رضایت مخاطبان تلویزیون از پایتخت 6 20 درصد کاهش یافت
به گزارش وبلاگ خبری، رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما از دقت و صحت نظرسنجی صداوسیما نسبت به شبکه های تلویزیونی جهان توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ خبری به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، علی طلوعی رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: سال جاری به حد نصاب بیش از 93 درصد بیننده برای کل برنامه های سیما رسیدیم که در طول تاریخ سازمان بی سابقه است. در این میان حدود 86 درصد فقط بیننده ویژه برنامه های نوروزی و فیلم و سریال های رسانه ملی بودند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما ادامه داد: فرایند ها هم نشان می دهد رشد کاملا محسوس و معناداری داشتیم که فکر می کنیم بیشتر به دلیل پدیده کرونا و اتفاق خاصی بود که در نوروز سال جاری افتاده است.
طلوعی توضیح داد: در بین 93 درصد بیننده رسانه ملی، زنان بیشتر از مرد ها تماشاگر تلویزیون بودند.
وی سپس به ارائه آماری از پرمخاطب ترین ویژه برنامه های نوروزی پرداخت و گفت: در بین برنامه های ویژه سال تحویل برنامه اتفاق نود و نو با اجرای آقای رشیدپور از شبکه 3 با 31 درصد بیننده و 87 درصد رضایت بیشترین بیننده را داشت؛ بعد از آن برنامه فرمول یک با اجرای آقای علی ضیا که از شبکه یک پخش شد، با 2/ 28 درصد بیننده و 84 درصد رضایت در صندلی دوم نهاده شد و سومین برنامه ویژه ما برنامه بهار جان از شبکه 5 با 11 درصد بیننده و 86 درصد رضایت بود.
رتبه بندی سریال های نوروزی
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: در بین سریال های ویژه نوروزی همان طوری که پیش بینی هم شد، سریال پایتخت 6 از شبکه یک با 2/ 79 درصد بیشترین بیننده را داشت، اما میزان رضایت از این سریال نوسانی بود؛ به طوری که در اوایل رضایت بیشتری را شاهد بودیم و حتی این رضایت به حدود 90 درصد هم رسید؛ اما در آخرین نظرسنجی این رضایت به 74 درصد رسید و افت حدود 20 درصدی رضایت از طرف مردم را شاهد بودیم. دوپینگ از شبکه سه صندلی دوم را با 39 درصد مخاطب به خود اختصاص داد و سریال کامیون از شبکه 2 با 22 درصد مخاطب در صندلی سوم پریننده ترین سریال های ما نهاده شد.
شرایط ویژه برنامه های شاخص نوروزی
طلوعی توضیح داد: در ویژه برنامه های شاخص نوروزی هم برنامه عصر جدید 2 از شبکه سه با 5/ 65 درصد مخاطب، بیشترین بیننده را پای تلویزیون نشاند. بعد از آن برنامه دورهمی از شبکه نسیم با 7/ 58 درصد، برنامه کودک شو از شبکه نسیم با 30 درصد و مسابقه ایران از شبکه یک با حدود 23 درصد مخاطب، پربیننده ترین برنامه های رسانه ملی در این ایام بودند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما همچنین درباره آمار بینندگان فیلم های سینمایی از تلویزیون گفت: مردم بیشترین فیلم های سینمایی را در ایام نوروز، از شبکه یک تماشا کردند. آمار نشان می دهد حدود 27 درصد مردم، فیلم های نوروزی را از شبکه یک دیدند. بعد از آن، شبکه نمایش با 17 درصد و شبکه سه با 5/ 15 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
مردم و رادیو در ایام نوروز
طلوعی با بیان این که در این نظرسنجی، مرکز تحقیقات سراغ مخاطب های رادیو هم رفته است، گفت: ویژه برنامه های رادیو در ایام نوروز 20 درصد مخاطب را به خود جذب کرد که عدد قابل توجه و خوبی هست. در بین رادیو ها هم رادیو آوا با 35 درصد مخاطب، بیشترین مخاطب را داشت و بعد از آن رادیو های استانی، پیغام و جوان در صندلی های بعدی نهاده شدند.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: یکی دیگر از سوالاتی که در این ایام از مردم پرسیدیم این بود که مردم در این ایام بیشتر سراغ کدام شبکه رفتند؟ یافته ها نشان می دهد شبکه یک با 5/ 63 درصد در رتبه اول نهاده شده بعد از آن شبکه سه با 40 درصد و شبکه نسیم با 3/ 17 درصد در رتبه های بعدی قرار داشتند. دلیل اینکه جمع این اعداد از 100 بیشتر است این است که پاسخگویان می توانستند بیش از یک گزینه را انتخاب نمایند.
مبنای علمی نظرسنجی مرکز تحقیقات
طلوعی در پاسخ به اینکه چقدر این نظرسنجی صحت و دقت دارد؟ مطرح نمود: مرکز تحقیقات صداوسیما با قدمت ترین مرکز افکارسنجی کشور با بیش از نیم قرن تجربه است.
وی با بیان اینکه تمام شبکه های رادیو و تلویزیونی در جهان، برای نمونه شبکه های بی بی سی، سن ان ان، ان اچ کی و ... خودشان مرکز افکارسنجی دارند، گفت: ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم. کما اینکه برای سنجش به دنبال اعلام یا ثبت نصاب نیستیم؛ بلکه ما برای برنامه ریزی و برنامه سازی رصد و پایش را انجام می دهیم.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما گفت: مسئله دیگری که هست اینکه در این مدت آمار ما از آمار تمام مراکز داخلی و خارجی سنجش رادیو تلویزیونی ایران، یعنی مراکزی که دارند مخاطبان ما را می سنجند، عدد پایین تری است.
وی اضافه کرد: مثلاً مرکز ملی آمار، میزان مخاطب رادیو و تلویزیون را همواره بالای 90 درصد اعلام می نماید؛ مراکز خارجی هم همین طور؛ ولی ما از همه عددمان پایین تر است و اعتقاد و باور داریم که به صورت علمی و کاملاً به روز این کار را انجام می دهیم؛ کما اینکه خودمان مبدع روش های علمی روز و بومی کردن آن هستیم و تمام مراکز افکارسنجی کشور هم در شیوه سنجش و ابزار و همه شیوه های سنجش و روش های نمونه گیری از ما تبعیت می نمایند و کار هایی را که ما انجام می دهیم، انجام می دهند.
طلوعی در انتها تاکید نمود: ما کاملاً علمی کار می کنیم. چندین بار اعلام کردیم هر حوزه ای ادعا می نماید ما حاضریم تمام اطلاعات در اختیارشان قرار دهیم و آن ها همین نظرسنجی را انجام دهند.
منبع: خبرگزاری دانشجو