این استان ها رکورددار تب کریمه کنگو هستند

به گزارش وبلاگ خبری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مهم ترین و گسترده ترین بیماری ویروسی منتقل شونده به وسیله کنه است. این بیماری در بیش از 30 کشور جهان وجود داشته و در قاره های آفریقا، اروپا و آسیا اندمیک است.

این استان ها رکورددار تب کریمه کنگو هستند

به گزارش ایسنا، مقدار مرگ و میر این بیماری می تواند قابل توجه باشد؛ به طوری که میانه مقدار کشندگی آن بین 30 تا 50 درصد تخمین زده شده است و بعضی منابع حتی مقدار آن را تا 80 درصد در زمان طغیان ها نیز گزارش نموده اند.

یکی از راه های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تماس با خون و ترشحات و لاشه دام آلوده در هنگام ذبح یا دوره زمانی کوتاهی پس از ذبح است؛ بر همین اساس ذبح نمایندگان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، دامداران، چوپانان، دامپزشکان و زنان خانه دار در پی تماس با دام تازه ذبح شده یا گوشت آلوده در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

از نشانه های اولیه بیماری می توان به بروز ناگهانی تب، سردرد شدید، لرز و درد عضلانی اشاره نمود که معمولا بین 3 تا 13 روز پس از تماس با ویروس (بسته به راه انتقال بیماری) در فرد ظاهر می گردد، اشاره نمود. سپس علائم بیماری به سمت وخامت رفته و خونریزی در نقاط مختلف بدن بروز می نماید.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، از سال 1378 تا انتها سال 1401، استان سیستان و بلوچستان با شناسایی 949 مورد، خراسان رضوی 179 مورد، کرمان 104 مورد، اصفهان 76 مورد و فارس 68 مورد از موارد قطعی بیماری، بیشترین استان های گزارش نماینده موارد قطعی بیماری در کشور را تشکیل داده اند.

مصرف فرآورده های حیوانی به صورت خام از نظر انتقال بسیاری از بیماری ها خطرناک است و افراد باید از مصرف گوشت و جگر خام خودداری نمایند. فرآورده دامی باید به صورت پخته مصرف گردد تا مطمئن شویم عامل بیماری زا کاملا از بین رفته است. گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل 24ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید 48 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد در یخچال باشد.

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، چالش های برنامه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شامل موارد زیر است:

- تامین ناکافی و عدم تخصیص به موقع اعتبارات برای اجرای برنامه مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری

- نگهداری دام در مجاورت اماکن مسکونی در منطقه ها روستایی

- کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی دام در حاشیه شهر ها

- ناکافی بودن اقدامات کنترلی دامپزشکی در کانون های آلوده دامی

- اطلاعات ناکافی دامپروران در اصول پیشگیری و کنترل بیماری

- مشارکت ضعیف سازمان های غیر دولتی و داوطلب در برنامه های کنترل و پیشگیری بیماری

- ناکافی بودن آموزش پزشکان در تشخیص بالینی بیماری در انسان بویژه در منطقه ها با بروز کمتر بیماری

- تردد و نقل و انتقال غیر مجاز از مرز های داخلی بین استانی و خارجی با کشور های همجوار

- آگاهی ناکافی در تشخیص افتراقی علائم بالینی بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با بیماری کووید19 و عدم تشخیص و درمان به موقع بیماری به وسیله پزشکان

شرایط بیماری تب کریمه کنگو در کشور در تصویر بالا قابل مشاهده است. استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، گیلان، خراسان رضوی، اردبیل و خوزستان دارای بیشترین موارد مثبت این بیماری هستند.

منبع: فرارو

به "این استان ها رکورددار تب کریمه کنگو هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این استان ها رکورددار تب کریمه کنگو هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید