خاله فاطمه نیم قرن از عمر خود را به احیا و آموزش نمد مالی در روستای پادلدل پرداخته است
به گزارش وبلاگ خبری، ایرنا/ براساس اخبار بدست آمده، خاله فاطمه نیم قرن از عمر خود را به احیا و آموزش نمد مالی در روستای پادلدل پرداخته است.
در ایران قدیمی ترین نمونه های بدست آمده از نمد مربوط به دوره هخامنشی است و ایرانیان از قرن پنجم پیش از میلاد نمدمالی را آموخته اند و تا امروز آن را با چنگ و دندان حفظ نمودند.
بیش از یک هفته است در جست و جوی هنرمندی آشنا با نمد بودیم ولی هرچه بیشتر کوشش می کردیم نشانی پیدا نبود، با خود می گفتیم چگونه امکان دارد تا دهه پیش هرخانه ای در شهر و روستا مزین به نمدهای زیبا بود و اکنون با رفتن نمدها از منازل گویی هنرمندانش هم به تاریخ پیوستند، که در ناامیدی آدرس خانه بانویی کهنسال را دادند که گنجینه ای واقعی این میراث در گلستان است.
از شالیزارهای سبز و زرد کنار جاده گالیکش عبور نموده و پس از یک ساعت و گذر از کوه ها، صخره های زیبای جنگلی و گذشتن از روستاهای آب پران، یورت زینل، یورت کاظم، فارسیان، کیارام وارد روستای سرسبز جنگلی پادلدل شدیم و با گذر از بوته های تمشک وحشی کنار کوچه های روستا از پسر بچه ای که در آن حوالی ایستاده بود، سراغ خانه فاطمه پیاده کوهسار را می گیریم که ما را به سمت خانه ای گلی 2 طبقه راهنمایی کرد.
به خانه گلی که می رسیم دختر بچه ای روی ایوان گلی نشسته و بانوی کهنسالی با لباس ساده روستایی در حیاط است، جلو رفتم و سلام کردم و با تردید می پرسم اینجا خانه خاله فاطمه است با گشاده رویی سلامم را پاسخ می دهد و می گوید خوش آمدی دخترم، من خاله فاطمه هستم.
در حالی که به این بانو نگاه می کنم، خاله فاطمه با خوشرویی مرا دعوت به منزل می نماید.
نمدهای با طرح های مختلف را جابجا می نماید و می گوید: هنر سنتی نمد مالی را از مرحله پشم چینی گوسفند، شستن پشم، رنگ ریزی پشم، شانه کردن پشم، نخ زنی نمد، حصیر پیچی و گلدانیدن را از کودکی یاد گرفتم، هنری که سینه به سینه از گذشتگانش به من رسید و من هم به هر کسی که دوست داشت یاد بگیرد، انتقال دادم.
فاطمه پیاده کوهسار اضافه نمود: طرح های مختلفی یک نمد می تواند داشته باشد که بیشتر طرح گل قوچی، جهادی، اسلامی، مجمعی، بیضی، سه خانگی و پنجرگی مورد استقبال قرار می گیرد.
وی گفت: اولین مرحله برای نمدمالی، پشم چینی گوسفندان است که پس از آن باید پشم ها تمیز شسته گردد تا آماده حلاجی شوند.
وی بیان نمود: پس از حلاجی مرحله رنگ کردن پشم هاست که در گذشته سبز، زرد، آبی و قرمز رنگ های اصلی نمدها بود که طبیعی از مواردی همانند پوست گردو، پوست انار و مرزه گرفته می شد ولی امروز به علت تنوع رنگهای صنعتی دیگر از رنگ طبیعی کمتر استفاده می گردد.
این هنرمند پیشکسوت صنایع دستی گفت: شانه کردن پشم های رنگ نموده و سپس مَل کردن و گِل گِلی کردن پشم مرحله های بعدی است و در آخر هم با کنار هم قرار دادن آنها در روی حصیری و با گذاشتن سنگهایی روی آنها طرح مورد نظر نمدمان را درست می کنیم.
وی اضافه نمود: انتها داخل همان حصیر نمد را پیچیده و محکم می بندیم و نمدمان را چندین بار می گلدانیم تا خودش را بگیرد و مرحله آخر حصیر را باز می کنیم و نمدرا با تمام توان فشار می دهیم.
وی بیان نمود: با وجود سختی های بسیار برای فراوری نمد در سالهای اخیر استقبال خوبی از این میراث نمی گردد و فروش چندانی نداریم.
فاطمه پیاده کوهسار گفت: حتی برای آموزش این هنر هم استقبال چندانی صورت نگرفته ولی با وجود این به همه اطرافیانم از جمله مردم روستا دختر، عروس ها و نوه هایم این هنر را منتقل کردم.
وی اضافه نمود: این میراث برای امروز و دیروز نیست برای هزاران سال پیش است و باید به نسل بعدی هم منتقل گردد.
وی گفت: در مناطقی که رطوبت زیاد بوده برای درمان پادرد و کمردرد هم مفید بوده است، شاید بخاطر همین گذشتگان ما کمتر این بیماری ها را داشتند.
وی بیان نمود: تنها آرزویم تاسیس بومگردی با طرح نمد است تا گردشگران داخلی و خارجی را با این میراث گرانبهای تاریخی بیشتر آشنا کنم و امیدوارم مورد حمایت میراث فرهنگی هم برای این مهم قرار بگیرم.
نوه سیزده ساله خاله فاطمه می گوید: از کودکی کنار مادرم و مادربزرگم می نشستم به نمدمالی آنها نگاه می کردم و می دیدم مادربزرگم با صبر و حوصله این هنر را به خوبی به همه انتقال می دهند و امروز در آستانه سیزده سالگی تمام مراحل آن را می توانم انجام دهم.
سیده عطیه حسینی اضافه نمود: زمانی که دوستانم متوجه می شوند من هم نمد مالی یاد دارم بسیار تعجب می نمایند و می گویند خوش بحالت کاش ما هم یاد می گرفتیم.
وی گفت: نمد قدیمی ترین فرش سنتی مورد استفاده انسان که باید این گنجینه به درستی به نسل ما منتقل و معرفی گردد که امروز علاوه بر خواص ظاهری آن به علت خاصیت درمانی بیشتر مورد استقبال می تواند قرار بگیرد.
وی بیان نمود: نمد مالی کار راحتی نیست و مراحل سختی باید برای فراوری آن طی گردد ولی نمی دانم چرا افراد با قیمت خیلی کم متقاضی آن می شوند و این ظلمی در حق فراوری نمایندگان نمد است.
این نوجوان هنرمند گفت: امثال مادربزرگم که نمدمالی می نمایند، بسیار انگشت شمار بوده و به مرور دیگر آنها را نداریم امیدوارم قبل از منسوخ شدن این هنر فکری به حال آموزش آن گردد.
سیده عطیه بیان نمود: در طول سال نمایشگاه های زیادی برای صنایع دستی برگزار می گردد چه خوب است یکی از غرفه ها را به گنجینه هایی همانند مادربزرگم که تشنه آموزش و مطلع سازی هستند، اختصاص دهند.
منبع: همگردی