چه بر سر اولین فیلم بایوشاک آمد که درنهایت به نتیجه نرسید؟

به گزارش وبلاگ خبری، فیلم هایی که از روی بازی های ویدئویی اقتباس می شوند، معمولا شرایط جالبی در سینما ندارند. به همین علت غصه خوردن برای فیلم هایی در این حوزه که نتوانستند روی پرده سینما را ببینند، شاید خیلی کار منطقی نباشد. منظور این نیست که این پروژه ها حتما به فاجعه ختم می شوند، ولی فیلم هایی مثل کیش یک آدمکش (Assassins Creed) باعث شده اند که همواره به آثار این چنینی با دیده تردید نگریسته گردد. ولی یک فیلم اقتباسی از بازی های ویدئویی هست که طرفداران همچنان با حسرت و اشتیاق، منتظر خبری از آن هستند: بایوشاک از گور وربینسکی. بعد از چندین پروژه ناموفق، بالاخره نتفلیکس رویای طرفداران بایوشاک را عملی نموده و اقتباسی سینمایی از این اثر قرار است ساخته گردد. در همان سال 2008 هم که اولین کوشش ها برای ساخت یک اقتباس سینمایی از این دنیای داستانی کن لوین مطرح شد، خبرهای خیلی خوبی از جلوه های بصری فیلم به گوش می رسید، و این خبرها نشان می داد که جلوه های بصری بایوشاک بسیار تاثیرگذارتر از آثار اقتباسی دیگری مثل مبارزان خیابانی: افسانه چونگ -لی خواهد بود که در سال 2009 اکران شد.

چه بر سر اولین فیلم بایوشاک آمد که درنهایت به نتیجه نرسید؟

اولین بار در سال 2008 بود که خبرهای مربوط به ساخت یک اقتباس سینمایی از بایوشاک مطرح شد، کمتر از یک سال بعد از این که اولین قسمت این بازی ویدئویی منتشر شد. همین که پروژه ساخت یک اقتباس سینمایی از بایوشاک این قدر سریع آغاز شد، نشان می دهد که این بازی چه ظرفیت های فراوانی برای پیروزیت در دنیای سینما داشت. از همان اول هم یک پروژه پرخرج و حرفه ای مد نظر بود و قرار نبود یک اثر درجه دو از دنیای بایوشاک ساخته گردد. در همان خبرهای اولیه معلوم شد که شرکت یونیورسال پیکچرز گور وربینسکی، کارگردان فیلم دزدان دریایی کارائیب را برای کارگردانی کار انتخاب نموده است. جان لوگان، فیلمنامه نویس آثاری چون هوانورد (2004) هم قرار شد فیلمنامه کار را بنویسد.

انتخاب دو سینماگر کاربلد که آثار پیروزی در کارنامه خود داشتند، نشان می داد که می توان به این پروژه سینمایی امید داشت. این باور وجود داشت که یونیورسال می خواهد از این پروژه نهایت استفاده را ببرد و اصلا آن را دست کم نگرفته است. پیشتر یونیورسال و فاکس قرن بیستم کوشش نموده بودند یک نسخه سینمایی از بازی هیلو بسازند و مسائل زیادی پیش پایشان نهاده شده بود، به همین علت در همان کنفرانس خبری اعلام خبر ساخت اقتباس از بایوشاک، این اطمینان داده شد که تمام احتیاط های لازم صورت گرفته تا بایوشاک هم به سرنوشت هیلو دچار نگردد و به انتها برسد. در این زمان، طرفداران بازی سرازپا نمی شناختند و مطمئن بودند پروژه امیدبخشی در راه است. ولی متاسفانه، اوضاع به همین خوبی پیش نرفت.

کمتر از یک سال بعد، در آوریل 2009، فیلم بایوشاک از نظر بودجه با مسائلی روبرو شد. هزینه های بایوشاک به 160 میلیون دلار رسیده بود و یونیورسال مشغول سروکله زدن با وربینسکی بود تا فیلم با هزینه کمتری ساخته گردد. حتی با وجود چنین مسائلی، باز هم خبرهای امیدبخشی از این پروژه به گوش می رسید و به نظر می رسید تمام عوامل عزم شان را جزم نموده بودند تا این اثر ساخته گردد. برخی ها فیلم بایوشاک را با رابین هود ریدلی اسکات مقایسه می کردند. آن هم پروژه ای بود که یونیورسال در همان سال ها کلید زده بود و به خاطر کمبود بودجه، برای مدتی فرایند فراوریش متوقف شد. باز هم این قضیه مطرح شد که سران یونیورسال نمی خواهند با یک هیلو دیگر روبرو شوند.

ولی در آگوست 2009 خبرهایی پخش شد که نشان می داد احتمال این که بایوشاک به یک هیلو دیگر تبدیل گردد، خیلی زیاد شده است. در همان زمان اعلام شد که گور وربینسکی از پروژه خارج شده است، به دو علت: اول این که او علاقه ای نداشت که خارج از آمریکا به فراوری یک فیلم بپردازد، و دوم به خاطر این که او مشغول ساخت انیمیشن سینمایی رنگو بود. خوان کارلوس فرسنادیو، کارگردان فیلم سینمایی 28 هفته بعد، به جای وربینسکی سکان راهنمایی فیلم را برعهده گرفت. حتی با وجود استخدام یک فیلمساز تازه و برنامه ریزی برای فیلمبرداری در خارج از مرزهای آمریکا، آینده بایوشاک هربار مبهم تر از قبل می شد.

در جولای 2010، وربینسکی از برنامه هایی که برای بایوشاک داشت سخن گفت و به طرفداران اطمینان داد که مصالحی که در فیلم بایوشاک به کار رفته اند کاملا مخصوص مخاطب بزرگسال هستند و فیلم درجه سنی آر دارد (درجه سنی آر مخصوص مخاطب بزرگسال است و بچه های زیر هفده سال تنها همراه با والدین خود می توانند فیلم را ببینند). این که در فیلم هم همان خشونت و ترس و وحشت دنیای بازی برقرار خواهد بود، خبر خوبی بود که طرفداران بایوشاک را به وجد آورد، ولی حرف های وربینسکی چندان باب میل مدیران یونیورسال نبود. او در ادامه همان مصاحبه اظهار داشت که هم درجه بندی سنی مخصوص بزرگسال و هم تامین بودجه ی لازم برای فراوری چنین داستان زیرآب عظیمی، باعث شده است که فیلم بایوشاک در جهت فراوری خود با چالش های زیادی روبرو گردد. او تایید کرد که فرسنادیو همچنان کارگردان کار است، ولی اظهار داشت که فرسنادیو و همکارانش هنوز مشغول مذاکره با یونیورسال هستند تا به هر نحوی که شده، این پروژه را به انتها برسانند.

در فوریه 2011، خبرهای مربوط به بایوشاک از این هم بدتر شد. وربینسکی در مصاحبه ای با وبسایت کامینگ سون اظهار داشت که فیلم بایوشاک در مرحله فراوری گیر نموده است، در واقع در اصطلاح تخصصی آن، وارد جهنم فراوری شده است. او تایید کرد مشکل اصلی فیلم، درجه بندی سنی آن است، هیچ کس در هالیوود دوست ندارد روی پروژه ای سرمایه گذاری کند که دارای این حجم از خشونت و ترس و وحشت است، حتی اگر بازی بسیار محبوبی مثل بایوشاک باشد. نکته ای که وربینسکی در این مصاحبه رویش تاکید داشت این بود که او خیلی دوست داشت بایوشاک یک اثر کاملا ترسناک باشد. او در این باره گفت: واقعا دوست داشتم فیلمی بسازم که شما چهار روز بعد از تماشای آن هم همچنان از ترس به خود بلرزید!

متاسفانه این ترس مورد نظر وربینسکی هیچ وقت پا به عرصه وجود نگذاشت و بایوشاک، در قفسه فیلم های فراوری نشده یونیورسال نهاده شد. کن لوین، کارگردان بازی اصلی بایوشاک، در سال 2013 اطلاعات بیشتری از این پروژه بی انتها بیان کرد و نگهبانان، فیلم سال 2009 زک اسنایدر را یکی از عوامل شکست پروژه بایوشاک خطاب کرد. نگهبانان یک ماه پیش از درز خبر مسائل بودجه بایوشاک اکران شد. فیلم ابرقهرمانی زک اسنایدر هم درجه سنی آر داشت و در گیشه چندان پیروز عمل نکرد، همین باعث شد سران یونیورسال در خصوص ساخت فیلم پرهزینه ای که افراد زیر هفده سال نمی توانند به تنهایی آن را ببینند، دچار تردید شوند. بعدا معلوم شد تصمیم بر این بوده که فیلم بایوشاک با یک بودجه هشتاد میلیون دلاری و با یک فیلمساز دیگر ساخته گردد. همین باعث شد که لوین کلا فراوری پروژه را متوقف کند تا خدشه ای به اعتبار بازی مخلوقش وارد نگردد.

علاوه بر مسائلی که لوین بیان کرد، این نکته هم باید در نظر داشت که بایوشاک کمی هم بدشانس بود و در دوره ای خبر ساخت نسخه سینمایی اش مطرح شد که فیلم های اقتباس شده از بازی ها، اصلا شرایط جالبی نداشتند. در ماه می 2010، فیلم شاهزاده ایرانی: شن های زمان با درجه بندی سنی مثبت سیزده به وسیله دیزنی فراوری و اکران شد و امید زیادی وجود داشت که آغازگر یک مجموعه سینمایی تازه باشد، ولی شکست بدی خورد. مبارزان خیابانی: افسانه چون-لی هم که سال 2009 اکران شد، بازنده شد. قطعا مشکل اصلی که مانع ساخت بایوشاک سینمایی شد، تردید در ساخت یک اثر پرهزینه با درجه سنی آر بود، ولی نمی توان سابقه بد فیلم های اقتباس شده از بازی های ویدئویی را هم در این زمینه بی تاثیر دانست.

درست است که بایوشاک رنگ پرده سینما را ندید، ولی وربینسکی بعدا کوشش کرد ارادت خود را به این بازی محبوب نشان دهد. او در سال 2017 فیلم درمانی برای سلامتی را ساخت که یک اثر ترسناک با درجه بندی سنی آر بود. فیلم نه تنها همانند بایوشاک یک حال وهوای استیم پانکی قرن بیستم داشت، بلکه عناصر قابل توجهی مثل انسان های شناور در محفظه های آب هم در آن دیده می شد. این جزئیات حتی اگر کاملا مربوط به بایوشاک نباشند، ولی آن فضای ترس آور و آن مکان های تاریک پر از آب، خیلی خوب نشان می دهند که وربینسکی چه تصوراتی برای ساخت فیلم سینمایی بایوشاک در نظر داشته است.

شکست اولین فیلم سینمایی بایوشاک باعث بروز چند تصور اشتباه در هالیوود شد، یکی از این تصورات این بود که فیلم پرهزینه با درجه سنی آر هیچ گاه جواب نمی دهد. خوشبختانه سال ها بعد فیلم ددپول اکران شد و تمام این پیش فرض ها را کنار گذاشت. بایوشاک بعلاوه یک مثال خوب دیگر از کوشش یک کارگردان مولف برای ساخت یک اقتباس سینمایی از یک بازی محبوب است که به انتها نمی رسد، داستان کوشش نیل بلومکمپ برای ساخت یک هیلو هم به همین صورت است. نکته غم انگیز فیلم بایوشاک این است که وربینسکی و لوگان کلی ایده معرکه و خلاقانه برای ساخت آن داشتند. متاسفانه با وجود ظرفیت های فراوان، کلی عوامل چیرگی ناپذیر باعث شدند که نسخه سینمایی بایوشاک رنگ اکران را به خود نبیند. خوشبختانه به لطف سرمایه گذاری نتفلیکس، می توان امیدوار بود که بایوشاک سینمایی تازه به چنین سرنوشتی دچار نمی گردد.

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "چه بر سر اولین فیلم بایوشاک آمد که درنهایت به نتیجه نرسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه بر سر اولین فیلم بایوشاک آمد که درنهایت به نتیجه نرسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید