آغاز اولین دوره جذب و پرورش نخبگان در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی کشور

به گزارش وبلاگ خبری، تهران (پانا) - با حضور پدر علم ژنتیک ایران و برای نخستین بار در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی کشور، فاز اول پذیرش دانشجویان علوم پایه جهت جذب و پرورش نخبگان در دوره کارورزی شرکت نویان نگین پارسیان آغاز شد.

آغاز اولین دوره جذب و پرورش نخبگان در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی کشور

در نخستین دوره کارورزی دانشجویان علوم پایه در صنعت آزمایشگاهی که به همت شرکت نویان نگین پارسیان برگزار می شود 180 دانشجوی منتخب دانشگاه های کشور طی مدت 6 ماه به فراگیری تئوری و عملی سرفصل هایی که از طریق کارشناسان این شرکت به منظور مهارت آموزی و آشنایی بیشتر با کارکردهای صنعت تجهیزات آزمایشگاهی طراحی شده است، خواهند پرداخت و برگزیدگان این دوره به استخدام شرکت نویان درخواهند آمد.

پرفسور داریوش فرهود پدر علم ژنتیک ایران هم در مرنام آغاز دوره کارورزی دانشجویان علوم پایه در شرکت نویان که روز پنجشنبه اول مهرماه در محل این شرکت برگزار شد، حضور یافت.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی در سخنانی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه در بخش های مختلف از جمله صنعت تجهیزات آزمایشگاهی، اظهار کرد: کشورهایی همچون آلمان و ژاپن که بازنده جنگ دنیای دوم بودند و برخی شهرهایشان با خاک یکسان شده بود با استفاده از تقویت زیرساخت های پژوهشی و تحقیق و توسعه خود چنان شهرهای با خاک یکسان شده خود را حتی بهتر از قبل بازسازی کردند که اصلا نمی توان تشخیص داد این شهرها در جنگ ویران شده بودند.

وی بیان کرد: آلمانی ها با تقویب زیرساخت های تحقیق و توسعه ویرانه ها را تبدیل به مدرن ترین شهرها کردند اما ما از تحقیق و توسعه غفلت کردیم و حتی شرکت های بزرگ صنعت دارویی ما بخش تحقیق و توسعه را تبدیل به انبار و پارکینگ کردند. به همین دلیل بسیاری از شرکت های صنایع دارویی و پزشکی و آزمایشگاهی ما در واقع صنایع بسته بندی هستند و نه صنعت نوآور و واقعی.

پرفسور فرهود ضمن تمجید از اقدام شرکت نویان در راه اندازی دوره های کارورزی و دعوت از دانشجویان برای حضور در هدفمند در کنار بخش صنعت، اضافه نمود: متاسفانه بسیاری از شرکت های حوزه پزشکی و سلامت کشور ترجیح می دهند به جای سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه، به واردات بپردازند اما واردات ایران را به جایی نمی رساند و در مواقع اضطرار - مثل پاندمی کرونا - هم کشورهایی که درحوزه سلامت وابسته به واردات باشند، باید نیازهای خود را با هزینه های بسیار گزاف و با تاخیر فراوان تامین کنند که این وضع به قیمت جان بسیاری از انسان ها تمام می شود.

وی اضافه نمود: شرکت نویان به نام یک شرکت بخش خصوصی فعال در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی با راه اندازی دوره های کارورزی نشان داد به اهمیت تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری در نیروی انسانی واقف است و قطعا بازدهی این سرمایه گذاری هوشمندانه برای این شرکت قابل توجه خواهد بود.

تولیدکنندگان تجهیزات تشخیصی کشور باید به بازار دنیای وصل شوند

محمد صالحی، مدیرعامل نویان هم در این مرنام با ابراز خوشنودی از راه اندازی دوره کارورزی دانشجویان منتخب علوم پایه در این شرکت، بیان کرد: این اتفاق برای اولین بار در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی ایران رقم خورده است و خوشحالیم که نویان در گشایش این راستا پیشرو بوده است.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان تجهیزات آزمایشگاهی کشور راهی جز ارتقای فناوری خود ندارند و اگر خواستار رشد و شکوفایی هستند باید به بازارهای بین المللی وصل شوند که این امر بدون ایجاد زیرساخت های تحقیق و توسعه امکان پذیر نیست.

مدیرعامل نویان شرح داد: ما مفتخریم که بانی پیوند صنعت و دانشگاه در حوزه صنایع تشخیصی و تجهیزات نوین آزمایشگاهی باشیم و امیدواریم این حرکت از طریق دیگر شرکت های فعال در این بخش هم تداوم یابد.

ورود بیش از 100 محصول تشخیصی مدرن به بازار از طریق نویان

صالحی با بیان این که شرکت نویان در حال انتقال فن آوری های مدرن به کشور می باشد، اضافه نمود: این شرکت، محصولات تشخیصی که در بالاترین استانداردهای فناوری در سطح دنیا قرار دارند و در انحصار کشورهای صاحب این فناوری ها قرار دارند را به کشور وارد می کند.

مدیرعامل شرکت نویان ادامه داد: ما در فاز اول با سرمایه گذاری در زمینه تولید کیت های تشخیصی به روش الایزا فعالیت کردیم که روش های دستی هستند و اغلب جامعه تشخیصی ایران از این روش ها استفاده می کنند. متاسفانه فقدان دیدگاه استراتژیک در مدیریت کلان صنایع پزشکی و آزمایشگاهی موجب عدم استقلال ایران در زمینه کیت های تشخیصی های تک شده بود و به همین دلیل نویان به تولید کیت های تشخیصی تمام اتوماتیک، که روش های تشخیصی با دقت و صحت بسیار بالاتر هستند، ورود کرد. علاوه بر بحث واردات، از سال 1396بحث بومی سازی و تحقیق و توسعه این محصولات را در شرکت نویان راه اندازی کردیم و در حال حاضر با افتخار اعلام می کنیم که بیش از 100 محصول تشخیصی مدرن و رفرنس را تولید و بومی سازی کردیم که انشاءالله از نیمه دوم امسال این محصولات به تدریج وارد بازار می شود.

بخش دیگری از این مرنام به سخنان مرنام حامد اکبری دبیر کمیته تجهیزات پزشکی مجلس، اختصاص داشت که با اشاره به نقطه ضعف قدیمی توسعه کشور یعنی نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، بیان کرد: سرعت عمل شرک نویان در راه اندازی دوره های کارورزی نشان دهنده توجه این شرکت به اهمیت ایجاد R&Dهای قدرتمند برای تولید محصولات های تک است و این توجه شایسته تحسین است.

اکبری با اشاره به فعالیت شرکت نویان در تولید محصولات مدرن و صادرات محور اضافه نمود: نویان در لبه تکنولوژی صنعت تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می کند و اقدامات این شرکت در راستای تقویت بخش R&D در این صنعت می تواند به نام الگویی در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی مطرح شود.

دبیر کمیته تجهیزات پزشکی مجلس با تاکید بر ممنوعیت واردات هر گونه کالای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می شود، گفت: رفع مسائل تولیدکنندگان و حمایت از تولید داخلی به جدیت در مجلس پیگیری می شود و تلاش می کنیم در تصمیمات و مصوبات نو هم از مشاوره فعالان اقتصادی کشور استفاده کنیم.

مجید زنگویی، دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشور های اسلامی و بهمن مرادی مدیر اتحاد زیست شناسان ایران هم در این مرنام با ایراد سخنانی به بیان دیدگاه ها و اقدامات حمایتی لازم و مورد تاکید خود برای تقویت تحقیق و توسعه و ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه صنایع تجهیزات آزمایشگاهی پرداختند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آغاز اولین دوره جذب و پرورش نخبگان در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز اولین دوره جذب و پرورش نخبگان در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید