ساخت فیلم اقتباسی کار ساده تری است

به گزارش وبلاگ خبری، بهروز افخمی، کارگردان سینما در گفت وگویی با خبرنگار خبرنگاران گفت: با وجود اینکه بیشتر کارهایی که تا به امروز در عرصه فیلمسازی فراوری نموده ام، اقتباسی هستند؛ اما این اثر یک بر اساس یک داستان واقعی نیز ساخته ام.

ساخت فیلم اقتباسی کار ساده تری است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اقتباس در صنعت فیلم سازی ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته است، اعلام کرد: این گونه نیست که اصلا اقتباس صورت نگیرد ولی چون بعضی از کارگردانان حق حق نشر را رعایت نمی نمایند و نام کتاب یا متنی که بر اساس آن، فیلم فراوری نموده اند، درج نمی نمایند، اینگونه برداشت می گردد. شاید به همین علت است که برای فیلم های اقتباسی سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر وجود ندارد.

افخمی یادآور شد: در سینمای ایران، غیر از من، داریوش مهرجویی و زنده یاد کیومرث پوراحمد بیشترین آثار اقتباسی را دارند.

وی فراوری کارهای اقتباسی را در سینما کار آسانی دانست و گفت: چون کارگردان از روی داستان که از پیش نوشته شده، فیلمنامه ای را می نویسد و کار را فراوری می نماید، روند پیش فراوری راحت تر است.

این کارگردان تاکید نمود: در کارهای اقتباسی گاهی بسیار به داستان اصلی وفادار هستم و گاهی هم نه، تغییرات اساسی در آن به وجود می آورم که البته این بستگی به خود داستان دارد، مثلا در گاو خونی اقتباسی که انجام دادم بیش از حد به متن وفادار بود. در این اثر حدود 40 درصد خود داستان اصلی روایت شد ولی در اثر دیگرم به نام روز شیطان که بر اساس پروتکل چهارم ساخته شد، چون داستان طولانی بود و حدود 500 صفحه می شد، داستان های فرعی این کتاب را کنار گذاشتم و تنها ستون اصلی آن را به فیلم تبدیل کردم.

افخمی ادامه داد: بعلاوه در ساخت آسمان تاریک شب که یک کار اقتباسی از یک داستان خارجی است، غیر از یک سکانس فیلم که خودم آن را نوشتم، بقیه فیلم کاملا اقتباس از روی اثر است.

این کارگردان در سرانجام گفته های خود، از ساخت یک اثر سینمایی از حادثه 11آبان؛ تیرباران طیب حاج رضایی و حاج ناماعیل رضایی بر اساس گزارش روزنامه کیهان اطلاع داد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ساخت فیلم اقتباسی کار ساده تری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت فیلم اقتباسی کار ساده تری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید