زاویه دید دوربین مداربسته

به گزارش وبلاگ خبری، از آن جایی که یکی از اصلی ترین اهداف در به کارگیری دوربین مداربسته تحت نظر دریافت منطقه خاصی به دلایل مختلفی از جمله امنیتی، حفاظتی، کنترل و ... می باشد لذا زاویه دید دوربین مداربسته اهمیت خاصی پیدا می نماید.

زاویه دید دوربین مداربسته

به گزارش وبلاگ خبری بنابراعلام فروشگاه الکامپ، در واقع به محدوده ای از یک فضا که تحت الشعاع دوربین قرار بگیرد زاویه دید دوربین مداربسته یا به عبارتی دیگر (FOV (Field Of View می گویند. پس زاویه دید دوربین حتما باید قبل از خرید و نصب آن آنالیز گردد تا متناسب با هدف و خواسته مشتری باشد.

هنگام خرید دوربین مدار بسته در بعضی از کاربردها زاویه دید کم مثلا 90 درجه می تواند کافی باشد ولی در بعضی موارد افراد احتیاج دادند تا زاویه دید دوربین مداربسته 180 درجه باشد به عبارتی فضایی که می خواهند تحت نظر قرار دهند وسیع تر است. همچنین، زاویه دید دوربین مداربسته در کیفیت و قیمت دوربینی که خریده می گردد نیز موثر است. به همین دلیل است که توصیه می گردد متناسب با احتیاج عمل کنید. به عنوان مثال در صورتی که دوربین مداربسته در یک محیط معمولی استفاده گردد بهتر است زاویه دوربین مداربسته خریدار خیلی زیاد نباشد تا شخص مورد نظر مجبور به پرداخت هزینه اضافی نباشد. پارامترها و عوامل مختلفی هستند که می توانند بر زاویه دید دوربین تاثیر بگذارند. در این مقاله سعی نموده ایم تا شما را با عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته آشنا کنیم.

عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته

همان طور که گفته شد به محدوده ای که دوربین می تواند ببیند زاویه دید دوربین مداربسته می گویند. معیار سنجش زاویه دید دوربین مداربسته درجه می باشد. به صورتی که این درجه ها به شکل °60, °120, °180 مطرح می شوند. هر چه مقدار این درجه ها پایین تر باشد نشان دهنده محدودتر بودن محیطی است که دوربین می بیند و هر چه درجه دید بالاتر باشد به منزله وسیع تر بودن محدوده دید دوربین مداربسته است.

زاویه دید به سه صورت افقی، عمودی و قطری محاسبه می گردد. در زاویه دید افقی مساحتی را که دوربین در راستای افقی می بیند را مد نظر قرار می دهند. در زاویه دید عمودی مساحتی را که دوربین در راستای عمودی می بیند را مد نظر قرار می دهند و در زاویه دید قطری مساحتی را که دوربین در راستای افقی و عمودی می بیند را مد نظر قرار می دهند. از اصلی ترین عوامل موثر بر زاویه دید دوربین مداربسته لنز دوربین مداربسته، سایز سنسور تصویر دوربین مداربسته، نوع دوربین مداربسته و در نهایت محل نصب دوربین مداربسته می باشد.

سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته

از دیگر عوامل تاثیرگذار روی زاویه دید دوربین مداربسته، سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته می باشد. وظیفه سنسور تصویر تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی و دیجیتالی است. با تبدیل نور به سیگنال های الکتریکی و دیجیتالی دوربین، تصاویر را روی صفحه نمایش نشان می دهد. پس می توان گفت سنسور تصویر از اصلی ترین اجزای یک دوربین مداربسته است. دو نوع از پر کاربردترین سنسور تصویر در دوربین مداربسته عبارتند از:

o سنسور تصویر (CCD): سنسور تصویر CCD مدل قدیمی به حساب می آید. قیمت آن به نسبت سنسور تصویر دیگر ارزان تر است. همچنین با توجه به قابلیت و کیفیتی که دارد مناسب است. مصرف برق سنسور تصویر CCD کمتر است و دارای لنزهای کوچکتری است که برای کاربردهایی نظیر دوربین تلفن همراه و دوربین های مداربسته مخفی بسیار مناسب است.

o سنسور تصویر (CMOS): سنسور تصویر CMOS نوع پیشرفته تری از سنسورهای تصویری در دوربین مداربسته به حساب می آید. قیمت بسیار بالا یکی از ویژگی های سنسور تصویری CMOS است که باعث شده است در محل های مهم و صنعتی که حساسیت عمل بیشتر است کاربرد بیشتری پیدا کند.

در هر یک از این سنسورها با توجه به احتیاجی که از دوربین انتظار می رود مورد استفاده قرار می گیرند. سایز سنسور تصویر در دوربین مداربسته با زاویه دید دوربین مدار بسته رابطه عکس دارد. به عنوان مثال زاویه دید دوربین مداربسته با فاصله کانونی 6 میلی متر و سایز سنسور 1/3 اینچ 45 درجه است. در صورتی که زاویه دید دوربین مداربسته با همین فاصله کانونی با سایز سنسور 1/4 اینچ 33 درجه است.

محل نصب دوربین مداربسته

هر موقع حرف از زاویه دید دوربین مدار بسته شد نمی توان تاثیر محل نصب دوربین مداربسته را انکار کرد. در نهایت استفاده از تمامی ویژگی های یک دوربین مداربسته با جایگذاری آن در یک محل نامناسب مقدور نخواهد بود. برای انتخاب بهترین محل نصب دوربین مداربسته حتما باید دقت کرد که مانعی مثل درخت، تیر برق، ساختمان یا هر چیز دیگری که بتواند مانع از دیده شدن محدوده مورد نظر باشد وجود نداشته باشد. همچنین محل نصب دوربین مداربسته باید طوری انتخاب گردد تا نور بیش از حد مانع از وضوح تصویر نگردد.

جهت دریافت مشاوره از متخصصین شرکت الکامپ فقط کافیست با شماره های ذیل تماس گرفته و از مشاوره و بازدید رایگان کارشناسان این شرکت بهره مند شوید، الکامپ نامی درخشان در صنعت سیستم های امنیتی با سابقه ای 15 ساله و بیش از 3000 پروژه پیروز.

شماره های تماس : 88517900 و 88519200

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زاویه دید دوربین مداربسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاویه دید دوربین مداربسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید