روز جهانی صنایع دستی

به گزارش وبلاگ خبری، سفالگری، قالی بافی، چاپ قلمکار، لنج سازی، قلم زنی، مشبک، معرق، فیروزه و طلاکوبی، پته دوزی، گلابتون دوزی و... این لیست را می توان هم چنان ادامه داد. تعداد هنرهای مختلفی که در خلق آن ها دست زنان و مردان نواحی و منطقه ها مختلف ایران و دنیا در کار است کم نیست. هنر و زحمت تمام این افراد مطمئنا شایسته تقدیر است.

روز جهانی صنایع دستی

صنایع دستی چیست؟

صنایع دستی به آثاری اطلاق می شود که با دست و ابزارهای دستی فراوری می شوند. هر یک از این صنایع بیانگر ذوق، هنر، خلاقیت و فرهنگ یک سرزمین هستند. این صنایع اغلب از امکانات محیط اطراف به دست می آیند و تبادل این صنابع منجر به تبادل فرهنگ خواهد شد. البته برای اینکه یک اثر را صنایع دستی بنامیم شرط هایی ضروری است. اصالت فرهنگی، متکی به مواد اولیه داخلی، قابلیت توسعه، عدم احتیاج به سرمایه گذاری های کلان و...در ایران، 370 رشته صنایع دستی ثبت شده و بعضی از آن های به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند.

پیشینه روز جهانی صنایع دستی

توجه به صنایع دستی کشورهای مختلف به دوران بعد از جنگ جهانی دوم برمی شود. در این دوران، به جنبه های فرهنگی و هنری کشورهای مختلف بسیار توجه و نخستین همایش جهانی در این زمینه در روز 10 ژوئن سال 1964 برگزار گردید. یونسکو در این همایش تاسیس نهادی با عنوان شورای جهانی صنایع دستی را تصویب کرد. اما جالب ترین بخش این رویدادها پیشنهادی بود که ایران در سال 2010 در این شورا مطرح نمود: نامگذاری روز 10 ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی. با این پیشنهاد موافقت شد و این روز را روز جهانی صنایع دستی (World Handicafts Day) به اختصار WHD نامیدند.

چرا روز جهانی صنایع دستی؟

همایش جهانی صنایع دستی، شورای جهانی صنایع دستی و روز جهانی صنایع دستی رویدادهای متفاوتی هستند که در همه آن ها هدف مشترکی دنبال شده است: تشویق و هدایت صنعت کاران هنرهای دستی و تزیینی و افزایش اطلاعات تخصصی و حرفه ای این افراد با توجه به زمینه های متفاوت فرهنگی کشورها. هدف دیگر این رویدادها حفظ صنایع دستی به عنوان میراث ارزشمند جهانی بود. علاوه بر این، این روز فرصتی است برای تعامل بیشتر صاحبان این حرفه.

چطور این روز را جشن بگیریم؟

10 ژوئن (20 خرداد) روز جهانی صنایع دستی است. این روز در ایران شروع هفته صنایع دستی است و در سطح کشور نمایشگاه ها و بازارچه های بی شماری برپاست. در این روز، شاید بد نباشد در بازارهای محلی و قدیمی به ملاقات هنرمندان شهرتان بروید، کسانی که عمرشان را صرف فراوری ظریف ترین هنرها می نمایند. پای صحبت شان بنشینید، چای بنوشید و برای حمایت از آن ها آثار ارزشمندشان را خریداری کنید. حتی یک اثر کوچک حمایت مهمی از صنایع دستی هر منطقه به شمار می رود و هر بار با نگاه کردن به آن یاد این روز و خاطرات خوش آن خواهید افتاد.

در روز جهانی صنایع دستی این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • ببینید صنایع دستی کدام شهرهای ایران را می شناسید.
  • با توجه به مواد و مصالح موجود در هر منطقه، حدس بزنید صنایع دستی مناطقی که با هنر آن ها آشنا نیستید چه چیزی ممکن است باشد.
  • به نظرتان کدام کشورها عضو شورای جهانی صنایع دستی هستند؟
  • حدس بزنید کدام یک از صنایع دستی ایران در لیست یونسکو ثبت شده اند.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ خبری

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "روز جهانی صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید