فرهنگ سازی کانال های هواداری فوتبال با لُنگ و کیسه!

به گزارش وبلاگ خبری، در سال های اخیر و همچنین زمانی که هنوز ویروس کرونا تماشاگران را خانه نشین نکرده بود، فضای استادیوم های ایران 18+ بود و شاید کمتر کسی بود که دوست داشت فرزند خود را به این فضای مسموم ببرد. فحاشی های تاسف بار که گاهی سبب می شد در پخش زنده صدا قطع گردد تا مخاطبان تلویزیونی آن ها را نشوند یک مشکل عظیم فرهنگی برای فوتبال ایران به حساب می آمد.

فرهنگ سازی کانال های هواداری فوتبال با لُنگ و کیسه!

کمیته انضباطی و هر مسئولی که خود را موظف به برقراری اخلاق در استادیوم ها می دانست از برنامه هایش برای سالم کردن این فضا صحبت می کرد و تمام دغدغه خود را برطرف این بی اخلاقی ها می دانست، اما نتیجه چه شد؟ تقریبا هیچ! نه تنها فضای استادیوم ها سالم نشد بلکه این رفتار ها به فضای مجازی نیز تسری یافت و حالا آن جا چنان آلوده شده است که استادیوم رفتن شده آرزوی خیلی ها!

حدود دو سه سالی می گردد که کانال های طرفداری به خصوص در تلگرام نقش پررنگی در ایجاد حواشی برای تیم های مختلف ایفا می نمایند و در بسیاری از ملاقات ها صحبت های مطرح شده قبل از بازی در چنین کانال هایی، حواشی بزرگی را رقم زده است. استفاده از الفاظ زشت و دادن القاب ناشایست نظیر لُنگ و کیسه به تیم های رقیب که مایه تاسف فرهنگ فوتبالی ایران است؛ در این کانال ها گسترش یافته و در کمال تعجب تمامی این کلمات به فرهنگ ورزشی ما رسوخ نموده است.

این کانال ها که بیش از 90 درصد آن ها توسط ادمین هایی به غیر از مسئولان فرهنگی یا نمایندگانی از جانب باشگاه ها اداره می شوند بدون در نظر دریافت محدودیت های خاصی اقدام به انتشار هرخبری با هر لفظی می نمایند و نگران هیچ چیز نیستند و فقط به یک چیز فکر می نمایند، افزایش اعضای خود.

فارغ از اینکه هر حاشیه ای از این گروه ها شروع می گردد ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که ادمین برخی از کانال ها به خصوص استقلال و پرسپولیس یک نفر است و این برای همه اثبات شده است! نکته اینجاست که مسئولان مربوطه هم تا به امروز هیچ برخوردی با گردانندگان این کانال ها نداشته اند؛ کانال هایی که مدیرانشان به واسطه دریافت تبلیغات درآمد بالایی دارند و همین مهم ترین انگیزه برای راه اندازی این کانال هاست. مدیرانی که البته حدس زده می گردد خیلی های شان در ایران حضور ندارند.

تقریبا می توان گفت تمام تیم های لیگ رجحان کانال طرفداری دارند که بیش از نیمی از مطالبش غیراخلاقی است. اتهام به داوران، فدراسیون، مسئولان و کادرفنی رقبا، ایجاد حاشیه نادرست ضد تیم مقابل، محق جلوه دادن تیم خودی در تمام موارد از جمله عملکرد های این کانال های به اصطلاح طرفداری است. کانال هایی که غیراخلاقی عمل می نمایند؛ پول به جیب می زنند و کسی هم کاری به کار آن ها ندارند.

در این میان البته برخی ها تصور می نمایند که در صورت واگذاری این کانال ها به مسئولان فرهنگی و رسمی تیم ها مشکل حل خواهد شد، اما باید گفت بسیاری از حواشی که این کانال ها ایجاد می نمایند کد هایی هستند که از دل باشگاه ها به بیرون درز پیدا می نمایند.

در روز های اخیر نیز در صفحات اینستاگرامی مسئولان باشگاه ها اعم از مدیررسانه ای، عضو هیات مدیره و ... مطالب عجیب و غریب بی اساس منتشر شده و به نظر می رسد این کانال ها جهت همین مسئولان را ادامه می دهند و رفتار های آن ها را تکرار می نمایند.

وقتی مسئولان تیم ها بعد از فحاشی خود هیچ چیزی را برگردن نمی گیرند و طوری رفتار می نمایند که گویا هیچ اتفاقی رخ نداده و کمیته انضباطی هم سعی در برخورد حداقلی با آن ها دارد چطور می توان انتظار داشت چنین کانال هایی رفتار درست را به کار بگیرند؟ تا زمانی که مسئولان تیم ها چه سرمربی چه مدیرعامل و چه بازیکن نداند رفتار حرفه ای کدام است و هر اظهار نظری را در رسانه ها یا صفحات مجازی خود بیان نمایند نمی توان انتظار رفتار درست از کانال هایی داشت که نه طرفدار تیمی هستند و نه دلشان برای کسی می سوزد و فقط به فکر پُر کردن جیب خود هستند. این رویه ادامه خواهد داشت و ادامه خواهد داشت و با این شرایط هیچ امیدی هم به اصلاح آن نیست.

منبع: فرارو

به "فرهنگ سازی کانال های هواداری فوتبال با لُنگ و کیسه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ سازی کانال های هواداری فوتبال با لُنگ و کیسه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید