مانور مشترک یگان های حفاظت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی در جنگل های هیرکانی مازندران

به گزارش وبلاگ خبری، یگان های حفاظت ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت از محیط زیست و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با برپایی مانور مشترک، راهبردهای جدید برای مدیریت مناطق بکر جنگلی مازندران را مورد بررسی قرار دادند.

مانور مشترک یگان های حفاظت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی در جنگل های هیرکانی مازندران

به گزارش وبلاگ خبری به نقل از ایرنا، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی این اداره کل، سه شنبه 21 آبان 98 در مراحل پایانی این مانور گفت: این مانور سه روزه که از روز یکشنبه در غرب مازندران آغاز شد، به منظور شناخت ظرفیت های سه یگان حفاظت منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و تعریف مشترک ماموریت ها طراحی و برگزار گشت که نتایج قابل قبولی هم داشت.

سرهنگ محمدرضا کردان اضافه نمود: این رزمایش از نظر موقعیت سنجی در بررسی ظرفیت های حفاظت از جنگل ها در بخش های مختلف اعم از گونه های گیاهی و جانوری، عرصه های منابع طبیعی و همچنین میراث فرهنگی نقش مهم و مؤثری دارد.

او گفت: سه یگان در شش نقطه بکر جنگل های هیرکانی شامل خشکه داران تنکابن، چهارباغ چالوس، جنگل های 45 کجور، واز چمستان، الیمستان آمل و بولا در ساری فعالیت های مختلف پیشگیرانه و برخورد با متخلفان و سودجویان را مرور و به صورت مشترک اجرا کردند.

کردان اضافه نمود: هر کدام از این یگان ها تجاربی در ماموریت ها و اقدامات اجرا شده خود دارند که بسته به نوع وظایف و کارکرد دستگاه ها متفاوت است، اما با توجه به این که نقطه مشترک هر سه یگان، محل فعالیت آن هاست و نیروهای هر سه یگان در عرصه های جنگلی و منابع طبیعی حضوری مستمر دارند و همچنین با چالش های متعددی در طول فعالیت ها روبرو می شوند، تبادل این تجربیات می تواند نقش مهمی در بهتر شدن حفاظت از عرصه های طبیعی منطقه داشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران اضافه نمود: با شناخت ظرفیت های هر کدام از یگان ها و افزایش ارتباط بین این مجموعه ها، هر یگان می تواند در ماموریت های درون دستگاهی از تجارب یگانی دیگر استفاده کند. ضمن این که سرعت اطلاع رسانی از چالش ها و تهدیدهای مربوط به هر بخش از وظایف یکی از این یگان ها با این نگرش مشترک به جنگل ها و عرصه های طبیعی افزایش می یابد.

او یادآور شد: هر مجموعه ای ممکن است ضعف ها و کاستی هایی داشته باشد. از سوی دیگر ممکن است نکاتی به چشم نیروهای یکی از یگان های حفاظتی بیاید که برای یگانی دیگر اهمیت داشته باشد. یا آشنایی نیروهای یگان های سه گانه حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی که بخش عمده ای از آن در همین عرصه های طبیعی واقع شده است، ضریب پوشش این مناطق و برخورد با تخلفات احتمالی اعم از تصرف، قاچاق چوب، شکار، چرای غیر قانونی دام و حفاری های مربوط به بخش میراث فرهنگی را افزایش می دهد.

سرهنگ کردان گفت: در این مانور سه روزه علاوه بر تبادل اطلاعات و تشریح وظایف هر یگان و یادآوری مناطق زیر پوشش هر یگان، اقدامات مشترکی مانند عملیات مهار آتش در جنگل نیز انجام شد. در هر شهرستان محل اجرای مانور، نیروهای یگان های حفاظت هر اداره در مانور حضور یافتند.

او همچنین از بازداشت یک گروه پنج نفره از حفاران غیر مجاز در جنگل های غرب مازندران خبر داد و گفت: در نخستین روز برگزاری رزمایش گروهی شامل 2 تبعه افغان و سه نفر دیگر که در عمق جنگل های بکر اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند دستگیر و به مراجع قضایی تحویل شدند.

منبع: میراث آریا

به "مانور مشترک یگان های حفاظت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی در جنگل های هیرکانی مازندران" امتیاز دهید

1 کاربر به "مانور مشترک یگان های حفاظت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی در جنگل های هیرکانی مازندران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانور مشترک یگان های حفاظت میراث فرهنگی، محیط زیست و منابع طبیعی در جنگل های هیرکانی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید