موزه دانشگاه طباطبایی در جهت پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی

به گزارش وبلاگ خبری، موزه دانشگاه علامه طباطبایی که به تاریخ مجموعه های تحصیلی علوم انسانی اختصاص دارد، در کوشش است تا به اتحادیه موزه های بین المللی دانشگاهی وارد گردد.

موزه دانشگاه طباطبایی در جهت پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی

موزه دانشگاه علامه طباطبایی، از تجمیع مجموعه ای از مدارس عالی، دانشسراها، دانشکده ها و دانشگاه هایی که در زمان های مختلف، از سال 1336، زمان تاسیس مدرسه بازرگانی تهران تا پیش از انقلاب، در حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی در ایران فعالیت داشته اند، تشکیل شده است. غلام رضا حداد، رئیس موزه دانشگاه علامه طباطبایی درباره این موزه گفته است:

این ها موجودیت های متمایز و متنوعی بودند که بعد از انقلاب، در دو مجتمع علوم اداری بازرگانی و ادبیات و علوم انسانی جمع شدند و در سال 63 ادغام شده و به دانشگاه علامه طباطبایی تغییر نام یافتند. در ابتدا قرار بود این مکان به مسجد و شبستان اختصاص پیدا کند؛ اما در شرایط فعلی، درمانگاه دانشگاه، موزه، بخش اداری معاونت فرهنگی و نهاد نمایندگی رهبری هم در این مجتمع قرار دارند.

حداد در ادامه اضافه کرد:

با یاری طرح پژوهشی نگارش تاریخ در معاونت پژوهشی دانشگاه، تایم لاین یا تاریخ شکل گیری دانشگاه، از شروع تا به امروز را، در بخش اصلی موزه ترسیم نموده ایم. این تاریخ، رویداد های مهم دانشگاه از سال 1336 تا به امروز، اشخاص مهم و تاثیرگذار، تصاویر، اشیا و... را به نمایش می گذارد.

هرچند، در جابه جایی ها و نقل مکان ها طی 60 سال گذشته، عمده اشیایی که می توانست برای موزه جنبه تاریخی و ارزشمند داشته باشد، از بین رفته است؛ اکنون اشیا موزه شامل آثار قلمی و مطبوعات منتشر شده طی سال های گذشته، هدایای بین المللی دانشگاه طی مراودات آن، جوایز دانشگاه و چهره های ماندگار و اساتید برتر می گردد. بخش عمده اشیا این موزه مرتبط با علم ارتباطات است و شامل دوربین ها، نمایشگرها، میز تدوین و غیره می گردد. بعلاوه، بخش ویژه موزه این دانشگاه، متعلق به فردی است که عنوان دانشگاه از او برگرفته شده است.

اتاقی که در موزه به علامه طباطبایی اختصاص یافته است، دارای پنجره ای شیشه ای رو به ورودی مجتمع امام علی (ع) است، که در اوقات تعطیلی موزه نیز قابل مشاهده است. حداد درباره این اتاق گفته است:

بازسازی این اتاق بر اساس تصویری از اتاق مطالعه ایشان صورت گرفته و بعد مجسمه سوپر رئال مرحوم طباطبایی و چند تن دیگر از جمله شهید مطهری، نیز، به آن اضافه نموده شده است. بعضی اقلام شهید طباطبایی و تصاویر ایشان نیز در این اتاق وجود دارند که برای مهمانان خارجی بسیار مجذوب کننده هستند.

در طول سال تحصیلی، هفته ای 2 روز، به عنوان روزهای بازدید از موزه به همراه کارشناس آن، انتخاب شده است. علوه بر آن، دانشجویان دانشگاه نیز با برنامه ریزی قبلی در گروه های 20 نفره از این موزه بازدید خواهد نمود. امکان بازدید عمومی از موزه هنوز وجود ندارد؛ اما اگر درخواستی برای آن وجود داشته باشد، امکان آن فراهم خواهد شد.

حداد درباره بازدیدکنندگان از موزه گفته است:

بیشترین درخواست بازدید از سمت دبیرستان ها است، که معمولا در سال های پایانی متوسطه، دانش آموزان را به منظور آشنایی بیشتر با فضای دانشگاه، برای بازدید می آورند. تا به امروز آماری بالغ بر 40 تا 50 مورد بازدید دانش آموزی در سال، از دانشگاه داشته ایم که می توانیم موزه را نیز در برنامه های بازدید دانش آموزی بگنجانیم.

حداد در ادامه، درباره راه اندازی موزه گفت:

از آن جایی که موزه بخشی از روابط عمومی دانشگاه محسوب می گردد، در بودجه مصوب با محدودیت های خاصی روبرو نبوده ایم و امکان همکاری دانشجویان در موزه به عنوان کارشناس فراهم است.

حداد در سرانجام اضافه کرد:

امیدواریم بتوانیم در آینده دستاوردهای علمی دانشگاه را نیز به صورت آرشیوی عرضه کنیم. بعلاوه پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی دانشگاهی در دستور کار واقع شده است.

عکس: ایسنا

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "موزه دانشگاه طباطبایی در جهت پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه دانشگاه طباطبایی در جهت پیوستن به اتحادیه موزه های بین المللی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید