مفاد 5 بندی آتش بس یمن، انصارالله استقبال کرد

به گزارش وبلاگ خبری، پس از آنکه فرستاده سازمان ملل در امور یمن از آتش بس دوماهه در این کشور خبر داد، رئیس تیم مذاکره کننده انصارالله یمن به آن واکنش نشان داد.

مفاد 5 بندی آتش بس یمن، انصارالله استقبال کرد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خبری به نقل از المیادین، هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف های یمنی با طرح آتش بس دو ماهه در این کشور خبر داد و گفت که این آتش بس از 2 آوریل از ساعت 7 به وقت محلی آغاز می شود و قرار است به کشتی های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده شود.

فرستاده سازمان ملل در امور یمن همچنین از امکان برقراری پروازهای محدود از فرودگاه صنعا خبر داد و خاطرنشان کرد که این آتش بس با توافق طرفین قابل تمدید است.

واکنش انصارالله یمن

محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن در توئیتی با بیان اینکه آتش بس اعلامی از سوی فرستاده سازمان ملل اعتبار خود را با اجرایی شدن به دست خواهد آورد، از ملت یمن خواست هوشیار باشند و جانب احتیاط را رعایت کنند.

از سویی محمد عبدالسلام، رئیس تیم مذاکره کننده انصارالله از اعلام آتش بس از سوی سازمان ملل استقبال کرد و افزود که به موجب این آتش بس عملیات نظامی متوقف می شود، فرودگاه بین المللی صنعا بازگشایی می شود و همچنین امکان ورود تعدادی کشتی به بندر الحدیده برای سوخت رسانی در طول دو ماه آینده مهیا می شود.

مفاد آتش بس در یمن

مفاد آتش بس شامل توقف تمامی عملیات نظامی هوایی، زمینی و دریایی در داخل یمن و خارج از آن، امکان ورود 18 کشتی حامل مشتقات نفتی به بندر الحدیده، راه اندازی دو پرواز تجاری در هفته به فرودگاه صنعا و از فرودگاه مذکور به دو کشور اردن و مصر است.

همچنین به محض اجرایی شدن آتش بس، کننده سازمان ملل در امور یمن طرف های درگیر را به نشست به منظور توافق برای گشودن راه ها در تعز و دیگر استان های یمن به منظور عبور و مرور غیرنظامیان به منظور استفاده از بستری که آتش بس مهیا کرده است، خواهد کرد.

همچنین طرفین با فرستاده ویژه در خصوص پیشنهادات برای گام های بعدی برای سرانجام جنگ تعامل می کنند.

سازوکار و چارچوب زمانی آتش بس

درباره راه ها و چارچوب زمانی این آتش بس پس از 24 ساعت از اعلام فرستاده ویژه اجرایی می شود. طی 24 ساعت همه طرف های مسئول به یگانهای نظامی تحت امر خود، توقف تمامی حملات و ترک مخاصمه را اعلام خواهند کرد.

این آتش بس با موافقت طرفین قابل تمدید است. همچنین طرفین افسران رابطی را برای همکاری با دفتر فرستاده ویژه دبیر کل در امور یمن در تمامی جنبه های آتش بس از جمله جنبه های نظامی، برای حمایت از رعایت و احترام به آتش بس تعیین خواهند کرد. اگر چه هیچ نظارت مستقلی وجود نخواهد داشت اما دفتر کننده سازمان ملل در امور یمن، هماهنگی مورد نیاز طرفین برای کمک به اجرای آتش بس را به عمل خواهد آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "مفاد 5 بندی آتش بس یمن، انصارالله استقبال کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفاد 5 بندی آتش بس یمن، انصارالله استقبال کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید