آخرین تحولات عراق؛ معترضان یک میدان نفتی در بصره را بستند

به گزارش وبلاگ خبری، ایسنا نوشت:یک منبع پلیس عراق امروز (سه شنبه) به شبکه ماهواره ای سومریه نیوز گفت، معترضان راستا اصلی منتهی به میدان نفتی الرمیله در استان نفت خیز بصره در جنوب این کشور را مسدود کردند و مانع از حضور کارمندان در محل کارشان شدند.

آخرین تحولات عراق؛ معترضان یک میدان نفتی در بصره را بستند

به گفته این منبع پلیس بصره، معترضان با برپایی چادرها و روشن کردن آتش راستا اصلی منتهی به میدان نفتی الرمیله را بسته و مانع از حضور کارمندان در محل کارشان شدند.

وی شرح داد: تظاهرکنندگان در اعتراض به تلاش گروه های سیاسی برای مصادره حقوق آنها در تعیین نخست وزیر و عدم پاسخگویی به خواسته هایشان اقدام به بستن راستا کردند.

میدان نفتی الرمیله یکی از بزرگترین میادین نفتی در عراق است و میزان تولید نفت آن به 1.3 میلیون بشکه در روز می رسد و 40 درصد تولید استان بصره را تشکیل می دهد.

همچنین تظاهرکنندگان دیگری در ادامه اعتراضات خود اداره برق در استان واسط را تعطیل کردند.

به همین دلیل صباح سهیل، فرمانده پلیس کربلا امروز از اعمال قانون منع آمد و شد موتورسیکلت ها در این استان خبر داد.

در بیانیه فرماندهی پلیس کربلا آمده است، سهیل در نشستی با فرماندهان و افسران امنیتی در استان بر لزوم بازداشت تمام مظنونان و ارجاع آنها به دستگاه قضا و تعقیب اغتشاشگران تاکید کرد.

طبق این بیانیه، رئیس پلیس کربلا قانون منع آمد و شد موتورسیکلت ها را از ساعت پنج عصر تا پنج صبح تا اطلاع ثانوی به اجرا گذاشته است تا اوضاع امنیتی استان را کنترل کرده و جان شهروندان را حفظ کند.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر در گزارشی به نقل از برخی شاهدان عینی انگشت اتهام را به سوی نیروهای امنیتی دولت عراق گرفت.

این سازمان حقوقی مدعی شده است، یک گروه مسلح ناشناس ششم دسامبر آنگونه که به نظر می رسید در میان بی توجهی نیروهای امنیتی عراق در کشتارهای رخ داده در منطقه اصلی اعتراضات در بغداد دخیل بوده است.

در گزارش این سازمان تخمین زده می شود در این حمله 29 تا 80 تن کشته و 137 تن دیگر زخمی شده اند.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه به دلیل قطع برق منطقه در زمان حمله شناسایی عاملان حمله سخت شد، ادعا شده است: زمانی که افراد مسلح ناشناس که لباس یکدست بر تن داشتند، شروع به تیراندازی کردند، پلیس و نیروهای نظامی عراق از محل عقب نشینی کردند.

پنج شاهد عینی این حمله در تماس تلفنی به دیده بان حقوق بشر گفتند: در ششم دسامبر حدود 1000 تظاهرکننده در میدان الخلانی بغداد در فاصله 600 متری شمال میدان التحریر در یک پارکینگ پنج طبقه حضور داشتند. گروه مسلحی که لباس سیاه معمولی به تن داشتند با کلاشنیکف و مسلسل شروع به تیراندازی به سمت تظاهرکنندگان کردند در حالی که تجمع آن ها مسالمت آمیز بود و هیچ گونه اقدام خشونت آمیزی را در پیش نگرفته بودند.

به ادعای شاهدان عینی، 20 پلیس فدرال و نیروی امنیتی عراق که در دو ایست بازرسی در این میدان حضور داشتند، با ورود افراد مسلح با خودرو از محل خارج شدند و دست کم 10 تظاهرکننده هدف تیراندازی قرار گرفتند.

دیده بان حقوق بشر در خاتمه گزارش خود تاکید کرد، دولت عراق مسؤول اصلی حفاظت از جان مردم این کشور است و باید هرچه سریعتر افراد ناشناس و نیروهای امنیتی را که در این کشتار همکاری کردند، شناسایی و عاملان این کشتار را معرفی کرده و دیه قربانیان را پرداخت کند.

23311

منبع: خبرآنلاین

به "آخرین تحولات عراق؛ معترضان یک میدان نفتی در بصره را بستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین تحولات عراق؛ معترضان یک میدان نفتی در بصره را بستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید