فروش نخل به ثمن بخس به کشور های عربی

به گزارش وبلاگ خبری، رئیس انجمن ملی خرما گفت: نخلداران جنوب نخل های خود را به کشور های حاشیه خلیج فارس می فروشند که تهدید جدی بر فراوری و محیط زیست است.

فروش نخل به ثمن بخس به کشور های عربی

به گزارش گروه مالی وبلاگ خبری، محسن رشیدفرخی در پاسخ به این سؤال که گفته می گردد نخلداران جنوب نخل ها را به کشور های حاشیه خلیج فارس می فروشند، آیا صحت دارد؟ گفت: متأسفانه این خبر درست است و طبق آنالیز هایی که انجام دادیم بعضی نخلداران نخل های خود را به کشور های حاشیه خلیج فارس می فروشند.

رئیس انجمن ملی خرما، درباره علت این اقدام گفت: در سال های گذشته خشکسالی و شوری آب منطقه، نخل های آن ها را نیمه جان نموده و در آستانه خشک شدن هستند و مجبور شده اند نخل های خود را بفروشند.

وی در عین حال تأکید کرد این اقدام بسیار خطرناک است و باید جلوی آن گرفته گردد؛ چراکه به محیط زیست آسیب جدی وارد خواهد نمود. درختی که چند دهه رشد نموده و باعث حفظ خاک و محیط زیست می گردد، به راحتی از دست می رود.

به گفته این مسئول فروش نخل از سوی استان های جنوبی در حد محدود است، اما باید در زمینه مقابله با آن اقدام جدی کرد.

وی از قیمتی که این نخلداران می فروشند اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: احتمالا کشور های عربی این نخل ها را به عنوان تزئین در بعضی مکان ها استفاده می نمایند.

فرخی گفت: مشکل شوری آب و کمبود آب مسأله ای است که از بخش دولتی و خصوصی پذیرفته نیست و همه ما در قبال این کشاورزان مسئول هستیم.

به گفته رئیس انجمن خرما طی دهه های گذشته 15 الی 20 درصد نخلستان های کشور به علت خشکسالی و شوری آب از بین رفته است.

وی افزود: یک میلیون کشاورز در 6 استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس نخل می کارند.

لازم به ذکر است گفته می گردد نخلداران منطقه جنوب هر اصله نخل را یک و نیم میلیون تومان به کشور های عربی می فروشند، آن ها این نخل ها را از ریشه و با خاک درآورده و به آنجا منتقل می نمایند و احتمالا قصد دارند در کشور های خودشان پرورش داده و از محصول آن استفاده نمایند. نخل درختی چند ساله است که به بار آمدن آن شاید چند سال و دهه ها وقت و هزینه بگیرد و انتقال آن باعث می گردد که از این همه وقت و هزینه به نفع کشور های عربی صرفه جویی گردد.

ایران دومین کشور بزرگ فراوری نماینده خرما در دنیا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فروش نخل به ثمن بخس به کشور های عربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش نخل به ثمن بخس به کشور های عربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید