پل خشتی لاهیجان؛ جاذبه تاریخی و قدیمی شهر

به گزارش وبلاگ خبری، پل خشتی لاهیجان در شمال غربی شهر لاهیجان، میدان چهار پادشاه و محله پرده سر قرار گرفته است. این پل که از آثار به جا مانده قرن 9 قمری (دوره کیاییان) است، در منتهی الیه محله پردسر و در فاصله 500 متری بقعه حاجی دان روی رودخانه سیم رود یا سیم جو قرار گرفته است. این پل خشتی در سال 1355 به وسیله وزارت فرهنگ و هنر در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل خشتی لاهیجان؛ جاذبه تاریخی و قدیمی شهر

پل خشتی لاهیجان دارای 5 چشمه است و در زمان قاجاریه بازسازی شده است. چشمه میانی از چشمه های دیگر بزرگتر بوده و طاق چشمه ها هلالی است و بلندی لبه طاق چشمه میانی از سطح آب به 4 متر می رسد. این پل از جاذبه های تاریخی لاهیجان است.

طول پل خشتی لاهیجان 50 متر و عرض آن 4/5 متر و ارتفاع آن 11 متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل برگردان وجود دارد. پل دارای یک سطح عابر رو مسطح و دو سطح شیب دار جانبی است که با سنگ قلوه سنگ فرش شده است. مصالح بنا آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج است.

بر روی پایه های میانی پل اتاق هایی تعبیه نموده اند که به وسیله درگاه های طاقداری به طرفین پل راه پیدا می نمایند. بر خلاف چیزی که به نظر می رسد، این اتاق ها تنها برای کاهش وزن وارده بر پایه ها و نیز صرفه جویی در مصالح ایجاد شده و برای اطراق و استراحت ساخته نشده است.

بعلاوه در پل خشتی لاهیجان قسمت پایین پایه با قطعات سنگ به اشکال منظم ساخته شده و مستقیماً بر روی کف رودخانه قرار گرفته تا استقامت پل هر چه بیشتر باشد و بتواند در برابر سیل های احتمالی مقاومت بیشتری داشته باشد.

منبع: گردشبان

به "پل خشتی لاهیجان؛ جاذبه تاریخی و قدیمی شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل خشتی لاهیجان؛ جاذبه تاریخی و قدیمی شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید