قبای دانش بر تن سبز مازندران
به گزارش وبلاگ خبری، سوادآموزی و فراگیری علم و دانش یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع به تعداد می رود؛ چراکه زمینه ساز رشد و ترقی و یکی از عوامل ارتقای سلامت اجتماعی و روانی شهروندان است، کمااین که سرچشمه بسیاری از آسیب های اجتماعی هم جهل و بی سوادی است.
مبارزه با بی سوادی نیازمند یک عزم ملی و هماهنگی و همکاری متولیان امر در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است.
امر سوادآموزی بازماندگان تحصیل بیش از 40سال است که با جدیت در ایران دنبال می شود و آمار کمی و کیفی خوبی دراین خصوص به دست آمده است؛ یکی از این آمارها مربوط به استان مازندران است که امروز درصدر لیست استان های باسواد کشور نشسته است.
آغاز صدرنشینی مازندران در حوزه سوادآموزی به یکی دوسال پیش برمی شود، زمانی که تقی نیا، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش مازندران گفت: مازندران دارای رتبه نخست باسوادی در کشور است و براساس آخرین برآورد سازمان نهضت سوادآموزی در سال97 حدود 98.40 درصد جمعیت استان باسواد هستند و مازندران جزو استان های برتر در محدوده سنی 10 تا 49 سال است.
پس از انقلاب اسلامی ایران در 22بهمن57، موج سوادآموزی که ریشه در آموزه های دینی و سیره نبوی داشت، شکلی نو به خود گرفت و در کمتر از یک سال بعد در 7دی 58 با تشکیل سازمانی به نام نهضت سوادآموزی به وسیله بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی کوشش شد ایران به مدرسه تبدیل شود و کسی از حداقل های سواد خواندن و نوشتن باز نماند.
امروز و در استان مازندران با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب، برنامه ریزی هماهنگ و همکاری حوزه معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش مازندران و معاونت سوادآموزی این اداره کل، اوضاع را در جهت مطلوب تغییرداده به شکلی که مازندران در صدر استان های باسواد کشور نشسته است.
کسب این رتبه برای استان مازندران به ویژه در شرایطی که در بعضی استان ها هنوز آمار بازماندگان از تحصیل زیاد و نرخ بی سوادی بالاست و بچه ها زیادی به دلایل مختلف و عمدتا اقتصادی از رفتن به مدرسه باز می مانند، افتخار عظیمی است و حکایت از کوشش مدیران، اهالی فرهنگ و آموزش دهندگان به موازات و هماهنگ با هم دارد.
آنالیز ما از چگونگی کسب این رتبه به وسیله آموزش وپرورش مازندران حکایت از کار و فعالیت در سه حوزه و با استفاده از ظرفیت چند دستگاه اجرایی دارد. اداره کل آموزش وپرورش مازندران در گام نخست، اقدام به انسداد کامل مبادی بی سوادی کرد به این صورت که هیچ لازم التعلیمی نباید از تحصیل و حضور در کلاس درس باز بماند.
برابر قوانین و مصوبات شورای آموزش وپرورش استان و شورای عالی آموزش وپرورش و با همکاری نزدیک بین ثبت احوال و فرمانداری ها همه بچه ها و نوآموزان حتی نوآموزانی که فاقد شناسنامه هستند نباید از حضور در کلاس درس و تعلیم محروم بمانند.
در گام بعدی با به کار گرفتن آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی و معین مبالغی به اسم جایزه در قبال باسوادکردن هر یک بی سواد به صورت رایگان اقدام به باسوادکردن بی سوادان بین 10تا49سال کرد.
در گام سوم هم با یاری گرفتن از ابزار رسانه، گام های بلندی در فرهنگ سازی در این جهت برداشت تا جایی که افرادی از بی سوادان مطلق در این استان، امروز به مشاغل معلمی، وکالت و استادی دانشگاه رسیده اند.
کوشش ما و همت مردم
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران دراین باره می گوید: کسب رتبه نخست باسوادی در کشور در سایه چند سال کوشش به دست آمد و ما این کوشش را در چند بخش جداگانه پیگیری می کنیم.
علیرضا سعدی پور با اشاره به انسداد مبادی بی سوادی می افزاید: برابر مصوبات شورای آموزش وپرورش استان و با همکاری خوبی که با اداره کل ثبت احوال داریم، افراد واجد شرایط ورود به مدرسه را شناسایی می کنیم و اگر نام فردی که به شش و هفت سال کامل رسیده، وارد سیستم سناد -سامانه جامع دانش آموزی اداره کل آموزش وپرورش استان- نشود، حتما پیگیر می شویم تا ببینیم چه مسئله ای ایجادشده که خانواده اقدام به نام نویسی ننموده اند؟
وی با اشاره به این که گاهی خانواده مهاجرت می نمایند یا فرزندشان را از دست می دهند و ما هم به وزارتخانه گزارش می دهیم، یادآور می شود که برابر قانون، تحصیل آموزش عمومی تا دیپلم حق هر شهروندی است و حتی خانواده هم اجازه ندارند این حق را از کودک خود سلب نمایند.
سعدی پور با بیان این که استان مازندران امروز بالاترین نرخ انسداد بی سوادی در کشور را دارد، می گوید: به موازات انسداد مبادی بی سوادی، اقدام به جذب عظیمسالان بی سواد مطلق کردیم که به وسیله آموزش دهندگان با مشوق های مختلف انجام می شود.
به گفته این مقام مسؤول، آموزش عظیمسالان بی سواد و افراد جامعه هدف رایگان است و اقلامی مثل کتاب و لوازم التحریر را هم رایگان دریافت می نمایند.
خوشبختانه با شرایط خوبی که برای سوادآموزی این قشر فراهم شده، تا به امروز تعدادی از آنها پیروز به گذراندن تحصیلات عالی دانشگاهی شده و در مشاغلی مانند معلمی و استادی دانشگاه مشغول به کار شدند.
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران می گوید البته سوادآموزی عظیمسالان چندان راحت هم نیست و یکی از مهم ترین چالش های ما در این حوزه این است که تقاضای عظیمسالان بی سواد بسیار پایین است و همان هایی هم که حاضر به تحصیل می شوند با کوشش و پیگیری آموزش دهندگان به این جهت راهنمایی می گردند.
از جنگل تا کرسی دانشگاه
احمد اسفندیاری، از سوادآموزان شهرستان نکاست که با حضور در کلاس های سوادآموزی توانسته به مدارج بالای علمی برسد: من به این علت که پدرم دامدار بود، تا نوجوانی به مدرسه نرفته بودم. در واقع همواره آرزوی رفتن به مدرسه را داشتم اما به علت این که خارج از روستا و در مجاورت جنگل کار و زندگی می کردیم، امکان رفتن به مدرسه برایم فراهم نبود. حسرت رفتن به مدرسه و سوادآموزی اما همواره در دلم بود. با این حسرت عظیم شدم تا 13سالگی. از این سن تحصیل را با سوادآموزی آغاز کردم و به دیپلم رسیدم. بعد هم پیروز شدم لیسانس و فوق لیسانسم را بگیرم و در نهایت با اخذ مدرک دکترای حقوق فارغ التحصیل شوم.
این مدرس دانشگاه در مورد جهت دشواری که پشت سر گذاشته هم به ما می گوید: موانع زیادی را پیروز شدم پشت سر بگذارم. یکی از آنها به دست آوردن دل پدرم برای درس خواندن بود. البته پدرم مخالف علم و سوادآموزی نبود اما دوست داشت در کنارش باشم و یاری حالش. به همین علت هم به کارهای پدر می رسیدم و توقعات و اوامر او را اطاعت می کردم، هم به درس هایم رسیدگی می کردم. همین موجب شد پدرم همراهی ام کند و مانع تحصیلم نشود. درمجموع من همه چیز را نشأت گرفته از لطف خدای متعال می دانم.
اسفندیاری به فایده تحصیل حتی در سن بالا و به وسیله نهضت سوادآموزی اشاره می نماید و می گوید: من 10 سال کارشناس حقوقی اداره کل استاندارد مازندران بودم و امروز هم وکیل و مدرس دانشگاه هستم. ضمن این که کار کشاورزی و دامداری خودم را هم دارم. توصیه ای هم برای جوانان دارم و این که اگر در تحصیل خود کوشش و توجه داشته باشند، دانش آورده زیادی برای آنان خواهد داشت.
ما را تشویق کنید
مریم آشفته، بانویی هنرمند و قدرتمند است که به رغم مسائل جسمی و معلولیتی که دارد، از 14سالگی سوادآموزی را آغاز نموده و امروز کارشناسی ارشد دارد و کارآفرین برجسته مرکز مازندران است.
آشفته درباره جهت دشواری که طی نموده به ما می گوید: من همواره آرزو داشتم به مدرسه بروم اما معلولیت مانع این می شد تا این که در 14سالگی از جهت سوادآموزی آغاز کردم و به دیپلم رسیدم. من با عشق به دانایی، سوادآموزی را آغاز کردم؛ کاری که برای یک دختر معلول آسان نبود اما به هرحال پیروز شدم به کارشناسی ارشد برسم. توقع من این است که مدیران از افرادی مثل من حمایت نمایند و متوجه باشند اگر جامعه ببیند از فردی مثل من پس از باسواد شدن حمایت می شود، بسیاری از بی سوادان به ویژه زنان میانسال بیش از پیش تشویق خواهند شد.
محمدباقر محسنی - جام جم مازندران
منبع: جام جم آنلاین