حجت شمامی: سیاست خارجی در سال 98 عملکرد مناسبی در گرایش به شرق و استفاده از بازار های این منطقه نداشت

به گزارش وبلاگ خبری، کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تبادل تجاری 4 میلیون دلاری کشورمان با روسیه گفت: این میزان تبادل تجاری ناچیز است، چون روس ها به شدت نیازمند فضای محصولات کشاورزی ما هستند.

حجت شمامی: سیاست خارجی در سال 98 عملکرد مناسبی در گرایش به شرق و استفاده از بازار های این منطقه نداشت

رضا حجت شمامی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی وبلاگ خبری، در خصوص اقداماتی که بهتر بود سال 98 در حوزه سیاست خارجی انجام می شد و جای خالی آن به چشم می خورد گفت: در حوزه جهت گیری سیاست های خارجی به لحاظ سیاسی و اقتصادی نکات ضعف زیادی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به گفتمان انقلاب به سمت رویارویی با غرب و از طرف دیگر غرب نیز همین رویکرد را نسبت به ما دارد در نتیجه باید راهکار های جایگزینی برای کشش به سمت غرب پیدا می شد.

حجت شمامی ادامه داد:اما دولت از ابتدا گرایش به غرب داشت تا حدی که گرایش به شرق و تعامل با کشور های ضد غربی نه تنها کنار گذاشته نشد بلکه حتی راه های جایگزین آن نیز جدی گرفته نشد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه عملکرد دولت در گرایش به شرق عملکرد مناسبی نبود تاکید کرد: بعد از شکست برجام نیز نتوانستیم آن ها را برای امضای قرارداد متقاعد کنیم به ویژه زمانی که نیازمند انعقاد قرارداد های متعدد با شرق برای جبران نقصان برجام داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی چین و روسیه زمینه های عدم استفاده از دلار را فراهم کردند یادآور شد: اما متاسفانه ما در این زمینه نیز چندان قدرتمند عمل نکردیم.

حجت شمامی افزود: در حوزه امنیتی، نظامی جمهوری اسلامی با روسیه منافع مشترک زیادی داشت، اما در حوزه اقتصادی و دیپلماتیک نتوانستیم از این ظرفیت و اشتراکات استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تبادل تجاری 4 میلیون دلاری کشورمان با روسیه گفت: این میزان تبادل تجاری در قبال جمعیت روسیه واقعا ناچیز است، چون روس ها به شدت نیازمند فضای محصولات کشاورزی ما هستند به دلیل اینکه به لحاظ آب و هوای سرد روسیه امکان کشاورزی در آن خطه وجود ندارد.

وی مسئله دیگری که در سال 98 چندان جدی گرفته نشد را مخابره پیام های قاطع و محکم در خصوص برجام از طرف ایرانی دانست و خاطر نشان کرد: در حوزه برجام باید خیلی جدی تر به دنیا پیام می دادیم تا آن ها بدانند آمریکا به دلیل خروج از برجام باید هزینه های بیشتری پرداخت کند.

حجت شمامی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیز جمهوری اسلامی باید از ابزار خروج از NPT به نفع خود استفاده کند افزود: یکی دیگر از نقاط ضعف ما در سالی که گذشت عملکرد کشور در حوزه رسانه ها بود متاسفانه ما هنوز در حوزه رسانه نتوانستیم حرف های خود را در داخل بزنیم چه برسد به آنکه بخواهیم از این ظرفیت در فضای بین الملل استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل شرح داد: ما می توانیم از حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه ای نفوذ در افکار عمومی را به دست بگیریم و به نظر می رسد سفارت خانه های ما در امور فرهنگی نیز در این خصوص به شدت ضعیف عمل کرده اند.

وی با تاکید براینکه بحث رسانه، بحث تکرار است گفت: متاسفانه رسانه ما یک اقدام را اعلام می کند، اما بعداز مدتی کنار می گذارد در حالی که رسانه های بیگانه در خصوص یک اتفاق مانند 11 سپتامبر سالیان سال مانور می دهند و به نظر می رسد در خصوص اصلاح فرایند عملکرد رسانه ها و دیپلماسی رسانه ای نیز نیازمند یک شیوه اصولی برای تکرار و تداوم هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حجت شمامی: سیاست خارجی در سال 98 عملکرد مناسبی در گرایش به شرق و استفاده از بازار های این منطقه نداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجت شمامی: سیاست خارجی در سال 98 عملکرد مناسبی در گرایش به شرق و استفاده از بازار های این منطقه نداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید