دره آکواریوم تو را فرا می خواند!، ماجراجویی از کاسه رود تا فدامی

به گزارش وبلاگ خبری، خبرنگاران: طول دره آکواریوم با گذشتن از 10 صخره که باید دست به سنگ شد به همراه عبور از 5 آبشار لغزنده و بعلاوه شنا کردن در حوضچه ها در خلاف جهت آب خروشان آن ها طی خواهد شد، که هیجان، ماجراجویی و دره نوردی را تجربه خواهید کرد!

دره آکواریوم تو را فرا می خواند!، ماجراجویی از کاسه رود تا فدامی

داراب یکی از شهرهای استان فارس است که جاذبه های کوهنوردی، طبیعت گردی و گردشگری آن از بکرترین و زیباترین جاذبه هایی می باشد که هرساله میزبان علاقه مندان زیادی در فصل های مختلف سال است.از نقاط دیدنی آن می توان فورگ را نام برد که آب و هوای نسبتا خوب و جاذبه های طبیعی اش ما را مصصم کرد تا به یکی از مکان های زیبایش به نام دره آکواریم سفری داشته باشیم.

کاسه رود:

در 80 کیلومتری شهرستان داراب، دره ای زیبا به نام دره آکواریوم واقع شده است که موقعیت ارتفاع آن 1330 متری از سطح دریا است. جریان داشتن کاسه رود (که در دل کوه های سر به فلک کشیده و چشمه های جاری واقع شده است)، در دره آکواریوم باعث شده تا در مسیر این دره آبشارهای متعدد به همراه حوضچه های آب فراوانی ایجاد شود.

دره آکواریوم در 9 کیلومتری شمال روستای فورگ واقع شده است که ورودی دره درست در زیر پل معروف فورگ در مسیر داراب به حاجی آباد واقع شده است. کاسه رود غنی و پر آب با چشمه های بالا دست نیز ترکیب می شود و بخشی از اراضی دشت حاصل خیز فورگ را سیراب می نماید که به این دو چشمه نریون و ماریون یا چسته و بلیون نیز می گویند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

طول دره آکواریوم با گذشتن از 10 صخره که باید دست به سنگ شد به همراه عبور از 5 آبشار لغزنده و بعلاوه شنا کردن در حوضچه ها در خلاف جهت آب خروشان آن ها، طی خواهد شد، که هیجان، ماجراجویی و دره نوردی را تجربه خواهید.

با پیاده روی در کف دره به مدت تقریبی یک ساعته، به نیزار بزرگی می رسیم که ارتفاع نی های آن به 3 متر به بالا هم می رسد. بعد از این نی زارهای بلند و درهم تنیده، چشمه ای زیبا و پر آب وجود دارد که به چشمه پنجعلی معروف است که از جاذبه های طبیعی کاسه رود محسوب می شود.

دره آکواریوم در ادامه مسیر باریک می شود که برای عبور از آن احتیاج به مهارت های فنی کوهنوردی و دره نوردی است. کاسه بزرگی در انتهای دره وجود دارد که آب زلالی در آن جمع شده که نکته قابل توجه و مجذوب کننده آن تأمین کامل آب حوضچه از چشمه های زیرزمینی آن منطقه است و آب از بالا نمی آید.

صدای پرندگان میان نخل ها:

وجه تسمیه آکواریوم هرچه که باشد این دره به معنای واقعی یک آکواریوم است. هنگامی که از پل مرتفع کنار این دره به آن می نگرید هرگز گمان نمی برید که مهد شگفتی های فراوان باشد. کوه هایی سر به فلک کشیده، نیزارهای بلند، درخت نخلی سر به فلک کشیده و صدای پرندگان و آب بیش از هر چیزی خودنمایی می نماید. طبیعتی بکر که هنوز ردپای انسان نتوانسته آسیب و خدشه زیادی به آن وارد کند، اما احتیاج به پاکسازی در برخی قسمت های آن احساس می شود. مسیرهای آب نوردی و صخره نوردی آن تا حدودی خطرآفرین و احتیاجمند همراهی راهنما و افراد آموزش دیده است.

از آبشار کاسه رود تا فدامی:

از دره که بالا بیایید می توانید بدون اتلاف وقت به طرف آبشار فدامی حرکت کنید. آبشار فدامی هم مانند کاسه رود در جنوب شرق داراب قرار گرفته. در 130 کیلومتری داراب و ارتفاع 800 متری از سطح دریا. از کاسه رود حدود 50 کیلومتر که در جاده داراب - حاجی آباد ادامه بدهیم جاده فرعی آبشار را سمت راست جاده می بینیم که هم برای آبشار تابلو دارد وهم تابلوی بزرگی اول جاده سمت چپ واقع شده است که نام تمامی بخش ها و روستاهایی که از این جاده قابل دسترسی می باشند را تعیین نموده. حدود نیم ساعت که در این جاده حرکت کنیم به اول جاده آبشار که سمت راست جاده است می رسیم که از ابتدا خاکی می باشد با دست اندازهای زیاد و پیچ های تند. بعد از 45 دقیقه به انتهای جاده می رسیم که پارکینگ بزرگی است از این جا تا ابشار10 دقیقه راه است.

آبشار فدامی بسیار زیباست و رودخانه ای هم که از زیر آبشار می گذرد زیبایی آن را دو چندان نموده است به روایتی این آبشار تا چند سال پیش عریض ترین آبشار ایران بوده، ولی در چند سال اخیر به خاطر کم آبی و پایین رفتن آب های زیرزمینی قسمت هایی از عرض این آبشار از بین رفته. آبشار زیبا با ورود به رودخانه ای که زیر آبشار قرار گرفته وبه رودخانه شور معروف است به اندازه قابل توجهی از شوری رودخانه می کاهد و آب شور رودخانه را برای 825 هکتار نخیلات و 650 هکتار اراضی کشاورزی پایین دست قابل استفاده می نماید.

از ویژگی های ارزشمند این آبشار، دایمی و شیرین بودن آب آن است که با توجه به موسمی و شور بودن بیشتر آبهای جاری در این منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است.چشمه فدامی پس از عبور از بستر یک کیلومتری به پرتگاهی می رسد که هنگام سقوط زیباترین آبشار منطقه را تشکیل می دهد.

آب شیرین این آبشار در واقع آب شرب شهر فدامی و روستاهای اطراف را تامین میکند. جالب تر از آن، اینکه آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نیز حالتی برعکس آب شیرین دارد.

تعداد زیادی غار با عمق های مختلف و اشکال و قندیل های زیبا در منطقه وجود دارد و بعلاوه فعالیت های ژئوفیزیکی و زمین شناسی از جمله گسل ها، طاق دیس ها، ناودیس ها، کانی ها و بلورهای مختلف سنگی و رسوبی و نمکی و خاک های مختلف از جمله گل رس و گل سرشور از دیگر جاذبه های این منطقه زیباست. آبشار فدامی یکی از تفرجگاه های زیباست که با چشم انداز ای زیبا و دل انگیز روح هر انسان دوستدار طبیعت را نوازش می دهد.

منبع: توریسم آنلاین

به "دره آکواریوم تو را فرا می خواند!، ماجراجویی از کاسه رود تا فدامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره آکواریوم تو را فرا می خواند!، ماجراجویی از کاسه رود تا فدامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید