روز ملی سینما؛ روزی برای ارج نهادن بر هنری فراموش نشدنی

به گزارش وبلاگ خبری، اگر بخواهیم از تاریخچه سینما بگوییم و تعریفش کنیم، شاید بتوان گفت که محلیست برای جمع شدن عده ای از مردم، با سلیقه و علایق متفاوت که می فرایند تا داستانی را تماشا کنند که نشان دهنده بخشی از زندگی جاری میان مردم است؛ زندگی مردمی که در همین اجتماع زندگی می کنند و سرگذشتهایی را از سر می گذرانند که برای ما شاید تجربه باشد و خاطره. سینما جاییست که انسانهایی که حتی بعضی هایشان همدیگر را نمی شناسند، در یک جایگاه برابر قرار گرفته و با هم به تماشای سرگذشت انسانها می نشینند. این سینماست که ما را به حس همدردی با جامعه دعوت کرده و به ما یادآوری می کند که در اطرافمان چه می گذرد. با ما در مقاله روز ملی سینما همراه شوید تا برایتان بگوییم که روز سینما چه روزی است و به چه دلیل نامگذاری شد.

روز ملی سینما؛ روزی برای ارج نهادن بر هنری فراموش نشدنی

تاریخچه

اولین محل نمایش فیلم در واقع دستگاهی به نام سینماتوگراف بود که برادران لومیر آن را اختراع کردند. این اختراع در دسامبر 1895 میلادی رخ داد و عکسهای متحرک را به صورت پشت سر هم نشان می داد. این اختراع ابتدا در پاریس رونمایی و سپس بدلیل استقبال مردم، به کشورهای دیگر رهسپار شد.

تاریخچه سینما در ایران

سینما برای اولین بار با خرید دوربین فیلمبرداری توسط مظفرالدین شاه قاجار در سال 1279 به کشور آمد. نخستین فیلمبردار ایرانی، ابراهیم خان عکاس باشی نام داشت. برای آشنایی با اولین و قدیمی ترین سینماهای تهران که بسیاری از آنها دیگر به متروکه تبدیل شده اند، می توانید به مقاله قدیمی ترین سینماهای تهران | اجسادی در پارکینگ !! مراجعه نمایید.

جشنی تاریخی

روز 21 شهریور که امروزه با نام روز سینما شناخته می شود، در واقع در سال 1379 به سبب هم زمان شدن با بزرگداشت صدمین سال ورود این هنر به ایران، به این نامگذاری شد و از آن تاریخ، هر ساله این روز در خانه سینما و با حضور هنرمندان سینمایی کشور جشن گرفته می شود. این روز در تقویم ملی ایران نیز ثبت شده است. در روز 21 شهریور و جشن روز ملی سینما، جشنواره ای نیز برگزار شده که در آن به بازیگران، کارگردانان و سایر عوامل فیلمهای برتر، جوایزی به رسم یادبود اهدا می گردند.

منبع: همگردی

به "روز ملی سینما؛ روزی برای ارج نهادن بر هنری فراموش نشدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز ملی سینما؛ روزی برای ارج نهادن بر هنری فراموش نشدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید