ایرادات سازمان جهانی گردشگری در پالنگان تا مهر رفع می شوند

به گزارش وبلاگ خبری، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، ایرادات سازمان جهانی گردشگری در پالنگان تا مهر رفع می شوند.

ایرادات سازمان جهانی گردشگری در پالنگان تا مهر رفع می شوند

چندی پیش مراسم هزار دف روستای پالنگان استان کردستان تمام تصاویر رسانه های داخلی و خارجی را به خود اختصاص داد و گردشگران زیادی را از سراسر ایران راهی کردستان کرد. رویدادی که نه تنها یکی از بی نظیرترین مراسم عرفانی کردستان در حوزه گردشگری آئینی به شمار می رود که یکی از مهمترین شاخصه های سازمان جهانی گردشگری برای ثبت روستاهای تاریخی محسوب می گردد.

منصور مهرزاد مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان به پرونده روستاهای تاریخی و معیار کارشناسان برای ثبت جهانی 8 روستای منتخب اشاره نمود و گفت: سال گذشته از میان 150 روستای پیشنهادی ایران 8 روستای تاریخی کاندیدای ثبت جهانی شد که در استان کردستان روستای تاریخی پالنگان انتخاب شد.

او گفت: با توجه به اینکه یکی از پارامترهای ثبت جهانی روستاهای تاریخی، برگزاری یک رویداد تاریخی به صورت ثابت است در پالنگان مراسم هزار دف به عنوان یک جشنواره تثبیت شده هر سال آخرین آدینه فروردین ماه برگزار می گردد.

به گفته مهرزاد، سال گذشته کندوان به عنوان تنها روستای تاریخی ایران به ثبت جهانی رسید اما کارشناسان سازمان جهانی گردشگری یک ایراد مهم به پرونده کندوان وارد کردند و آن هم نداشتن رویداد فرهنگی به صورت ثابت در این روستا بود. از همین رو، با توجه به معیارهای سازمان جهانی گردشگری ما مراسم هزار دف را در روستای تاریخی پالنگان تصویب کردیم که هم اکنون با تاریخ و عنوان تعیین در آخرین آدینه فروردین هر سال برگزار می گردد.

روستای پالنگان کردستان در حالی یکی از هشت روستایی است که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهد نمود که سازمان جهانی گردشگری 9 شاخصه از جمله دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از آن، پایداری مالی، محیطی، اجتماعی، پتانسیل گردشگری و توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت بندی گردشگری و نیز امور بهداشت، ایمنی و امنیت را به عنوان معیارهای انتخاب روستاهای جهانی اعلام نموده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان با بیان اینکه برای ثبت جهانی روستای تاریخی پالنگان تمامی معیارها و ضوابط سازمان جهانی گردشگری رعایت شده، ادامه داد: برگزاری رویداد تاریخی یکی از مهمترین فاکتورهای ثبت جهانی است که مراسم هزار دف به عنوان یکی از بی نظیرترین مراسم عرفانی کردستان هر ساله برگزار می گردد که امسال نیز بیش از 50 هزار شرکت کننده از سراسر کشور داشت.

او گفت: با این وجود روستای تاریخی پالنگان از آنجایی که یک روستای پلکانی است و امکان دسترسی معلولین و افراد کم توان به نقاط مختلف روستا به سختی انجام می گیرد کارشناسان سازمان جهانی گردشگری توصیه کردند که این مسائل رفع گردد. از همین رو، اداره میراث فرهنگی استان کردستان با همکاری بنیاد مسکن و اعتبارات اختصاص یافته درصدد حل این مانع برآمده به طوری که قرار است هر چه سریعتر مسیرهای شیب رو برای استفاده ویلچر و افراد کم توان مهیا گردد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان کردستان بعلاوه نداشتن نورپردازی شبانه و نرده گذاری معابر کانال آبرسانی را یکی دیگر از ایراداتی مطرح نمود که از سوی کارشناسان سازمان جهانی گردشگری مطرح شده است.

او تاکید نمود: روستای تاریخی پالنگان احتیاج به نورپردازی شبانه دارد که اداره برق استان کردستان متعهد شده است تا هر چه سریعتر این نورپردازی را انجام دهد. بعلاوه معابر روستای تاریخی پالنگان روی کانال آبرسانی قرار گرفته که از شمال تا جنوب پالنگان کشیده شده و هم اکنون روی کانال به عنوان معبر استفاده می گردد که باید نرده گذاری میشد. این مشکل نیز قرار است به سرعت به وسیله اداره آب منطقه ای حل گردد.

نبود تابلوهای دو زبانه در روستای تاریخی پالنگان از جمله کاستی های به شمار می رود که به وسیله کارشناسان سازمان جهانی گردشگری برای ثبت پالنگان در لیست روستاهای جهانی مطرح شده است. مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان گفت: نصب تابلوهای دوزبانه قرار است با همکاری اداره میراث فرهنگی و فرمانداری هر چه سریعتر انجام گیرد.

او در مورد شرایط ساخت و سازهای اجرا شده با توجه به معماری بومی منطقه ادامه داد: در سالهای گذشته ساخت و سازهای غیر اصولی نامتناسب با معماری بومی منطقه اجرا شده بود که خوشبختانه در حال حاضر این ساخت و سازها کنترل شده و کوشش نموده ایم تا بناهای تازه مطابق معماری بومی و با استفاده از مصالح مناسب انجام گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان کردستان تاکید نمود: تمام موانع موجود و ایرادات وارده کارشناسان سازمان جهانی گردشگری تا مهر امسال و پیش از ثبت جهانی روستاهای تاریخی ایران که آبان امسال است، مرتفع می گردد.

منبع: همگردی

به "ایرادات سازمان جهانی گردشگری در پالنگان تا مهر رفع می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرادات سازمان جهانی گردشگری در پالنگان تا مهر رفع می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید