نقش مخرب آلودگی صوتی بر آبزیان و محیط زیست دریا

به گزارش وبلاگ خبری، هر وقت صحبت از آلودگی دریا می گردد، معمولا فکر ها درگیر آلودگی ناشی از فاضلاب های تخلیه شده به اقیانوس ها و دریاها و آلودگی های نفتی یا سموم شیمیایی می گردد؛ در حالی که آلودگی صوتی برای بسیاری از جانداران دریایی به اندازه سایر آلودگی ها خطرناک است.

نقش مخرب آلودگی صوتی بر آبزیان و محیط زیست دریا

وبلاگ خبری : بابک پارسا/ آبزیان همواره نقش مهمی در زندگی انسان ها داشته و دارند. استفاده از آبزیان چه به عنوان زنجیره غذایی انسان ها و چه به عنوان تفریحات گردشگری دریایی همواره مورد توجه بوده است. ایران با دارا بودن سه دریای بزرگ خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر از نعمت خدادادی آبزیان بهره مند می باشد؛ نعمتی که گاهی وقت ها ما انسان ها خواسته یا ناخواسته دست به تخریب آن می زنیم. اگرچه بهبود صنایع دریایی باعث ارتقا و پیشرفت دنیا و تکنولوژی شده اما نمی توان انکار کرد که همزمان با آن طبیعت باید بهای آن را بپردازد.

هر وقت صحبت از آلودگی دریا می گردد، معمولا فکر ها درگیر آلودگی ناشی از فاضلاب های تخلیه شده به اقیانوس ها و دریاها و آلودگی های نفتی یا سموم شیمیایی می گردد؛ در حالی که آلودگی صوتی برای بسیاری از جانداران دریایی به مقدار سایر آلودگی ها خطرناک است.آلودگی های صوتی ناشی از فعالیت های انسان یکی از مسائل عمده در محیط های آبی شامل زیستگاه های دریایی و آب شیرین است و به عنوان عامل استرس زا برای ماهی ها و سایر آبزیان شناخته می شوند. پاسخ ماهی و سایر آبزیان به عامل استرس زا شباهت های زیادی به پاسخ سایر مهره داران ساکن خشکی دارد، بعلاوه آلودگی های صوتی ناشی از فعالیت های انسانی می تواند موجب مجموعه ای از تغییرات رفتاری در ماهی ها، پستانداران دریایی (وال ها و دلفین ها) و پرندگان گردد. بنابراین آلودگی های صوتی ناشی از فعالیت های انسانی بازخوردهای بلند مدت مستقیم و غیر مستقیمی بر رفتار، بقا و بوم شناسی یک گونه دارد.

در ماه های پایانی سال به واسطه هوای مطبوع جنوب کشور، گردشگران بسیاری پا به جنوب مخصوصا جزایر جنوبی می گذارند. جزایر قشم و هنگام یکی از آن مقصدهای دوست داشتنی برای گردشگران می باشد که مجموعه ای کامل از انواع تفریحات سالم را برای گردشگران در خود فراهم آورده است. یکی از تفریحات مجذوب نماینده در این دو جزیره بازدید از دولفین های خلیج فارس است؛ موجوداتی زیبا و دوست داشتنی که هر انسانی با تماشا آن ها از لذت سرشار می گردد. گردشگران در جزیره قشم برای تماشا دلفین ها به اسکله کندالو و یا شیب دراز می روند و با قایق های کوچک تفریحی وارد آب های اطراف جزیره هنگام می شوند و از تماشا دلفین ها لذت می برند؛ اما اخیرا گردشگران خواسته یا ناخواسته باعث ایجاد استرس در دلفین ها و دیگر آبزیان شده اند.

متاسفانه در این اواخر دیده شده گردشگران با خود باندهای پخش موسیقی حمل نموده و روی قایق اقدام به پخش موسیقی با صدای بلند می نمایند و با این کار ضد محیط زیستی، استرس بسیار زیادی را به دلفین ها و دیگر آبزیان وارد می نمایند؛ این عمل رفته رفته باعث ترک موجودات آبی از منطقه و بعضا ایجاد سکته های مغزی در آبزیان می گردد، به طوری که در روزهای گذشته ویدئویی از یکی از همین قایق گردشگران در فضای مجازی منتشر شد که دلفین با شنیدن صدای بلند موسیقی در وسط دریا دچار حمله مغزی شد و به داخل قایق گردشگران پرید.

قطعا آن گردشگران هم از این موضوع مهم که آلودگی صوتی چقدر برای دولفین ها مضر است بی خبر بودند و ناخواسته باعث اذیت و آزار این موجودات دوست داشتنی شدند، بعلاوه آلودگی صوتی به صدف های دریایی آسیب زده و در آن ها احساس فشار و استرس ایجاد می نماید. دانشمندان بر این باور هستند که اگرچه این رویداد خطر فوری برای آینده صدف ها ایجاد نمی نماید، اما می تواند بر روی مقدار رشد آنها تاثیر منفی بگذارد و حتی باعث کاهش تنوع صدف های دریایی گردد.

لذا واجب است مسئولین امر حوزه گردشگری دریایی، مخصوصا در جزایر جنوبی کشور با آموزش دادن به ناخدایان و تور لیدرهای محلی و گردشگران حوزه دریایی آموزش های لازم را جهت عدم استفاده از صدای بلند و موسیقی انجام دهند تا همه این امر مهم در مورد آلودگی صوتی در دریا را متوجه گردند، ضمن آنکه سکوت و صدای آب در وسط دریا برترین چیز برای آرامش گردشگران این حوزه است و به گردشگران دریایی پیشنهاد می گردد در زمان کوتاهی که سوار بر قایق های تفریحی در وسط دریا در حال گشت زدن هستند از زیبایی های بصری و صدای زیبای آب لذت ببرند.

منبع: توریسم آنلاین

به "نقش مخرب آلودگی صوتی بر آبزیان و محیط زیست دریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مخرب آلودگی صوتی بر آبزیان و محیط زیست دریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید