تاجبخش: تعطیلات نوروزی بارانی است ، احتمال سیل در فروردین بعید است

به گزارش وبلاگ خبری، رئیس سازمان هواشناسی با بیان این که تعطیلات نوروزی بارانی است، گفت: احتمال وقوع سیلاب در فروردین 1401 بعید است.

تاجبخش: تعطیلات نوروزی بارانی است ، احتمال سیل در فروردین بعید است

به گزارش گروه مالی وبلاگ خبری، سحر تاجبخش درباره تمهیدات این سازمان به منظور آگاهی مردم از شرایط جوی برای سفر های نوروزی اظهار کرد: هشدار های مربوط به شرایط جوی در صورت لزوم هر روز صادر شده و با استفاده از دو نرم افزار پیش یینی شرایط هوا و شاهد، اطلاع رسانی به مردم اجرا شده و آخرین تحولات جوی را به عموم ارائه خواهیم کرد.

وی اضافه نمود: در سه هفته پیش رو، بارش ها عمدتا در نیمه شمالی کشور است و نقاط واقع در سواحل خزر در هفته آخر اسفند (24 اسفند تا 1 فروردین) با احتمال بالای 75 درصد بیشتر از 50 میلی متر بارش را خواهند داشت.

وی ادامه داد: در هفته اول فروردین 1401 سواحل دریای خزر بیشترین بارش را در سطح کشور خواهد داشت و پیش بینی شده که با احتمال 50 درصد، تا 100 میلی متر بارش را در این استان ها داشته باشیم.

تاج بخش درباره پیش بینی دمای هوا در تعطیلات نوروز گفت: طی هفته آخر اسفند شاهد کاهش بین 3 تا 6 درجه ای دمای هوا خواهیم بود و هفته اول فروردین همچنان هوا خنک باقی می ماند و کمی تعدیل می گردد که این کاهش دما عمدتا در نیمه شمالی کشور به وقوع خواهد پیوست.

وی ادامه داد: در نوار جنوبی کشور به خصوص سواحل دریای عمان تا حدودی افزایش دما را تجربه خواهیم کرد و در مابقی سواحل جنوبی دمای نرمالی را خواهیم داشت.

تاج بخش با بیان اینکه بارش در هفته سوم (هفته دوم فروردین) فعلا در حد نرمال پیش بینی شده، تاکید نمود: اگر اتفاق خاصی بجز این ها باشد، حتما اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه هر سال برای یک هفته قبل از آغاز سال نو پیش بینی ویژه نوروزی آماده می گردد، گفت: این گزارش پیش بینی تا سرانجام نوروز را پوشش می دهد، علاوه بر آن پیش بینی های 5 روزه نیز به صورت معمول هر روز صادر شده و دو بار در روز به روز رسانی خواهد شد.

تاج بخش با اشاره به صدور هشدار های جوی در زمان ایجاد پدیده های مهم درباره پیش بینی شرایط آب و هوای تعطیلات نوروزی اظهار کرد: تمرکز بارش ها در استان های نیمه شمالی کشور بوده و بارش های گسترده هفته آخر اسفند بیشتر استان های کشور بجز بخش های جنوب شرق را پوشش می دهد.

وی اندازه بارش ها در هفته دوم اسفند را نرمال اظهار داشت و اضافه نمود: اگر نقشه ها تغییراتی را در شرایط آب و هوایی کشور نشان داد، هم در بولتن و هم در گزارش های پیش بینی روزانه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی در خصوص شرایط بارش ها نسبت به سال گذشته در سال 1400 و پیش بینی برای سال آینده و وقوع سیل خاطر نشان کرد: نقشه ها تا به امروز علائمی مبنی بروقوع سیلاب را نشان نداده و بعید است سالی پربارش و سیلی داشته باشیم.

تاجبخش به این موضوع نیز تاکید نمود که وقوع سیلاب به عوامل زیادی بستگی دارد و تنها یکی از آن ها بارش است.

وی اضافه نمود: حجم کمِ بارش هم می تواند به دلایلی مثل تغییر جهت آب یا کاربری اراضی، به وقوع سیل منجر گردد، برای مثال در استان قم بارش کم و به حجم تنها 6 میلی متر بود، اما سیلاب سنگینی در جاده قم به اراک رخ داد و، چون جهت آب را بسته بودند، آب وارد جاده شد.

رئیس سازمان هواشناسی خاطر نشان کرد: در رخداد سیلاب مساله زیرساخت ها بسیار مهم تر از حجم بارش است و می تواند بارش را به نعمت یا نقمت تبدیل کند.

مقایسه بارش ها در سال 1400 نسبت به سال گذشته

تاج بخش با بیان اینکه سال آبی از اول مهرماه هر سال تا 31 شهریور سال بعد محسوب می گردد، اضافه نمود: سال گذشته یعنی اول مهرماه 99 تا 31 شهریور 1400 سالی کم بارش و یکی از بدترین سال ها از لحاظ اندازه بارش بود تا جایی که 30 درصد زیر حد نرمال را طی این سال تجربه کردیم.

وی ادامه داد: شرایط بارش ها در سال 1400 بهتر بوده اگرچه همچنان حدود 14 الی 15 درصد زیر نرمال واقع شده است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید نمود: مساله مهم این است که سال گذشته سالی خشک بود، اما بخاطر اینکه دو سال قبل از آن، با تر سالی همراه بودیم، ذخیره خوبی پشت سد ها بوده و ذخیره برف قابل ملاحظه ای روی کوه ها وجود داشت، به همین علت ذخایر موجود، بارش ها را جبران کرد و کم آبی خیلی محسوس نبود.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط امروز با توجه به اینکه منابع آبی مصرف شده و سال گذشته هم ذخیره یا جایگزینی فراهم نشده، از لحاظ تامین آب شرایط بدتر است.

به گفته تاجبخش ممکن است اندازه بارش هم به حد نرمال برسد، اما این بارش نمی تواند سد ها را پر کند و از آنجایی که بارش برف هم تمام شده احتمال مشکل در تابستان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تاجبخش: تعطیلات نوروزی بارانی است ، احتمال سیل در فروردین بعید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاجبخش: تعطیلات نوروزی بارانی است ، احتمال سیل در فروردین بعید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید