بررسی فنی نسل جدید آئودی A6
به گزارش وبلاگ خبری، نسل پنجم سدان لوکس آئودی A6، فرمان پذیری عالی، کیفیت ساخت بالا و سواری راحت را درکنار تجهیزات رفاهی مدرن قرار داده است تا در برابر محصولات بی ام و و مرسدس بنز، برتری داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ، پرفروش ترین محصولات آئودی مانند مدل های Q5 و Q7 در کلاس خودرو های شاسی بلند و کراس اور قرار دارند. بسکمک از برند های خودروسازی، مدل های سدان را جایگزین شاسی بلند می کنند، اما مقامات آئودی با رونمایی از نسل جدید سدان لوکس A6 در نمایگاه خودروی ژنو 2018، نشان دادند که هنوز هم به مدل های سدان امیدوار هستند. دراین مطلب قصد داریم به معرفی جدیدترین نسل از سدان لوکس آئودی A6 و بررسی ویژگی های آن بپردازیم.
نسل اول سدان لوکس آئودی A6 به عنوان جایگزین آئودی 100 در سال 1994 رونمایی شد. در واقع آئودی 100 در سال 1994 یک فیس لیفت دریافت کرد و با نام A6 عرضه شد که به همین دلیل مدل 2019، به عنوان نسل هشتم شناخته می شود.
نسل اول A6 با کد C4، در چند تیپ مختلف با پیشرانه های 4، 5 و 6 سیلندر، همراه سیستم تمام چرخ محرک آئودی کواترو تا سال 1997 تولید شد. دومین نسل A6 بر اساس پلتفرم C5 فولکس واگن به منظور رقابت با سری 5 بی ام و و مرسدس بنز E کلاس از سال 1997 تا 2004 تولید شد. A6 نسل دوم؛ در مقایسه با نسل اول در کیفیت ساخت و عملکرد فنی پیشرفت قابل توجهی کرده بود و تحسین بسکمک از کارشناسان دنیای خودرو را به همراه داشت. نسل دوم آئودی A6 در مدل های قدرتمند S6 و RS6 با پیشرانه 8 سیلندر V شکل 4.2 لیتری نیز در دسترس بود.
از سال 2004 تا 2011، خط تولید آئودی میزبان نسل سوم A6 در چند مدل مختلف با قوای محرکه متفاوت بود. A6 در نسل سوم پیشرفت قابل توجهی در تجهیزات رفاهی و مدرن به نمایش می گذاشت. سدان لوکس A6 در سال 2005، پس از رقابت با پورشه 911 و ولوو S40 عنوان بهترین خودروی سال را از آن خود کرد.
چهارمین نسل از A6 با طراحی جذاب و به روز تر در سال 2011 رونمایی شد.A6 در این نسل بیش از گذشته از سدان پرچمدار آئودی؛ A8 الهام گرفته بود. علاوه بر این فضای داخلی، پلتفرم و قوای محرکه A6 با مدل A7 مشترک بود. A6 در مقایسه با دو مدل A7 و A8، به خصوص در نمای جلو، طراحی تهاجمی تری داشت.
نسل چهارم آئودی A6 در سال 2015 فیس لیفت شد و البته در سال 2012 بود که اولین مدل هیبرید این سری به بازار رسید. پایان در نمایشگاه خودروی ژنو 2018، نسل پنجم سدان لوکس و سایز متوسط آئودی A6 رونمایی شد.
A6 جدید با تکیه بر شهرت سواری راحت در نگاه اروپایی ها، سواری اسپرت در نگاه آمریکایی ها و سواری لوکس در نگاه چینی ها به زودی به بازار می رسد. آئودی A6 جدید با کمک برادر بزرگ تر خود مدل A8، با سدان های لوکس و هموطن خود شامل مرسدس بنز E کلاس و بی ام و سری 5 رقابت خواهد کرد.
با نگاهی کوتاه به طراحی بدنه و ظاهر خارجی نسل چهارم A6، می توان ادعا کرد که نسل جدید این سدان در این بخش کمترین تغییرات را به خود دیده است. جلوپنجره A6 جدید با الهام محسوس از مدل A7، عریض تر شده و به طور کلی دماغه خودرو به زمین نزدیک تر شده است. تغییرات A6 جدید زیاد نیست و شاید بتوان تنها تفاوت قابل توجه نسل پنجم با نسل قبلی را نوار کروم باریک بین چراغ های عقب دانست. البته همین تغییر کوچک، تفاوت بزرگی ایجاد کرده است و A6 از نمای عقب عریض تر جلوه می کند.
به محض باز کردن در های A6 جدید، مجذوب طراحی کابین بی سروصدا و صندلی های لوکس آن مجهز به سیستم سرمایشی و ماساژور با چهار حالت مختلف خواهید شد.
فضای داخلی A6 جدید حداقل در نسخه بازار اروپا با داشتن روکش های تمام چرم، تزئینات چوبی، دستگاه یون ساز، سقف پانورامیک، فضای جادار سرو پا و نورپردازی جذاب، فوق العاده دلنشین است. باید اعتراف کرد طراحی زیبای داخلی محصولات آلمانی را باید مدیون رقابت شدید مهندسان مرسدس، بی ام و و آئودی باشیم. در تمام بخش های کابین A6، وجود متریال باکیفیت محسوس است؛ پیشرفت قابل توجه در فضای داخلی A8، توفیق اجباری A6 شده است. طراحی کابین A6 بیشتر مدرن است که مسلماً در برابر طراحی سنتی سری 5 بی ام و متفاوت جلوه می کند.
آئودی A6 جدید در زمان عرضه با سه نوع مختلف پیشرانه 6 سیلندر V شکل 3 لیتری توربوشارژ و دو نوع دیزل با قدرت های متفاوت به بازار می رسد. برخلاف نسل چهارم که سوپرشارژ بود، مهندسان آئودی در A6 جدید از توربوشارژ استفاده می کنند. بر اساس اعلام رسمی مدیران ارشد آئودی، A6 جدید با پیشرانه V6 بنزینی، قدرت 340 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن متر در زمانی حدود 5.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
تمام سه نوع مختلف پیشرانه 3 لیتری، به صورت استاندارد به سیستم برق 48 ولتی مجهز هستند. گیربکس 7 سرعته S ترونیک دو کلاچه در مدل های بنزینی و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته در مدل های دیزل استفاده شده است. پس از عرضه اولین مدل های نسل جدید A6، تیپ های بنزینی و دیزل با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری نیز به بازار خواهند رسید.
شایعات در مورد مدل هیبرید یا پلاگین هیبرید وجود دارد، اما عرضه A6 تمام برقی در نسل پنجم رسماً رد شده است. در کنار پیشرانه جدید، سیستم های تعلیق اسپرت و بادی نیز وجود خواهند داشت. حالت های رانندگی آئودی A6 جدید شامل کم مصرف، نرم، اتوماتیک، پویا و شخصی سازی شده است که در هر حالت تنظیمات فرمان، دمپر ها و گیربکس تغییر می کند. سیستم تمام چرخ محرک آئودی در کنار سیستم فرمان پذیری محور عقب، عملکرد و فرمان پذیری A6 را در پیچ ها جادویی نشان می دهد.
38 سیستم ایمنی و کمک راننده در A6 جدید وجود دارد تا رانندگی در ترافیک و جاده های شهری تاحد ممکن راحت شود. به لطف وجود انواع حسگرها، دوربین های 360 درجه و رادار ها A6 به صورت اتوماتیک محیط پیرامون را بررسی و نظارت می کند تا راننده هنگام حرمت در جاده یا پارکینگ در ایمنی کامل بماند. هنگام نشستن پشت فرمان آئودی A6 جدید، با سه نمایشگر بسیار باکیفیت و بزرگ (در تیپ های مختلف متفاوت است) روبرو می شوید.
نمایشگر 12.3 اینچی پنل دیجیتالی فرمان، اولین موردی است که در نظر راننده جذاب به نظر می رسد. این نمایشگر که جایگزین عقربه های سنتی شده است، علاوه بر نمایش سرعت و دور موتور، اتصالات کاربری و اطلاعات فنی ضروری را به راننده نشان می دهد.
نمایشگر 10.1 اینچی کنسول مرکزی که به صورتی هنرمندانه در طرح داشبورد جای گرفته است، مسئولیت نمایش وضعیت سیستم صوتی، تنظیمات کلی خودرو و ... را برعهده دارد. منوی اصلی این نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی A6 به سادگی با عمل درگ و دراپ، شخصی سازی می شود. نمایشگر سوم کابین A6، درست در پایین نمایشگر سیستم سرگرمی و اطلاعاتی واقع شده است. این نمایشگر 8.6 اینچی به منظور تنظیمات کلی سیستم تهویه تعبیه شده و درواقع با مجموعه از دکمه های سنتی تعویض شده است.
نسل پنجم آئودی A6 با الهام قابل توجه از طراحی و تجهیزات رفاهی مدرن پرچمدار A8، یکی از بهترین سدان های لوکس سایز متوسط دنیا خواهد بود. آئودی A6 جدید در مقایسه با رقبای هموطن خود، پیشرفت بیشتری داشته است. ترکیب گجت های مدرن، سواری راحت و کابین لوکس به معنی کاهش عملکرد قوای محرکه نبوده است که این خود، عامل مهمی در این کلاس از خودرو ها محسوب می شود.
قیمت نهایی و جزئیات کامل تیپ های مختلف نسل جدید آئودی A6 اعلام نشده است، اما با توجه به قیمت پایه 56 هزار و 500 دلار تیپ V6 نسل فعلی، احتمالاً اولین مدل های V6 بنزینی A6 جدید در محدوده قیمتی 56 تا 58 هزار دلار باشند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان