آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران

به گزارش وبلاگ خبری، در مورد پروژه اصلی لایو بوک که استفاده از هوش مصنوعی برای شخصی سازی به جای مشق نوشتن سنتی است، توضیحاتی با جزئیات ارائه کنید. ما مجموعه ای از محصولات آموزشی را توسعه داد ه ایم یا درحال توسعه هستیم. جهت حرکت ما در این حوزه به سوی پوشش کامل فرایند آموزش از طریق محصولات مختلف است که همگی از یک هسته هوشمند مرکزی(AI Core) نیرو میگیرند. هدف ما،ایجاد تحول عمیق آموزشی در ایران و همراستا کردن مسیر یادگیری با رویکردهای آموزشی و تکنولوژی نوین در جهان است. ماموریتی که ما برای خود تعریف کرده ایم این است که با فراهم کردن زیرساختهای فنی و مفهومی لازم، مسیر این تحول را برای متخصصان آموزشی و هوش مصنوعی ریل گذاری کنیم. برای ایجاد الگوریتم های مختلف هوش مصنوعی ابتدا نیاز بود که بتوانیم مفاهیم آموزشی در دروس گوناگون را تعیین کنیم و ارتباطات بین این مفاهیم در هر درس و بین دروس مختلف را به دست بیاوریم. طی بیش از یک سال گذشته تمرکز هسته اصلی تیم لایو بوک بر این مسئله معطوف بوده است؛کارگروهی

آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران

متشکل از متخصصان کلان داده، هوش مصنوعی، استراتژی آموزشی و فنـاوری اطلاعات به همراه تیم های تخصصی آموزشی برای طراحی و ایجاد زیرساخت این هوش مصنوعی تلاش کرده اند؛ در واقع این زیرساخت، گرافی بسیار پیچیده و بزرگ با انواع گره های مختلف و ارتباطات متنوع است که در طول زمان بزرگ و بزرگتر میشود. این یک فرآیند پیچیده و پرچالش است. در آینده می توان از این هسته هوشمند برای بسکمک از محصولات تخصصی آموزشی و کمک آموزشی بهره گرفت و انواع هوش های مصنوعی آموزشی را بر این بستر تربیت کرد و به تحول هوشمند آموزش رسید. نگاه ما در این مسیر به تحولاتی است که اثرگذاری بلندمدت و دنباله دار خواهند داشت.

اولین محصولی که بر اساس این گراف آموزشی درحال توسعه آن هستیم، سامانه ای است که برای سنجش/ آموزش دانش آموزان به کار میرود. شاید واژه مشق در اینجا زیاد درست به نظر نیاید؛ مشق در آموزش سنتی دسـتورات و تمرین هایی است که بـدون در نظر گرفتن سطح دانش و مهارت با یک نسخه به صورت یکسان به همه دانش آموزان داده می شود. هدف از مشق، تمرین بیشتر در خانه است و معلم با تصحیح مشق میتواند نقاط ضعف دانش آموزان را بداند ولی آیا یک نسخه برای همه مالک خوبی برای سنجش تمرین خوبی برای همه است؟ البته که نه. برای دانشآموزی که مطلب را کاملا درک کرده و در پی یادگیری بیشتر است و آنهایی که پیش نیازهای درس راهم نمی دانند، نمی توان یک نسخه ارائه کرد. معلم نیز زمان کافی در اختیار ندارد که برای هر دانش آموز مشق جداگانه مشخص کند و در نتیجه مشق سنتی تاثیر زیادی بر ارتقای مهارت عمومی دانش آموزان نمی گذارد. اما با هوش مصنوعی میتوان مسیر آموزش هر دانش آموز را به صورت شخصی سازی شده مشخص کرد. به همین منظور این پروژه را تعریف و شروع کردیم. این سامانه همانطور که گفتم از هسته هوشـمند لایوبوک قدرت میگیرد و به عنوان دستیار معلم کار خواهد کرد؛ معلم کافی است سرفصل هایی را که سر کلاس درس داده است، مشخص کند یا به طور ساده برای سامانه مشخص کند از چه صفحه تا چه صفحه ای را تدریس کـرده است. سامانه می تواند بر اساس گراف آموزشی و الگوریتمهای هوش مصنوعی به عنوان تمرین در خانه برای هر دانش آموز مسیر شخصی سازه شده او را به پیش ببرد. به طور خیلی ساده به اینصورت است که سوالی که برای دانش آموز یک و دو مطرح می شود بر اساس شناخت قبلی سامانه از آنهاست و ممکن است با هم فرق کند و براسـاس پاسخهای دانش آموزان سوالات بعدی هر کدام متفاوت خواهد بود.

میخواهیم مداخله فناورانه در ساختار آموزشی بکنیم؛ یعنی کمک کنیم که فرآیندهای آموزشی تغییر کنند و این بینش ایجاد شود که برای مدرن شدن آموزش در ایران، آموزش باید به یک فرآیند شخصی سازی شده تبدیل شود و آموزش به هر شخصی براساس نیازهایش طراحی شود. ما در حال تولید زیرساختی هستیم که یادگیری شخصی سازی شده روی آن سوار شود. وقتی از هوش مصنوعی در آموزش صحبت میکنیم،از گرافی از مفاهیم حرف میزنیم که تمامی سرفصلهای آموزشی ایران را به هم مرتبط میکند. این جملات بخشی از صحبتهای علی منصور بود. هم بنیانگذار لایو بوک با هدف انجام یک کار بزرگ فعالیت میکند؛ یعنی تغییر فرآیندهای سنتی آموزش در ایران. ایدهاینو که حتی در سطح جهان هم تازگی دارد. علی و همکارانش با پروژه بزرگ لایو بوک هزینه های بالای کلاسهای خصوصی و منابع سنتی کمک آموزشی را حذف میکنند. برای تحقق این ایده از هوش مصنوعی و تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرده اند. با این پروژه، هیچ دانش آموزی به خاطر شرایط مالی اش از رسیدن به دانشگاههای معتبر و سطح آموزشی بالا و کسب موقعیت های بهتر در جامعه، محروم نمی ماند. تا به امروز بیش از 1 میلیون کاربر روی لایو بوک حضور داشته اند و این پروژه چندین بار جذب سرمایه داشته و امیدهای زیادی در فضای آموزشی ایران ایجاد کرده است. در ادامه، گفتگوی شنبه با علی منصور را میخواند.

منبع: مجله شنبه

به "آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرزوی بزرگترین سوپراپ آموزشی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید