6 راه چاره آسان برای استفاده درست از شبکه های اجتماعی

به گزارش وبلاگ خبری، آیا شما هم روزتان را با سر زدن به شبکه های اجتماعی آغاز می کنید؟ شب ها قبل از خواب، آخرین کاری که انجام می دهید چک کردن شبکه های اجتماعی است؟ احتمالا زیاد شنیده اید که این کار چقدر مضر است و سلامت جسم و روح شما را به خطر می اندازد. اما این روزها کنار گذاشتن شبکه های اجتماعی، غیرممکن به نظر می رسد. پس چه کار باید کرد؟ در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا در خصوص استفاده درست از شبکه های اجتماعی بیشتر بخوانید.

6 راه چاره آسان برای استفاده درست از شبکه های اجتماعی

توسعه شبکه های اجتماعی و تغییر سبک زندگی

شبکه های اجتماعی به قدری وسیع و تاثیرگذار شده اند که دوری از آن ها غیرممکن به نظر می رسد. حتما برای شما هم پیش آمده که در طول روز، تصمیم گرفتید برای مدت کوتاهی یکی از شبکه های اجتماعی را چک کنید و بعد متوجه شده اید که ساعت ها وقت خود را پای آن صرف نموده اید. این اتفاق بسیار رایج است و تقریبا بیشتر کسانی که از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند، آن را تجربه نموده اند.

به نقل از مرکز آمار ایران، در سال 99 بیش از 65 درصد افراد 15 ساله و بیشتر حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو بوده اند. فقط در آمریکا، 72 درصد از مردم در سال 2021 از شبکه های اجتماعی استفاده نموده اند. این آمار نشان می دهد که استفاده از شبکه های اجتماعی در سراسر جهان بسیار بالا و رو به افزایش است.

آماری که در سال 2018 منتشر شد نشان داد که تقریبا 70 درصد از شرکت نمایندگان در یک نظرسنجی، قبل از خوابیدن، شبکه های اجتماعی خود را چک می نمایند.

فرقی نمی نماید که به تازگی استفاده از شبکه های اجتماعی را آغاز نموده باشید یا سال ها در آن ها حضور فعال داشته باشید؛ حتما شنیده اید که استفاده از این شبکه ها به خصوص قبل و بعد از خواب، تاثیر منفی بر سلامت روان افراد دارد. اما برخلاف نظر بسیاری از افراد، شبکه های اجتماعی لزوما بد نیستند و خوب و بد بودن آن ها به شیوه استفاده ما بستگی دارد. شبکه های اجتماعی مثل سکه، دو رو دارند؛ در واقع هم می توانند مفید باشند و هم مضر.

تنها نکته ای که در خصوص استفاده از شبکه های اجتماعی باید بدانید این است که ضررهای آن را کاهش دهید و به نحوی از آن بهره ببرید که فواید بیشتری داشته باشد.

مهم ترین آسیب های شبکه های اجتماعی چیست؟

حتما شنیده اید که شبکه های اجتماعی آسیب زیادی به سلامت جسم و روح می رسانند؛ اما شاید ندانید که چطور می توانند مخرب باشند. شبکه های اجتماعی با ایجاد اثرات منفی زیر می توانند سلامتی جسم و روح شما را به خطر بیندازند.

1. ایجاد احساس منفی در خصوص خودمان

شبکه های اجتماعی باعث می شوند شما خودتان را با دیگران مقایسه کنید. موقع گشت وگذار در شبکه های اجتماعی احتمالا با چیزهایی روبرو می شوید که باعث می شوید احساس کنید چیزی در زندگی کم دارید؛ مثلا مسافرت های لوکس، خانه های شیک و تمیز، خانواده های شاد، حمایت گر و خوش لباس، بدن های بی نقص و متناسب و…

افراد زیادی بعداز گشت وگذار در شبکه های اجتماعی، احساس کمبود می نمایند. شبکه های اجتماعی باعث می گردد که شما احساس کنید کافی نیستید و این تفکر را به فکر شما القا می نماید که کامل و بی نقص بودن، امکان پذیر است و شما از آن بی بهره اید.

تماشا قسمت های بریده شده و فیلترشده از کل زندگی یک فرد باعث می گردد فکر کنید که آن ها زندگی کامل و بی نقصی دارند و شما از آن محرومید.

تماشا بدن های بی نقص و زیبا که بیشتر اوقات نتیجه ویرایش عکس است، باعث می گردد که احساس بدی نسبت به بدن خود داشته باشید و اعتماد به نفس شما کاهش پیدا کند.

2. خواب ناکافی و بی کیفیت

افرادی که زیاد از شبکه های اجتماعی استفاده می نمایند معمولا دیرتر به خواب می فرایند، کمتر می خوابند و خواب بی کیفیتی دارند. یکی از دلایل استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی، ترس از دست دادن یا فومو (FOMO) است. به همین علت معمولا بیرون آمدن از شبکه های اجتماعی و سر نزدن برای چند روز، ممکن است برای بسیاری از افراد سخت باشد.

این شرایط در مدت کوتاهی باعث به هم خوردن الگوی خواب شما می گردد و دچار انواع اختلالات خواب می شوید.

3. ایجاد اضطراب و افسردگی

تحقیقات متعددی ارتباط بین شبکه های اجتماعی و اضطراب و افسردگی را ثابت نموده اند. حتی تحقیقات نشان داده است افرادی که بین 7 تا 11 شبکه اجتماعی دارند بیشتر از کسانی که در یک یا دو شبکه اجتماعی فعال هستند، افسردگی و اضطراب را تجربه می نمایند.

این ارتباط می تواند دوطرفه باشد. بسیاری از افراد برای فرار از اضطراب و افسردگی به استفاده از شبکه های اجتماعی روی می آورند.

4. کمبود زمان برای کارهای مثبت

وقتی زمان زیادی را در شبکه های اجتماعی تلف کنید، برای انجام کارهای مثبت و مفید مثل ورزش کردن، وقت گذراندن در طبیعت، بیرون رفتن با دوستان و خانواده و مراقبت کردن از خودتان وقت کم می آورید.

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی همواره مضر نیستند و با روش های زیر می توانند فرصت هایی برای رشد شما فراهم نمایند:

1. افزایش دسترسی به منابع

اگر دنبال منابعی برای یادگیری مهارت های مختلف، گروه های حمایتی، مطالب آموزشی و… باشید، شبکه های اجتماعی منابعی بی نظیر از مطالب مفید اند. علاوه بر این، وجود شبکه های اجتماعی می تواند بسیاری از مرزهایی را که برای افراد در دسترسی به منابع وجود دارد، از میان بردارد. مثلا اگر به دلایل مختلف به منابع علمی، آموزشی دسترسی ندارید، بدون ترک کردن خانه می توانید به اطلاعات مفید و ارزشمند دست پیدا کنید.

2. برقراری ارتباط با افراد هم فکر

شاید در محیط اطراف شما، افرادی که هم فکرتان باشند را نتوانید به راحتی پیدا کنید؛ اما در فضای بزرگی مثل شبکه های اجتماعی به راحتی هزاران نفر را پیدا می کنید که با شما هم عقیده هستند و می توانید دوستان خوبی از بین آن ها پیدا کنید. این مورد در صورتی که در شهر یا روستای کوچک زندگی کنید، اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

امروزه با شبکه های اجتماعی به راحتی می توانید به خارج از مرزهای فیزیکی شهر و محل زندگی خود سفر کنید. فرقی نمی نماید که علایق شما چقدر عجیب باشند؛ در شبکه های اجتماعی حتما کسی را پیدا می کنید که شبیه شما باشد.

3. افزایش مهارت ها و آموزش آن به دیگران

در شبکه های اجتماعی می توانید مهارت های جدیدی یاد بگیرید و این فرصت را دارید تا آموخته های خود را به دیگران یاد بدهید. علاوه بر این، شبکه های اجتماعی می توانند منبع خوبی برای الهام گرفتن باشند. یاد دادن مهارت های خودتان به دیگران، باعث می گردد که احساس مفید بودن کنید و حتی بتوانید از این راه، یک عایدی جانبی داشته باشید.

استفاده درست از شبکه های اجتماعی

با توجه به مزایایی که شبکه های اجتماعی دارند، شاید بهتر باشد که به جای کنار گذاشتن این منابع ارزشمند، استفاده درست از شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید. برای اینکه استفاده سالمی از این فرصت داشته باشید، به این نکات توجه کنید.

1. رفتار خود را آنالیز کنید

آنالیز کنید که چه زمانی بیشتر به سمت شبکه های اجتماعی گرایش دارید. پیدا کردن پاسخ این سوال یاری می نماید که مقدار استفاده از آن ها را مدیریت کنید. از خودتان بپرسید که شبکه های اجتماعی چه کاربردی در زندگیتان دارند؟ شاید می خواهید از یک موقعیت استرس زا فرار کنید یا شاید به این علت دائم در این شبکه ها دور می زنید چون گوشی شما دائما در دسترستان واقع شده است.

2. صبح و شب، گوشی را کنار بگذارید

استفاده از شبکه های اجتماعی در ابتدای صبح، می تواند روز شما را کاملا خراب کند. استفاده از آن ها در آخر شب هم می تواند الگوی خواب شما را به هم بریزد و باعث مسائل خواب گردد. پس اگر قصد دارید از شبکه های اجتماعی بهره ببرید، صبح و شب این کار را انجام ندهید.

برای اینکه وسوسه نشوید، گوشی را بیرون از اتاق خواب بگذارید. یا در اتاق آن را داخل کشو بگذارید طوری که از دسترس شما دور گردد. به جای استفاده از این شبکه ها، صبح و شب کارهای مثبتی مثل ورزش کردن و مطالعه انجام دهید.

3. محتوای مورد استفاده خود را آنالیز کنید

چند روز وقت بگذارید و محتوایی که در شبکه های اجتماعی می بینید آنالیز کنید. پیج هایی که محتوای آن ها روی شما تاثیر منفی می گذارد معین کنید و آن ها را دیگر دنبال نکنید. هر محتوایی که برای شما مفید نیست، از آن لذت نمی برید، شما را شاد نمی نماید یا چیزی به شما یاد نمی دهد، بلاک کنید.

4. برای مدتی از آن فاصله بگیرید

گاهی اوقات زمانی را برای دوری از شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید. مثلا یک روز در هفته، آفلاین باشید و اصلا به شبکه های اجتماعی سر نزنید. البته این کار در ابتدا ممکن است سخت باشد ولی اگر ادامه دهید، متوجه می شوید که کم کم وابستگی شما به شبکه های اجتماعی کم می گردد.

5. با خودتان مهربان باشید

اگر این روزها بیشتر از همواره حس می کنید که به شبکه های اجتماعی احتیاج دارید، ممکن است احساس گناه نموده باشید. اما با توجه به دغدغه ها و نگرانی های امروزی، وابسته شدن به شبکه های اجتماعی تا حدی قابل درک است. به جای سرزنش کردن خودتان، کمی با خودتان مهربان باشید. این به معنی زیاده روی کردن نیست ولی سعی کنید که با مدیریت کردن زمان، هم از شبکه های اجتماعی بهره ببرید و هم باعث اختلال در زندگی شخصی خود نشوید.

6. دنبال سرگرمی های دیگر باشید

با انجام کارهای زیر، شبکه های اجتماعی مجذوب کنندهیت خود را از دست می دهند:

  • برنامه ریزی برای سرگرمی با دوستان
  • داشتن کتاب های مجذوب کننده برای مطالعه
  • شرکت در کلاس های حضوری برای یادگیری مهارت های مورد علاقه
  • تماشای فیلم و سریال و مستند

برای آغاز فهرستی از کارهایی که دوست دارید انجام دهید و افرادی که برای این کار همراه شما هستند، تهیه کنید.

چه زمانی به متخصص مراجعه کنیم؟

اگر رابطه شما با شبکه های اجتماعی بسیار پیچیده شده، ضروری است که از یاری متخصصان بهره ببرید. اگر شرایط زیر را تجربه می کنید حتما به درمانگر مراجعه کنید:

  • بیشتر از اینکه مراقب خودتان باشید، در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانید.
  • در روابط شخصی و کاری خود به خاطر شبکه های اجتماعی دچار مشکل شده اید.
  • دائما خودتان را با دیگران مقایسه می کنید و خودتان را سرزنش می کنید.
  • با وجود نتایج و عواقب منفی، نمی توانید شبکه های اجتماعی را کنار بگذارید.

جمع بندی

تاثیر شبکه های اجتماعی در زندگی شما، به نوع استفاده شما بستگی دارد. استفاده درست از شبکه های اجتماعی می تواند مزایای متعددی هم داشته باشد. برای این منظور باید محتوایی که استفاده می کنید مرتب آنالیز کنید، ساعت استفاده از شبکه های اجتماعی را محدود کنید و سرگرمی های دیگری پیدا کنید.

از قلم نیاندازید که شبکه های اجتماعی طوری طراحی می شوند که مخاطب را سرگرم نمایند و افراد، وقت بیشتری در آن بگذرانند. پس مجذوب کننده بودن آن ها طبیعی است و شما به خاطر استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی نباید خودتان را سرزنش کنید. کافی است اصول استفاده درست از شبکه های اجتماعی را یاد بگیرید و از مزایای آن بهره ببرید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ خبری مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 راه چاره آسان برای استفاده درست از شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 راه چاره آسان برای استفاده درست از شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید