آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی پس از آبگیری سد چمشیر دفن می گردد

به گزارش وبلاگ خبری، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای واصله، آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی پس از آبگیری سد چمشیر دفن می گردد.

آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی پس از آبگیری سد چمشیر دفن می گردد

آبگیری کامل سد چمشیر تا چند روز دیگر انجام می گردد و بعضی از محوطه های تاریخی که بعضی از کاوشگران و باستان شناسان گفته اند تاریخ و مواد فرهنگی زیادی ندارند، برای همواره زیر آب سد دفن می شوند. در این میان محوطه شماره 075 نیز یک بنای ناشناخته است که به زیر آب می رود.

این بنا در سال 98 زمانی که حسن عطایی آن را مطالعه کرد، به عنوان بنای میانه اسلامی تاریخ گذاری شده است. علی سجادی، باستان شناس نیز بعدا آن را کاوش کرد.

اما حالا علی هژبری، باستان شناس به جای او درباره کاوش های اجرا شده به وبلاگ خبری میراث فرهنگی شرح می دهد که دو دوره تاریخی در این محوطه شناسایی شد از جمله دوره ایلخانی و سلجوقی.

هژبری میگوید: این بنا در دوره سلجوقی دچار آسیب ناشی از زلزله سالهای 448 و 478 هجری قمری شده است. زمانی که زلزله اول رخ داد، مردمی که در این محدوده بودند، آوار زلزله را برنداشتند بلکه روی آن دوباره بنا ساختند. به خاطر همین ما اینجا شاهد دو لایه تاریخی هستیم.

وی درباره مصالح بکار رفته در بنا شرح می دهد: کاربری آن هنوز معین نیست. با این حال این بنا تفاوت هایی نسبت به بناهای دیگر این محدوده دارد، چون با ملات و روکش گچ ساخته شده که در نوع خود استثناست.

به گفته این فرد، در این محدوده سوخت گران بوده، چون درختان زیادی وجود نداشته است. گچ نیز ماده ای بوده که گران بدست می آمده ولی در این بنا از گچ استفاده شد. پس، باید مهم بوده باشد.

هژبری درباره نوع کاربری بنا هم بیان می نماید: آقای سجادی از این سازه پیش فرض مطبخ را داشت. بعضی هم می گویند اینجا شبیه به آتشکده است ولی من فکر می کنم آتشکده پلان متفاوتی دارد.

در دوره اسلامی، زرتشتی ها در تنگنا بودند و آتشکده ها درون گرا شد ولی اینجا یک بنای برون گرا می بینیم که اگر آتشکده باشد، منطقی به نظر نمی رسد. در هر حال مطالعات بعدی میتوان معین کند که اینجا چه کاربری داشته است. من برای این نمونه قابل مقایسه ای در بناهای عام المنفعه پیدا نکردم.

این باستان شناس ادامه می دهد: در این بنا ما دو سکه مسی آبش خاتون نیز پیدا کردیم که در اختیار امین اموال اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دادیم. این دو سکه در استقرار دوم بنا پیدا شده است.

به گفته این فرد، مواد دیگری از جمله زغال و خرده سفال نیز پیدا شده که برای تاریخ گذاری جمع آوری شدند تا با یاری پژوهشگاه میراث فرهنگی بتوان آنها را بعدا آنالیز دقیق تری کرد.

منبع: همگردی

به "آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی پس از آبگیری سد چمشیر دفن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار به جا مانده از یک بنای تاریخی پس از آبگیری سد چمشیر دفن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید