تصویر عاشقانه پادشاه ساسانی در کازرون!

به گزارش وبلاگ خبری، بر روی این سنگ نگاره صحنه ازدواج شاهنشاه، بهرام دوم ساسانی با شهبانو شاپوردختک که درواقع نوه شاپور یکم است، به تصویر کشیده شده درحالی که شاپوردختک را در حال هدیه دادن گل به بهرام دوم می بینید.

تصویر عاشقانه پادشاه ساسانی در کازرون!

وبلاگ خبری : ایرانی ها از دوران باستان برای زن و خانواده احترام بسیار قائل بوده اند و این فرهنگ زیبا در سنگ نگاره ها نیز به یادگار مانده است . یکی از سنگ نگاره های که باور بعضی تنها تصویری از یک عاشقانه خانوادگی است و فرهنگ گل هدیه دادن ایرانیان را به عنوان هدیه ای زیبا به نمایش درآورده است کتیبه یا سنگ نگاره تنگ قندیل در فارس است.

پادشاهی ساسانی را بسیاری از مورخان با نام رسمی ایران شهر می شناسند. دوران حکومت ساسانیان مهم ترین و سرنوشت سازترین دوران تاریخ ایران است. هرچند در این دوره تمدن ایران باستان به نهایت شکوه و عظمت خود رسید.

بسیاری از یادگاری های باقیمانده از دوران حکومت ساسانیان و هخامنشیان در استان فارس واقع شده است. تقریبا در تمام شهرهای این استان می توان یک جاذبه تاریخی دید. شهرستان کوه چنار نیز یکی از شهرهای زیبای استان فارس است که علاوه بر داشتن طبیعتی زیبا و تماشایی، دارای یک جاذبه و سنگ نگاره منحصربه فرد است. روستای قندیل از توابع این شهرستان است و در تنگه قندیل نقش برجسته ساسانی قرارگرفته است. مرکز شهرستان کوه چنار، شهر باستانی قائمیه است به همین علت جاذبه های تاریخی بسیاری در این شهرستان وجود دارد.

پادشاهان ساسانی در آن دوره سنگ نگاره ها و کتیبه های بسیاری را برای آیندگان به یادگار گذاشتند تا بخشی از داستان ها و افسانه های دوران حکومتشان برای همواره در این مرزوبوم زنده باقی بماند. در بسیاری از شهرهای ایران می توان کتیبه هایی از چگونگی حکومت آن ها را مشاهده کرد؛ اما یک کتیبه وجود دارد که موضوع آن منحصربه فرد و خاص است. نقش برجسته ساسانی با موضوع عاشقانه آن به نقش برجسته تنگ قندیل معروفیت یافته است.

بر روی این سنگ نگاره صحنه ازدواج شاهنشاه، بهرام دوم ساسانی با شهبانو شاپوردختک که درواقع نوه شاپور یکم است، به تصویر کشیده شده درحالی که شاپوردختک را در حال هدیه دادن گل به بهرام دوم می بینید. در کنار این دو نفر، نفر سومی وجود دارد که بعضی او را کرتیر، موبد موبدان زرتشتی و بعضی دیگر بهرام سوم، پسر بهرام دوم و شاپوردختک می دانند.

بعضی معتقدند که این سنگ نگاره تنها تصویری از یک عاشقانه خانوادگی است و فرهنگ گل هدیه دادن ایرانیان را از دیرباز به عنوان هدیه ای زیبا به نمایش درآورده است.

جالب است بدانید که بهرام دوم تنها پادشاه ایرانی بوده که تصویر همسر و فرزندش را به روی سکه آورده و اولین و تنها شاه ساسانی است که نقش یک زن بر روی سکه هایش ضرب شد. شاپور دوم از سال 274 تا 293 شمسی در این سرزمین پادشاهی کرد و در زمان او هنر به اوج شکوفایی خود رسید.

مسیر دسترسی به نقش برجسته تنگ قندیل

برای تماشا این سنگ نگاره باید فارس و سپس به شهرستان کازرون یا قائمیه بروید. سپس به سمت روستای قندیل حرکت کنید. تنگ قندیل تنها یک کیلومتر از این روستا فاصله دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "تصویر عاشقانه پادشاه ساسانی در کازرون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر عاشقانه پادشاه ساسانی در کازرون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید