آموزش انواع بافت کشباف ؛ 18 مدل کشباف ساده و تزیینی

به گزارش وبلاگ خبری، در هنر بافتنی پایه بافت ها، بافت کشباف است؛ اما در مراحل بعدی که فرد به صورت پیشرفته تری بافتنی را می آموزد، بافت های پیچیده تری مانند بافت لانه زنبوری، بافت سیرابی، بافت پیچ لوزی، بافت پیچ و … را یاد می گیرد. در این مطلب قصد داریم روش بافت کشباف که مدل های مختلفی دارد را آموزش دهیم؛ با ما همراه باشید.

آموزش انواع بافت کشباف ؛ 18 مدل کشباف ساده و تزیینی

روش بافت انواع بافت کشباف

1. کشباف زیر و رو (کشباف یک دانه ای ): در این نوع کشباف که به کشباف ساده هم شناخته می گردد، تعداد دانه ها باید جفت زوج باشد. در رج اول یکی از زیر و یکی از رو می بافیم. در رج دوم به همان شکلی که دانه ها دیده می شوند یعنی دانه های زیر را از زیر و دانه های رو را از رو می بافیم. این کار را تا سرانجام تکرار می کنیم.

بافت کشباف زیر و رو

2. کشباف 2 دانه ای (2 زیر رو رو ): در این مدل کشباف هم، تعداد دانه باید زوج باشد. در کشباف 2 زیر و رو همانطور که اسمش معین است باید به شکل 2 تا از زیر و 2 تا از رو بافته شوند. این کار را تا سرانجام ادامه می دهیم.

بافت کشباف زیر و رو

3. کشباف پیچ: این مدل کشباف در واقع همان کشباف ساده است اما ظاهری زیباتر دارد. برای بافت این کشباف در رج اول یکی از زیر و یکی از رو می بافیم. در رج دوم دانه را از زیر ببافید با این تفاوت که هنگامی که می خواهید کاموا را بگیرید به جای اینکه کاموا پشت (زیر) میل باشد باید روی میل قرار بگیرد. چه در بافت زیر و چه برای بافت رو مثل اینکه به کاموا یک پیچ بدهید. سایر رج ها را باید مانند رج دوم ادامه دهید.

4. کشباف فرانسوی: برای بافت این مدل کشباف باید رج اول را به شکل کشباف ساده یعنی یک دانه از زیر و یک دانه از رو بافت. در رج های بعدی دانه رو به همان شکل رو بافته می گردد و برای بافت دانه زیر باید میل را در رج پایین همان دانه بگذاریم و ببافیم.

5. کشباف مدادی (قلمی): اندازه کشش این مدل کشباف از کشباف ساده کشباف زیر و رو کمتر است اما این بافت ظاهری زیباتر و حرفه ای تر دارد. در رج اول یکی از زیر و دو تا از رو می بافیم. برای رج دوم باید دانه رو را از رو ببافید. برای دانه های زیر به این شکل عمل کنید. 2 دانه از زیر دارید، میل را باید داخل هر دو دانه نموده، کاموا را بگیرید و سپس از هر دو دانه خارج کنید مانند دو تا یکی کردن اما نباید دانه ها را از روی میل چپ را کنید.

حالا یکی از دانه ها را از میل سمت چپ خارج نموده ولی دانه دوم هنوز داخل میل باشد. مجدداً میل سمت راست را در دانه به جامانده نموده و از زیر ببافید و از روی میل چپ خارج کنید. رج دوم را تا سرانجام به این شکل ببافید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که دانه رو بدون تغییر از رو بافته می گردد و روشی که گفته شد فقط بر روی دو دانه زیر اجرا می گردد. رج سوم مانند رج اول و رج چهارم مانند رج دوم بافته می گردد. این بافت را به ترتیب شبیه رج اول و دوم تا اندازه دلخواه تکرار نموده و ادامه دهید.

6. طرز بافت کشباف انگلیسی : مانند بافت کشباف ساده (معمولی) می باشد اما کمی تفاوت دارد. برای این بافت باید رج اول را به شکل یکی زیر و یکی رو بافت. برای رج بعدی دانه های زیر را تودلی در دل دانه ی قبل می بافیم. به این صورت که در رج دوم دانه رو در جای خودش بافته می گردد اما برای دانه های زیر میل سمت راست را در دانه زیر رج قبل فرو نموده و از آنجا یک دانه خارج می کنیم.

7. طرز بافت کشباف دولا آمریکایی: روش بافت همان یکی زیر یکی رو است با این تفاوت که دانه های زیر را نمی بافیم و از پشت برداشته و داخل میل سمت راست می کنیم و دانه های رو را به صورت عادی می بافیم. این مدل برای کمر دامن یا شلوار مورد استفاده است که به راحتی می توان کش یا بند از داخل آن رد کرد.

بافت کشباف آمریکایی دولا

بافت کشباف آمریکایی دولا ساده

8. طرز بافت کشباف آمریکایی: در رج اول دانه ها را یکی زیر و یکی رو می بافیم، در رج بعدی دانه های زیر را نمی بافیم و فقط دانه های رو بافته می گردد. (مانند کشباف دولا) رج سوم همه دانه ها را به همان صورت که دیده می شوند می بافیم. (یکی زیر و یکی رو)

(یک رج همه دانه ها بافته می گردد و یک رج فقط دانه های رو بافته می گردد)

*تفاوت کشباف آمریکایی و انگلیسی: در کشباف آمریکایی در هر دو روی بافت، دانه ها برجسته هستند؛ ولی در کشباف انگلیسی یک طرف بافت برجسته و طرف دیگر ساده است.

9. کشباف بامبو (Bamboo): برای این مدل کشباف تعداد دانه ها باید مضرب 19 به علاوه 6 باشد. مثل 44 دانه

رج اول (روی کار): شش تا زیر، شش تا رو، یکی زیر، شش تا رو ببافید. این عمل را تا شش دانه مانده به سرانجامی رج تکرار کنید و رج را با شش دانه زیر تمام کنید.

رج دوم: ابتدا شش تا رو ببافید، سپس شش تا زیر، یکی رو، شش تا زیر، شش تا رو ببافید و این عمل را تا سرانجامی رج تکرار کنید.

رج سوم: تکرار رج اول

رج چهارم: همه ی دانه ها را از زیر ببافید.

از این به بعد رجهای 1 تا 4 را تکرار کنید.

بافت کشباف بامبو

10. کشباف توری یا سوراخ دار: برای این کشباف بهتر است دانه ها مضربی از 5 + 2 باشند.

تعداد مورد نظر را سر می اندازیم.

رج اول: (سمت روی بافت)، دو دانه رو برای حاشیه،* یک دانه زیر، یک ژوته بزنید، دو دانه را یکی یکی بلند کنید و بعد باهم یکی کنید از زیر، دو دانه رو، از * تکرار تا آخر رج.

رج دوم: *دو دانه زیر، سه دانه رو، از * تا دو دانه مانده به آخر تکرار می کنید و دو دانه آخر را از زیر ببافید.

رج سوم: دو دانه رو، * دو دانه را باهم یکی کنید از زیر، یک ژوته بزنید، یک دانه زیر، دو دانه رو، از * تا آخر تکرار.

رج چهارم: مانند رج دوم ببافید.

11. کشباف زیگزاگی: برای بافت این مدل باید رج ها را به صورت یک رج از رو و یک رج از زیر به روشی که شرح خواهم داد بافته گردد. بعلاوه باید توجه داشت که تعداد دانه ها باید حتماً زوج باشد.

برای بافت کشباف زیگزاگی باید در رج اول همه دانه ها را از رو یا از زیر ببافید. در رج دوم ابتدا باید دانه دوم را ببافید حالا دانه دوم که بافته شده است را در می آوریم. سپس دانه اول را که نبافته ایم داخل میل قرار داده و می بافیم.

بافت کشباف زیگزاگی

12. کشباف تیغ ماهی 1 : روش بافت همان یکی زیر یکی رو است با این تفاوت که برای بافتن دانه زیر میل سمت راست را داخل دانه پایینی زده و می بافیم و دانه رو به صورت معمولی بافته می گردد. این کشباف برای شال گردن و کلاه بسیار مناسب است چون حالت پفکی زیبایی دارد و گرما را بهتر نگه می دارد.

13. کشباف تیغ ماهی 2 : تعداد دانه ها در این مدل کشباف باید فرد باشد و اولین دانه از رو آغاز گردد.

رج اول : یکی رو ، یکی زیر تا آخر

رج دوم : دانه اول را نبافته ، دانه رو را از رو می بافیم ، یک نخ روی میل می گیریم مثل اینکه بخواهیم یک ژوته بیندازیم ، دانه زیر را نمی بافیم و در میل می گیریم . تا آخر

رج بعد و بقیه رج ها هم به همین ترتیب فقط دقت کنید دانه رو را با اونی که مثل ژته در رج قبل گرفته بودیم را یکی کنیم و از رو ببافیم.

14. کشباف تیغ ماهی 3 : انواع بافتهای تیغ ماهی که همه کشباف هستند پشت و روی لباس به یک شکل بافته می شوند و این نوع بافت یعنی (کشباف تیغ ماهی 3) بیشتر برای لباسهایی که پلیسه دارد بافته می گردد .

دانه های انتخابی باید حتما فرد باشد مثلا (3…5…7…9) به اسم مثال یه دانه رو سه تا زیر

در رج بعد هر جا دانه زیر دیدیم یکی از این طرف و یکی از آن طرفش و خود دانه وسطی رو زیر می بافیم .

این روش در پشت و جلوی لباس به یک شکل است در هر جا که تک دانه زیر دیدیم یکی از این طرف دانه و یکی از آن طرف و خود دانه زیر را زیر می بافیم.

جلو و پشت کار به همین شکل می باشد.

بافت کشباف تیغ ماهی

15. کشباف تگرگی : برای کشباف تگرگی به تعداد مورد نظر سر می اندازیم مثلا 24 دانه

رج اول : یک دانه زیر یک دانه رو الی آخر

رج دوم : یک دانه رو به یک دانه زیر که می رسیم یک نخ مثل ژوته می اندازیم به دور میل بعد دانه زیر را می بافیم ، (در این رج دانه هامون دو برابر می گردد یعنی اگر دانه ها در ابتدا 24 عدد بود در این مرحله 48 عدد می گردد.

رج سوم : یک دانه زیر به یک دونه رو که می رسیم و دانه اضافه شده هردو تا رو با هم می گیریم و می بافیم .یعنی در این رج دانه ها دوباره 24 تا می گردد.

رج چهارم : یک دانه رو یک دانه اضافه یک دانه زیر .

رج پنجم :مثل رج سوم الی آخر همین رج ها تکرار می شوند .

16. کشباف Chequered : برای این کشباف تعداد دانه های سر انداخته شده باید مضرب 5 به علاوه یکی باشد. مثل 31 دونه

رج اول (روی کار): یک دانه به زیر از پشت حلقه ببافید، سپس یکی رو ، دو تا زیر ، یکی رو ، یک دانه به زیر از پشت حلقه ببافید و این عمل را تا سرانجامی رج تکرار کنید.

رج دوم : یکی رو ببافید، سپس یکی زیر ، دو تا رو ، یکی زیر ، یکی رو ببافید و این عمل را تا سرانجامی رج تکرار کنید.

رج سوم : یکی به زیر از پشت حلقه ببافید، سپس چهار تا رو ، یکی به زیر از پشت حلقه ببافید و این عمل را تا سرانجامی رج تکرار کنید.

رج چهارم : یکی به رو ببافید، سپس چهار تا به زیر ، یکی به رو ببافید و این عمل را تا آخر رج تکرار کنید.

از این به بعد رج های 1 تا 4 را تکرار کنید.

17. کشباف گره دار (Knotted) : برای این مدل کشباف تعداد دانه های سرانداخته شده باید مضرب سه به علاوه دو باشد. مثلا 32 دونه

رج اول (روی کار): دو تا رو ببافید، سپس دانه بعد را دوبار ببافید یکبار از جلوی حلقه و یک بار از پشت حلقه و دو تا رو ببافید و این عمل را تا سرانجامی رج تکرار کنید.

رج دوم : دو تا زیر ببافید، سپس دو تا یکی از رو و دو تا زیر ببافید و این عمل را تا سرانجامی رج تکرار کنید.

از این به بعد رجهای 1 تا 2 را تکرار کنید.

بافت کشباف گره دار

18. کشباف قیطانی : برای این مدل کشباف26 تا دانه سر بندازید (4 تا 6 تا +2تا دونه) …. 2+ (6*4)

رج اول و سوم : (دوتا رو ، یکی زیر) داخل پرانتز را تکرار کنید تا با دو رو رج تمام گردد.

رج دوم : (دوتا زیر ، یکی رو ، یکی ژته ، دوتا دونه رو بدون اینکه ببافید روی میل راست بندازید ، بعد آنها را با هم از زیر یکی کنید، یکی رو) داخل پرانتز را تکرار کنید تا با دو تا زیر رج تمام گردد.

رج چهارم : (دوتا زیر ، یکی رو ، دو تا یکی از زیر ، یکی ژته ، یکی رو) داخل پرانتز را تکرار کنید تا با دو تا زیر رج تمام گردد.

از رج اول مجددا بافت را تکرار کنید.

سخن آخر

بافت کشباف یکی از بافت های پایه در بافتنی با میل محسوب می گردد و بسیار پر کاربرد است. از این نوع بافت می توان برای بافت انواع شال گردن، کلاه، مچ آستین، یقه و سجاف جا دکمه استفاده کرد. امیدواریم بتوانید از این مطلب استفاده لازم را ببرید و ما را از نتیجه کوشش خود آگاه سازید

در آخر به شما پیشنهاد می دهیم مطالب بافتنی آموزش بافت کلاه نوزاد با دو میل به 3 روش ساده و فانتزی و آموزش 2 مدل بافت کلاه نقاب دار به بیانی ساده و رج به رج را هم در وبلاگ خبری از نظر بگذرانید.

منبع: مجله انگیزه

به "آموزش انواع بافت کشباف ؛ 18 مدل کشباف ساده و تزیینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش انواع بافت کشباف ؛ 18 مدل کشباف ساده و تزیینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید