ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ با سرعتی 5 برابر سرعت صوت!

به گزارش وبلاگ خبری، بوئینگ هواپیمای مافوق صوت می سازد!

شرکت هواپیماسازی بوئینگ هفته گذشته در مصاحبه ای اعلام نموده که میخواهد هواپیمای مافوق صوتی بسازد که قادر است با سرعت 6110 کیلومتر در ساعت (5 ماخ) پرواز کند: به عبارتی 5 برابر سرعت صوت! این هواپیما قادر خواهد بود در کمتر از سه ساعت به تمام نقاط کره زمین پرواز کند. ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ تحولی شگرف در صنعت هواپیماسازی و مسافربری ایجاد خواهد نمود و مفهوم سفر هوایی را دگرگون خواهد نمود. هواپیماهای مافوق صوت کنکورد در دهه های گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند اما به دلایل زیست محیطی و خطراتی که به همراه داشتند از سال 2003 ممنوع شدند. اما هواپیمای مافوق صوت بوئینگ به نظر می رسد در آینده ای نزدیک آرزوی پرواز با سرعتی چندبرابر سرعت صوت را به واقعیت تبدیل خواهد نمود. با خبرنگاران همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ با سرعتی 5 برابر سرعت صوت!

هواپیمای مافوق صوت بوئینگ

در اوایل امسال یکی از پروازهای نروژین ایر مدعی شد که رکورد سریع ترین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس را شکسته است. زمان این رکورد 5 ساعت 13 دقیقه بود که سه دقیقه از رکورد قبلی سریع تر بود. البته این آمار به خودی خود بد نیست، اما تصور کنید در نیویورک سوار هواپیما شوید و دو ساعت بعد در لندن باشید؛ یعنی حداقل 1.5 ساعت زودتر از زمان پرواز فعلی!

بوئینگ اعلام نموده که طراحی این هواپیما بر اساس تحقیقات جامعی بوده که در این زمینه صورت گرفته است. هواپیمای مافوق صوت بوئینگ قادر خواهد بود با سرعت 5 ماخ پرواز کند. این رقم بسیار بیشتر از سرعت هواپیماهای کنکورد است که قبلا استفاده می شد. هواپیمای کنکورد قادر بود با سرعت 2 ماخ پرواز کند و جالب است بدانید که سرعت صوت حدود 1 ماخ است. بوئینگ برآورد نموده است که ساخت چنین هواپیمایی تا 20-30 سال آینده تحقق پیدا خواهد نمود و احتمالا در ابتدا کاربری های امنیت ملی خواهد داشت. اما پس از آن این هواپیما می تواند در زمینه تجاری و جابجایی مسافران هم استفاده گردد.

البته ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ فعلا در حد طرح است و هنوز هیچ اسمی برای این هواپیما انتخاب نشده است. بوئینگ اعلام نموده که این هواپیما می تواند کاربری نظامی یا مسافربری داشته باشد؛ اما در خوشبینانه ترین حالت تا 20-30 سال دیگر روانه بازار خواهد شد. بوئینگ این خبر را هفته پیش و در کنفرانس سالانه هوافضای آمریکا در آتلانتا اعلام نموده است. نوید حسین، مدیر ایرمکانیک شرکت هواپیماسازی بوئینگ در کنفرانس خبری اعلام نموده است: پس از آنالیز ها متوجه شده ایم که پتانسیل ارتباطات به مراتب سریع تر در جهان وجود دارد و از این بابت بسیار هیجان زده ایم. اگرچه در جهت ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ موانع تکنولوژی و چالش های قانونی وجود دارد اما ظاهرا در جهتی پیش می رویم که درآینده ای نه چندان دور شاهد هواپیماهای مافوق صوت در صنعت هواپیمایی باشیم. شرکت هواپیماسازی بوئینگ بیش از 6 دهه است که به آنالیز هواپیماهای مافوق صوت مشغول بوده است و به همین علت شاید بیش از بقیه محق باشد که در این زمینه سردمدار باشد و نخستین هواپیما از این نوع را روانه بازار کند.

سال ها قبل و در واقع بین سال 1976 و 2003 هواپیمای مافوق صوت کنکورد در صنعت مسافربری هوایی استفاده می شد. اما به علت مسائل زیست محیطی و خطراتی که در پی شکستن دیواره صوتی ایجاد می کرد استفاده از آن ممنوع اعلام شد. از آن تاریخ، پرواز با هواپیمای مافوق صوت و سفر با سرعتی چندین برابر صوت به آرزو و رویایی شیرین بدل شده بود. اما ظاهرا غول صنعت هواپیماسازی یعنی بوئینگ قرار است این آرزو را برآورده کند و امکان مسافرت با سرعتی 5 برابر صوت را برای ما فراهم کند.

هواپیمای مافوق صوت تا سال 2003 هم در ناوگان هوایی بریتیش ایرویز و ایرفرانس فعالیت می کرد اما استفاده از آن ممنوع اعلام شد. بریتیش ایرویز در این رابطه اعلام نموده بود که به دلایل تجاری و مالی استفاده از این مدل هواپیماها کنار گذاشته شد. هفت سال قبل از این تاریخ، هواپیمای مافوق صوت کنکورد توانسته بود جهت نیویورک به لندن را در 2 ساعت و 52 دقیقه و 59 ثانیه طی کند و رکوردی بی نظیر در این زمینه ثبت کند.

به گفته کارشناسان در صورتی که بوئینگ پیروز به ساخت این هواپیما گردد و در صورتی که مردم هم قادر و مایل به پرداخت بلیط گران آن باشند شاهد انقلابی در مسافرت هوایی خواهیم بود. استوارت کریگ، استادیار هوافضا و مهندسی مکانیک در دانشگاه آریزونا در این رابطه اعلام نموده است: ما حدود 5 دهه است که در حال تحقیق و مطالعه در خصوص هواپیمای مافوق صوت هستیم اما در چند سال اخیر پیشرفت های تکنولوژی و فناوری ما را به تحقق این رویا امیدوارتر نموده است.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام نموده که این هواپیما تنها یکی از وسایل نقلیه مافوق صوتی است که در حال آنالیز و مطالعه است و به نظر می رسد در دهه های پیش رو شاهد تحولی بزرگ در این زمینه خواهیم بود. کوینبوکات، مدیرارشد فنی بوئینگ و سرپرست تیم تحقیقاتی در مصاحبه ای اینطور بیان نموده که هواپیمای مافوق صوت بوئینگ شیوه سفر کردن ما را به سرعتی بیشتر از سرعت صوت خواهد رساند. این هواپیما به ما اجازه می دهد در عرض یک روز بر فراز اقیانوس سفر کنیم و برگردیم. این خواسته و آرزوی خیلی هاست، پس چرا این محدودیت ها و مرزها را پشت سر نگذاریم و به این آرزو جامه عمل نپوشانیم؟

تحقیقات در زمینه ساخت هواپیمای مافوق صوت ادامه پیدا می نماید تا زمانی که مشتریان و بازار آماده چنین نوع هواپیمایی باشند. کارشناسان بوئینگ در حال تحقیق، مطالعه، آزمایش و امتحان نمونه های اولیه هستند تا مطمئن شوند که محصولی مشتری پسند و کارآمد به بازار عرضه می نمایند. طبق گفته شرکت بوئینگ، هواپیمای مافوق صوت بدنه ای باریک و منحنی خواهد داشت که در خاتمه نوک تیز خواهد بود. بال های هواپیما دلتا شکل خواهد بود که مشابه هواپیماهای مافوق صوت کنکورد است.

منبع: traveller.com.au

منبع: الی گشت

به "ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ با سرعتی 5 برابر سرعت صوت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت هواپیمای مافوق صوت بوئینگ با سرعتی 5 برابر سرعت صوت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید