پا در این خانه بگذارید ؛ زبانتان بند می آید!

به گزارش وبلاگ خبری، خانه عباسیان همان لوکیشن سریال های معروف مسافر ری، ملاصدرا، جابر بن حیان و خانه ای در تاریکی است که در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته شده و به حدی زیبا و شگفت انگیز است است که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

پا در این خانه بگذارید ؛ زبانتان بند می آید!

وبلاگ خبری: کاشان مقصدی محبوب برای ایرانگردان است. شهری کویری اما آینه تمام نمای معماری ایرانی . خانه های تاریخی معروفش بسیاری گردشگران را مشتاق سفر به این جواهر کویری ایران می نماید. خانه عباسیان یکی ازاین شاهکاران است که هر بیننده ای را مبهوت عظمت خود می نماید آنقدر که هر چه در این خانه پیش تر می روید بیشترحیرت می کنید و از این همه ذوق و سلیقه زبانتان بند می آید!

خانه عباسیان همان لوکیشن سریال های معروف مسافر ری، ملاصدرا، جابر بن حیان و خانه ای در تاریکی است که در محله سلطان امیر احمد کاشان ساخته شده و به حدی زیبا و شگفت انگیز است است که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

ساختار ویژه و اتاق های تودرتوی این عمارت، برای هر گردشگری جذابیت دارد؛ به خصوص که آینه تمام نمای معماری ایرانی را پیش روی شما قرار می دهدو انواع هنرهای ایرانی از گچبری های پرنقش ونگار تا نرده های سنگی حجاری شده و… جلوی چشم شما طنازی می نماید. همه این ویژگی های منحصربه فرد باعث شده اند که تا به امروز چند جایزه زیباترین معماری ایران را از آن خود کند.

این خانه تاریخی، از بناهای دوره قاجار محسوب می گردد که در مدت زمان 20 سال به وسیله حاج محمد ابراهیم تاجر کاشی، از تاجران معروف چینی و بلور در کاشان ساخته شد و کار ساخت آن از حدود سال 1245 هجری قمری شروع شد. این خانه بزرگ با وسعت 5000 متر مربع و زیربنای 7000 متر مربعی، دارای پنج حیاط و پنج طبقه است.

مجموعه تاریخی عباسیان، پنج حیاط و گودال باغچه دارد که پس از وفات مالک اولیه آن، به مرور زمان از هم تفکیک می گردد و به صورت پنج خانه مستقل درمی آید.

از بارزترین ویژگی های ارزشمند این بنای تاریخی می توان به تزیینات گچبری و نقاشی، رسمی بندی، مقرنس، یزدی بندی و گره سازی اشاره نمود که در اوج زیبایی و ظرافت، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نمایند.

تا به امروز چهار باب این خانه خریداری و بازسازی شده است که دو خانه به صورت گودال باغچه، یک خانه دو طبقه با حیاطی مسقف و یک خانه نیز در قالب حیاط سنتی حفظ شده اند. تفاوت عمده این خانه با خانه هایی همانند طباطبائی ها و بروجردی، در نوع ساختمان آن است که گویی از دل زمین بیرون زده است؛ زیرا طبقه اول آن پایین تر از سطح زمین واقع شده است.

در خانه تاریخی عباسیان گچ بری ها و نقاشی های بی نظیری خواهید دید که شامل ویژگی های معماری اسلامی مثل قطاربندی، یزدی بندی، رسمی بندی و گره سازی هستند. در ساخت این خانه موارد مذهبی رعایت شده و به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده است، حتی طراحی اتاق ها نیز به صورت تو در تو است. بر روی در ورودی نیز دو دستگیره مختلف قرار داده شده تا با صدای مختلف کوبه ها به مرد یا زن بودن فرد آگاهی داشته باشند.

خانه تاریخی عباسیان دارای ساختمان تاریخی 3 طبقه ای همراه با 5 حیاط اندرونی، باغچه، بخش خدمه، حوضخانه و بخش های دیگر است. البته بعد از فوت صاحب اصلی این خانه حیاط ها به خانه های جداگانه تبدیل شده اند. بخش بیرونی نیز شامل اتاق آینه، تالار سرپوشیده، اتاق های سه دری و پنج در، ایوان و … است. زیباترین قسمت در این خانه، اتاق آینه است که جزو باشکوه ترین بخش محسوب می گردد و دارای زیباترین تزئینات و شیشه های رنگی است که از تماشایشان سیر نخواهید شد، زیرا این اتاق با گچ بری ها، آیینه کاری ها، در و پنجره های رنگین دارای فضای خاصی است.

در سقف این اتاق آینه هایی به شکل ماه و ستاره و خورشید استفاده شده است که با روشن شدن چراغ و انعکاس نور بر روی نخ های ابریشم معلق در سقف تصویر زیبایی از آسمان کویر بازسازی می گردد که این صحنه ها را فقط باید از نزدیک لمس کنید، از راه دور نمی توان حس و حال این اتاق را توصیف کرد.

اتاق مجلل آینه شامل درهای ارسی است که پنجره های مشبک گچی در این درها دیده می گردد. این اتاق به قدری زیباست که مراسمات عروسی شان نیز آنجا برگزار می شده است. قسمتی نیز مخصوص ساکنان اصلی خانه بوده و از قسمت های دیگر کاملا جدا بوده و هیچ کس جز خودشان اجازه ورود نداشتند. در طبقه بالای اندرونی نیز یک اتاق شاه نشین وجود دارد.

در طبقات پایین اندرونی هم می توانید سرویس بهداشتی، چاه آب، بخش حوضخانه را ببینید. در قسمتی از این بنا نیز ساختمانی دو طبقه وجود دارد که هنگام مراسم ها مورد استفاده قرار می گرفت و در این قسمت خبری از تزئینات نیست. در واقع می توان گفت معماری به کار رفته در ساخت خانه تاریخی عباسیان درونگرا و اسلامی است؛ از معماری محجبه (نقاب دار) یعنی وجود دیوار در اطراف فضای بام برای دیده نشدن به وسیله همسایه ها استفاده شده است.

در سال 1374 هیئت امنای بازسازی بافت تاریخی کاشان با همکاری وزارت صنایع و معادن، خانه تاریخی عباسیان را خریداری و بازسازی کردند و در سال 1377 هجری شمسی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید. بخشی از این خانه زیبا به بنیاد سهراب سپهری تعلق گرفت و در کل نیز عمارت تحت پوشش سازمان رفاهی و تفریحی شهرداری کاشان واقع شده است.

راه دسترسی به خانه عباسیان کاشان

برای اینکه به خیابان علوی بروید چندین راه دارید؛ هم می توانید به وسیله اتوبوس های شهری و هم تاکسی ها خودتان را به این منطقه برسانید و خانه تاریخی عباسیان را پیش رویتان ببینید.

منبع: توریسم آنلاین

به "پا در این خانه بگذارید ؛ زبانتان بند می آید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پا در این خانه بگذارید ؛ زبانتان بند می آید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید