تیگو 7 pro بخریم یا پژو 2008؟ ، قبل از خرید حتما بخوانید!

به گزارش وبلاگ خبری، تیگو 7 pro بهتر است بخریم یا پژو 2008؟ هر دو خودرو در رنج قیمت دو میلیارد تومان قابل خرید هستند. اما کدام یک مناسب مصرف کننده است؟

تیگو 7 pro بخریم یا پژو 2008؟ ، قبل از خرید حتما بخوانید!
در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

وبلاگ خبری - مجتبی اسماعیلی: تیگو 7 pro و پژو 2008 دو خودرویی هستند که در رنج قیمتی دو میلیارد تومان قابل خرید هستند. تیگو صفر کیلومتر و دارای گارانتی و پژو 2008 در حد صفر و بدون گارانتی است. تیگو هفت خودرویی با ظاهری تازه و انبوهی از آپشن های روز جهان است.

در مقابل پژو 2008 ظاهری ساده اما اسپرت دارد و چندان هم آپشنی هم ندارد. مشخصات فنی دو خودرو نیز نزدیک به هم است.

اگر از اصالت برند پژو صرف نظر کنیم، روی کاغذ تقریبا همه چیز به نفع تیگو 7 pro است. اما واقعیت فنی دو خودرو چیست؟

هنوز هم دود از کُنده بر می خیزد!

تیگو 7 pro از پیشرانه 1.5L توربوشارژر به قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتون متر بهره می برد. این پیشرانه ساخت چری با تیگو هفت معمولی و برخی دیگر از محصولات چری مشترک است. گیربکس خودرو نیز از نوع CVT با 9 دنده مصنوعی است. وزن این خودرو 1540 کیلوگرم است. نسبت وزنی مخصوص خودرو حدود 10 است که حتی روی کاغذ هم سریع نیست. یکی از موارد آزار دهنده در تیگو هفت معمولی، تقه زدن های مکرر گیربکس بود که در نسخه تازه بهبود یافت. اما تیگو 7 pro همچنان خودروی سریعی نیست و گیربکسش هم گیج بازی های خاص خودش به خصوص هنگام معکوس کشی را دارد. در مجموع باید گفت تیگو هفت پرو اصلا خودروی سریعی نیست.

در مقابل پژو 2008 از موتور THP165 که یکی از پیروز ترین موتورهای چند سال اخیر در صنعت خودرو است استفاده می کند. موتوری که با همکاری بی ام و طراحی شد و توانست عنوان موتور سال جهان را کسب کند. این پیشرانه 1.6L توربوشارژ توانی معادل 163 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور دارد. وزن خودرو نیز تنها 1280 کیلوگرم است. نسبت وزنی مخصوص 7.8 نشان گر یک خودروی تَر و فرز است. جالب این جا است که تمام گشتاور 240 نیوتون متری این خودرو در دور 1400 در اختیار راننده قرار می گیرد. گیربکس خودرو نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک AT ساخت آیسین ژاپن است. پژو 2008 در شروع حرکت، دورهای میانی و دورهای بالا خودروی سریع، چالاکی است و عملکرد گیربکس و هماهنگی آن با موتور عالی است. شرکت چری چنین هماهنگی و سرعت عملی را در خواب هم نمی تواند ببیند.

وقتی از پشت فرمان تیگو هفت پشت فرمان 2008 بنشینید در همان نخستین شتاب گیری متوجه می شوید که با خرید چری حداقل در زمینه عملکرد فنی، پولتان را دور ریخته اید!

سواری و هندلینگ

به طور کلی هندلینگ محصولات اروپایی از محصولات کره ای و حتی ژاپنی هم بهتر است و محصولات چینی دیگر جای خود را دارند. پژو 2008 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو هندلینگ خوبی دارد و سواری آن نسبتا نرم است. البته کمی خشکی سواری آن به دلیل قابلیت اسپرت خودرو است اما نسبت به یک کراس اوور مناسب است.

در مقابل تیگو 7 pro سواری نسبتا نرمی دارد اما در زمینه هندلینگ اصلا به پژو 2008 نمی رسد. این خودرو هم حرکات گهواره ای بسیاری از کراس اوورهای چینی را دارد.

باید گفت که کیفیت سواری و هندلینگ پژو 2008 بیش از یک سر گردن از تیگو 7 pro بالاتر است.

فضای کابین

شاید بهتر است پژو 2008 را به جای یک کراس اوور یک هاچ بک فول سایز بدانیم. البته پژو استاد فضا سازی داخلی و گرفتن بیشترین کارایی از کمترین حجم است. این نکته در 2008 هم وجود دارد. شاید سبک طراحی منحصر به فرد کابین این خودرو موسوم به آی کاکپیت همه پسند نباشد اما پس از مدتی راندن عادی و حتی لذت بخش می شود. در کل فضای پای قسمت جلو و عقب این خودرو مناسب است. پلاستیک به کار رفته در کابین 2008 نیز با کیفیت است.

اما در مقابل تیگو 7 pro با ابعادی بزرگ تر از 2008 فضایی بیشتر و دل بازتر دارد. فضای کابین این خودرو برای سفرهای طولانی مدت هم کافی به نظر می رسد. تریم های به کاررفته در داشبورد خودرو امروزی تر و مجذوب کننده تر از پژو است اما کیفیت آن را ندارد. در مجموع باید گفت که احتمالا طراحی داخلی تیگو هفت پرو برای عموم مردم مجذوب کننده تر است اما ماشین بازان تیر سبک پژو 2008 را بیشتر می پسندند.

امکانات رفاهی و ایمنی

پژو 2008 امکاناتی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب، سنسور نور و باران، سنسور باد تایر، دی لایت، اتو لایت و دوربین دنده عقب را دارد.

در مقابل تیگو 7 pro علاوه بر امکانات فوق سانروف، صندلی جلو برقی، مانیتور 10 اینچی، سقف پانوراما، سنسور جلو، ترمز پارک برقی، نور پردازی داخلی، گرم کن صندلی، دوربین 360 درجه و… را هم دارد. ترمزهای هر دو خودرو در هر دو محور دیسکی مجهز به ABS+EBD است. هر دو خودرو شش کیسه هوا دارند.

تیگو 7 pro لیست کاملی از امکانات را در اختیار کاربر قرار می دهد در حالی که پژو 2008 تنها امکانات ضروری را دارد و صندلی های جلوی آن هم دستی است.

در بحث ایمنی تصادف نیز پژو 2008 پیروز به دریافت پنج ستاره ایمنی مرکز یورو انکپ و تیگو هفت هم پنج ستاره موسسه ایمنی چین (CNCAP) را دریافت کرد. در حال حاضر اطلاعاتی مبنی بر تست تیگو هفت پرو در موسسه معتبر یورو انکپ وجود ندارد.

هزینه های نگهداری و قابلیت اطمینان

هر دو خودرو از پیشرانه های توربو شارژ استفاده می کنند که با کیفیت سوخت و آب و هوای کشور ما سازگار نیستند. اما پژو در همان ابتدای ورود 2008 به کشور مدعی شد که آن را با اقلیم ایران سازگار کرده است. از طرف دیگر قطعا مهندسی مشترک ب ام و و پژو قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به چری دارد.

یکی از مسائل اساسی تیگو 7 pro و به طور کلی گیربکس های CVT چینی، زود خراب شدن آن ها است. حتی گزارشاتی مبنی بر تعویض گیربکس در هر 50 هزار کیلومتر هم وجود دارد! این گیربکس قیمتی بالغ بر 120 میلیون تومان دارد و قابل تعمیر هم نیست.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

پس اگر این خودرو از گارانتی خارج شود باید بیش از یک مرسدس بنز برای آن هزینه کنید. قطعات بدنه و چراغ های این خودرو نیز بسیار گران و کمیاب هستند. برابر گزارش های دریافتی برخی از مدل های این خودرو به دلیل های مختلف، ماه ها در تعمیرگاه ها یا خدمات پس از فروش زمین گیر شده اند.

در مقابل پژو 2008 هم قطعات ارزانی ندارد اما حداقل با کیفیت و با دوام هستند و نایاب هم نیستند. از طرف دیگر هم تعمیرکاران بر خلاف محصولات چینی، جرات دست زدن و تعمیر آن را دارند.

در مجموع باید گفت که اگر تنها به صرف داشتن گارانتی قصد خرید یک محصول چینی را دارید باید در انتخاب خود صرف نظر کنید. چرا که در کل خدمات پس از فروش خودروهای چینی در کشور بسیار ضعیف است و قطعات یدکی اشان حتی در کنندگی ها هم کمیاب و حتی نایاب هستند.

اما اصلا چگونه چری رقیبی برای پژو شد؟

اثر رسانه ای!

شاید اگر کمی قبل تر یک محصول چینی را با یک محصول اروپایی مقایسه می کردید، چند فحش آب دار نثارتان می شد. اما به دلیل ممنوع شدن واردات برندهای مرغوب جهان و صرف هزینه های گزاف برای تبلیغات محصولات چینی، در کشور ما خودروهای چینی رقیب سر سخت محصولات کره ای، ژاپنی و حتی اروپایی شدند!

در واقع باید گفت بخش بیشتر صحبت هایی که درباره محصولات چینی در کشور ما می شنوید، فقط جنبه تبلیغاتی دارد.

جمع بندی و قیمت

در حال حاضر یک دستگاه تیگو 7 pro در بازار آزاد قیمتی حدود دو میلیارد تومان دارد. یک پژو 2008 مدل 1398 در حد صفر نیز با همین مبلغ قابل خرید است.

توصیه می شود اگر قصد خرید محصولات صفر کیلومتر چینی را دارید حتما تحقیق بیشتری به خصوص درباره شرایط لوازم یدکی و خدمات پس از فروش شان کنید.

در کانال یوتیوب بیت ران پلاس تماشا کنید:

جایگزین پژو پارس معرفی شد / توقف تولید پس از 23 سال!

پژو 207 شش سرعته دستی و اتومات مقایسه شدند / کدامیک برنده شد؟

سراتو 2014 و بهمن رسپکت تست و مقایسه شدند/ خودرو کره ای کارکرده یا چینی صفر؟

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

کراس اوور ریرا به تولید انبوه می رسد / لیست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار بررسی شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

منبع: بیت ران

به "تیگو 7 pro بخریم یا پژو 2008؟ ، قبل از خرید حتما بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیگو 7 pro بخریم یا پژو 2008؟ ، قبل از خرید حتما بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید