5 مورد از ضروری ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید

به گزارش وبلاگ خبری، خورد و خوراک در سفر یکی از دغدغه های مهم مسافران و گردشگران است. برخی از مسافران ترجیح می دهند به جای رفتن به رستوران های بین راهی خودشان در طول سفر آشپزی کنند. گاهی هم محل اقامت شما در سفر یک اقامتگاه بومی یا کمپ است و امکان تهیه غذا از رستوران ها برایتان وجود ندارد. در چنین شرایطی اگر وسایل مورد نیاز سفر برای آشپزی را داشته باشید، می توانید آشپزی با وسایل کوچک واقعی را امتحان کنید و در طبیعت، محل کمپ یا اقامتگاهتان غذاهای خوشمزه و سالم درست کنید. در این مقاله قصد داریم وسایل ضروری و کاربردی برای آشپزی در سفر را به شما معرفی کنیم و در خصوص انتخاب نوع این تجهیزات نکات کاربردی و مهم را شرح دهیم. همراه ما باشید.

5 مورد از ضروری ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید

وسایل آشپزی مورد احتیاج سفر را با توجه به نوع سفر و وسیله نقلیه تان انتخاب و جمع آوری کنید

نوع سفر در انتخاب و جمع آوری وسایل آشپزی سفری اهمیت ویژه ای دارد. هنگامی که با خودروی شخصی مسافرت می کنید، دستتان برای انتخاب وسایل آشپزی مورد احتیاج سفر بازتر است. وسایلی که انتخاب می کنید باید کم حجم و سبک باشند اما با این وجود تنوع وسایل آشپزی که می توانید همراه خودتان ببرید بیشتر از مواقعی است که تنها با یک کوله پشتی و بدون خودرو سفر می کنید. به عنوان مثال در سفر با خودروی شخصی برای خرید اجاق و ظرف سفری دستتان بازتر است و حتما مجبور نیستید ظرف های بسیار کوچک و کم حجم را انتخاب کنید. در این نوع سفرها منقل های سفری، گازهای پیک نیکی یا یخچال های خودرو بسیار کارآمد هستند و می توانید با در اختیار داشتن آن ها در توقف گاه های بین راهی یا طبیعت به آسانی پخت وپز کنید.

زمانی که قصد دارید وسایلتان را در یک کوله پشتی جمع کنید و به گشت وگذار در طبیعت یا کوهنوردی بپردازید باید وسایلی را همراهتان ببرید که سبک باشند و جای کمی را در کوله پشتی تان اشغال کنند؛ بنابراین به عنوان مثال سبدهای پیک نیکی در این نوع سفرها به کارتان نمی آیند یا حمل منقل و اجاق های سفری بزرگ برایتان بسیار سخت خواهد بود.

در این مطلب ضمن معرفی وسایل آشپزی برای سفر به شما خواهیم گفت که چه نوع وسایلی برای سفر با خودرو شخصی مناسب اند و چه نوع لوازم آشپزی برای حمل در کوله پشتی ایده آل است.

1. ظروف سفری سرو غذا

جمع کردن وسایل آشپزی برای مسافرت می تواند کمی سخت باشد؛ اینکه چطور لوازم مورد احتیاجتان مانند لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال، چاقو، نمکدان و… را جمع آوری کنید و آن ها را به شکلی بسته بندی کنید که جای کمی را اشغال کنند و بر اثر ضربه نشکنند. برخی از مسافران ترجیح می دهند برای سرو غذا از ظروف یک بارمصرف استفاده کنند. اما این کار هم به طبیعت آسیب می زند و هم باعث می شود در طول سفر زباله زیادی تولید کنید. در این مواقع ظروف مسافرتی و ست های ظروف پیک نیکی به کمک شما می آیند.

اگر با خودروی شخصی سفر می کنید سبدهای پیک نیک برایتان بسیار کارآمد خواهند بود. ست های ظروف پیک نیکی معمولا پلاستیکی یا استیل و چندپارچه هستند و در سبد یا محفظه های مخصوص دردار بسته بندی می شوند تا به راحتی قابل حمل باشند و جای زیادی را هم در خودرو اشغال نکنند. شما می توانید برای سرو غذا در سفر به سراغ سرویس های دونفره، چهارنفره یا حتی هشت نفره پیک نیکی بروید. ظرف های پیک نیکی نمی شکنند و به آسانی هم شسته می شوند بنابراین هنگام آشپزی و سرو غذا در سفر نگران جمع آوری یا شستن ظرف هایتان نخواهید بود.

اگر می خواهید ظروف سرو غذا را در کوله پشتی تان جمع کنید و به طبیعت گردی یا کوهنوردی بروید بهتر است به سراغ ست های کوچک و سبک سفری بروید. این مدل ظروف سرو معمولا شامل بشقاب، لیوان و یک دست قاشق و چنگال کوچک تاشو هستند و ضمن اینکه به آسانی بسته بندی می شوند وزن بسیار کمی هم دارند. تحقیق در خصوص انواع و بهترین ظرف مسافرتی می تواند برای انتخاب بهترین ظروف سفری مفید باشد.

2. ظروف پخت وپز در سفر

ماهیتابه، قابلمه و کتری سفری جزو وسایل ضروری برای آشپزی در سفر محسوب می شوند. اگر با خودروی شخصی سفر می کنید می توانید ظروف پخت وپز معمولی را هم همراه خود ببرید، اما اگر قرار است وسایل آشپزی تان را در کوله پشتی بگذارید و آن را حمل کنید، باید به سراغ ست های پخت وپز سفری بروید. این ظروف که معمولا از جنس تفلون یا استیل هستند شامل یک کتری، یک ماهیتابه و یک قابلمه می شوند که به آسانی در درون یکدیگر قرار می گیرند و جای بسیار کمی را اشغال می کنند. با این قابلمه های سفری هم می توانید روی آتش زغال غذا درست کنید و هم اینکه آن ها را روی اجاق های سفری کوچک بگذارید و به آسانی پخت وپز کنید.

برای خرید قابلمه سفری تعداد افراد را هم در نظر بگیرید. به طور کلی برای یک تا سه نفر، یک قابلمه 1.5 الی 2.5 لیتری، برای یک جمع 6 نفره، ظروف 2 الی 3 لیتری و برای جمع های 8 نفر یا بیشتر محصولات سه الی چهار لیتری پیشنهاد می شود.

ساج سفری هم یکی از مجذوب کننده ترین ظروف پخت وپز در مسافرت است که برای پختن غذا روی آتش زغال یک گزینه عالی و ایده آل محسوب می شود. این ظرف پخت وپز که از دیرباز از طریق عشایر و روستاییان مورد استفاده قرار می گرفته است، یک نوع صفحه فلزی محدب است که معمولا همراه با یک استند و گیره یا پایه مورد استفاده قرار می گیرد و با قرارگرفتن بر روی آتش زغال می تواند برای پخت وپز انواع غذاها یا حتی نان به کار بیاید. برای پخت غذا با ساج کافی است آتش درست کنید و پایه یا استند ساج را روی آتش قرار دهید.

اگر قصد پیاده روی در طبیعت و حمل وسایل آشپزی را دارید برای خرید ساج سفری به سراغ مدل هایی بروید که ساک یا کیف مخصوص حمل دارند و سبک هستند. برخی از مدل های ساج سفری یک توری هم همراهشان دارند که آشپزی در طبیعت را ساده تر می کنند.

در کنار قابلمه و ماهیتابه برای پخت غذا ممکن است به چاقو، تخته برش، ظرف های حمل ادویه و غیره هم احتیاج داشته باشید که می توانید این وسایل را هم از بین تجهیزات سفری انتخاب کنید. به عنوان مثال یک چاقوی تاشوی سفری یا یک ادویه پاش کوچک و کم حجم می تواند برای آشپزی در سفر بسیار کاربردی باشد.

3. اجاق سفری

اجاق های سفری هم جزو ضروری ترین وسایل آشپزی در سفر هستند. این اجاق ها در مقدار ها و مدل های مختلف در بازار موجود هستند. اینکه چه نوع اجاق سفری برای شما مناسب است بستگی به نوع سفر، نوع اقامتگاهی که در آن مستقر می شوید و وسیله نقلیه تان دارد.

اگر با خودروی شخصی مسافرت می کنید و جای کافی برای حمل وسایل آشپزی را هم دارید، می توانید به سراغ مدل های ساده گازی بروید که در اصطلاح به عنوان گاز پیک نیکی شناخته می شوند. این مدل های اجاق سفری از یک سر شعله متصل به یک کپسول گاز قابل حمل تشکیل می شوند که بدنه کپسول معمولا آهنی است و وزن نسبتاً زیادتری به نسبت اجاق های کوهنوردی یا طبیعت گردی دارد. گاز پیک نیکی قیمت پایین تری دارد و با توجه به بزرگی کپسولشان برای مدت بیشتری می توانند مورد استفاده بگیرند بنابراین برای سفر با خودروی شخصی، گزینه مقرون به صرفه و مناسبی به شمار می آیند؛ به خصوص اگر بخواهید در اقامتگاه های بین شهری یا استراحتگاه های بین جاده ای توقف کنید و آشپزی کنید یا غذایتان را گرم کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از گاز پیک نیکی در فضای بسته می تواند خطرناک باشد.

اجاق گازهای سفری مدل کاستی یا سامسونتی هم جزو مدل های کاربردی اجاق گاز سفری برای پخت وپز غذا در سفر هستند. این اجاق گازها که به شکل مستطیل هستند می توانند تک شعله یا دو شعله باشند. این اجاق ها به لحاظ ارگونومیک هم حمل راحت تری دارند و جای بسیار کمی را اشغال می کنند. این نوع اجاق گازها می توانند هم با گاز شهری کار کنند و هم می توانید کپسول های کوچک گاز را به آن ها متصل کرده و به راحتی پخت وپز کنید. برای آشپزی در کمپینگ این نوع گازها به خصوص مدل های چند شعله فوق العاده اند؛ به خصوص اگر در سفرهای کمپینگی میزهای تاشوی پرتابل هم همراه داشته باشید می توانید این گازها را روی میز قرار داده و بدون این که نگران سرخوردن یا چپه شدن گاز باشید با تسلط کامل آشپزی کنید.

اجاق های سفری برقی المنتی هم یکی از گزینه های مناسب برای پخت وپز در سفر محسوب می شوند. البته این نوع اجاق ها برای سفر در طبیعت و جاهایی که به برق دسترسی ندارد کارایی ندارند؛ اما برای آشپزی و گرم کردن غذا در اقامتگاه هایی که فاقد وسایل پخت وپز هستند، می توانند بسیار کارآمد باشند. این نوع اجاق های برقی با توجه به این که برای آشپزی در فضای بسته ایمن هستند بهترین گزینه برای آشپزی در اقامتگاه محسوب می شوند.

در سفر با کوله پشتی که باید وسایل پخت وپزتان را در کوله قرار دهید باید به سراغ اجاق های سفری سبک و کم حجم بروید. در این حالت خرید سر شعله های سفری می تواند بسیار کارآمد باشد. این سر شعله ها را می توان به کپسول های کوچک گاز وصل کرد یا این که بسته به نوع سر شعله از سوخت های مایع استفاده کنید. سوخت های مایع معمولاً کاملاً فشرده هستند و از بطری های سوخت قابل شارژ مجدد استفاده می کنند که حاوی الکل متیله، سوخت کلمن، نفت سفید یا پارافین است. برای حمل در کوله پشتی سر شعله هایی که با سوخت الکل کار می کنند هم مناسب اند؛ در این حالت احتیاجی به حمل کپسول های گاز یا سوخت مایع نخواهید داشت و تنها یک شیشه کم وزن الکل می تواند کار شما را راه بی اندازد.

4. منقل و باربیکیو سفری

منقل یا باربیکیوهای سفری جزو کاربردی ترین وسایل پخت وپز در سفر هستند به خصوص برای آشپزی در طبیعت. پخت انواع کباب در سفر یکی از تفریحات مجذوب کننده در مسافرت است به خصوص اگر بخواهید به سفر دسته جمعی به دامان طبیعت داشته باشید. برخی از افراد ترجیح می دهند در طبیعت آتش روشن کنند و به پخت کباب بپردازند. اما آتش درست کردن در طبیعت ممکن است در روزهای بارانی سخت باشد یا در منطقه ای که به آن سفر کرده اید، نتوانید هیزم مناسب برای درست کردن آتش و فراهم کردن ذغال را پیدا کنید؛ در چنین مواقعی منقل ها و باربیکیوهای سفری به کار شما می آیند تا بتوانید با همراه داشتن زغال و مواد آتشزنه به راحتی مواد غذایی دلخواهتان را کباب کنید.

برای تهیه منقل و باربیکیوهای سفری هم می توانید به سراغ منقل های ساده بروید و هم منقل هایی را انتخاب کنید که تاشو هستند، جای کمتری را اشغال می کنند و حمل آن ها هم ساده تر است.

5. تجهیزات خنک کننده و نگهدارنده مواد غذایی

برای نگهداری مواد غذایی تان در سفر احتیاج به تجهیزات خنک کننده دارید. اینکه چه نوع تجهیزات خنک کننده ای برای نگهداری مواد غذایی تان انتخاب می کنید بستگی به نوع سفرتان، نوع وسیله نقلیه و البته اقامتگاه شما دارد. در این بخش از مطلب سه وسیله کاربردی را برایتان معرفی می کنیم که می توانند مواد غذایی تان را در طول سفر سالم نگهدارند و مانع از خرابی آن ها شوند.

یخچال خودرو

اگر با خودروی شخصی سفر می کنید، تهیه یخچال خودرو یکی از گزینه هایی است که برای خنک نگه داشتن مواد غذایی تان می توانید از آن استفاده کنید. منبع تغذیه این نوع یخچال ها از باتری 12 یا 24 ولتی ماشین است و می توانند حتی در دماهای بالا هم عملکرد بالایی داشته باشند. این یخچال ها مخصوص خودرو طراحی شده اند و معمولا به دلیل این که عملکردی کامل مشابه با یخچال دارند و می توانند برای مدت طولانی مواد غذایی را کاملاً خنک نگهدارند قیمت بالایی هم دارند.

یخچال های سفری برقی

این نوع یخچال ها معمولا از یخچال خودرو کوچک ترند و اغلب علاوه بر کابل برق دارای کابل اتصال به فندکی خودرو هم هستند. این نوع یخچال های کوچک را هم در طول سفر و هم در اقامتگاه هایی که در آن مستقر می شوید، می توانید برای خنک نگه داشتن مواد غذایی تان استفاده کنید.

یخدان سفری

یخدان های سفری معمولا به شکل جعبه طراحی می شوند و از مواد عایق حرارت برای ساخت آن ها استفاده می شود. برای این که مواد غذایتان را داخل یخدان سفری خنک نگه دارید باید لای مواد غذایتان قالب های یخ یا یخ خشک بگذارید. یخدان های بزرگ جعبه مانند پلاستیکی برای سفر با خودروی شخصی یا سفرهای کمپینگی مناسب اند و شما می توانید مواد غذایی تان را برای چند ساعت در این یخدان ها خنک نگه دارید.

برای سفرهای طبیعت گردی که احتیاج به پیاده روی دارند می توانید از یخدان های سفری کوچک و سبک استفاده کنید. این یخدان ها معمولا فلزی یا پارچه ای هستند و برای حمل مناسب اند.

در انتها

در این مطلب تجهیزات و لوازمی را که برای آشپزی در طبیعت احتیاج دارید برایتان معرفی کردیم. باز هم تأکید می کنیم که نوع سفر، وسیله نقلیه و نوع اقامتگاهی که در آن ساکن می شوید در انتخاب نوع لوازم آشپزی سفری تأثیر مهمی دارد. برای این که بتوانید بهترین و بهینه ترین تجهیزات ممکن را برای آشپزی در سفر انتخاب کنید ابتدا برنامه سفرتان را به خوبی بررسی کنید. به عنوان مثال اگر به مسافرت کمپینگی می روید مقدار پیاده روی از محل پارک ماشین تا محل کمپ را در نظر بگیرید یا اگر قرار است در یک اقامتگاه بومی ساکن شوید به خوبی بررسی کنید که آیا اقامتگاه شما گاز و برق دارد یا خیر.

برای آشپزی در فضای باز شرایط هوا را هم باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر قصد دارید در فضای باز آتش به پا کنید و کباب درست کنید باید این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است با آب وهوای بارانی روبرو شوید. در این شرایط همراه داشتن منقل ها و باربیکیو سفری می تواند برایتان مفید باشد.

اگر در طبیعت برای پخت غذا آتش درست می کنید حتما از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شوید. سالانه جنگل های بسکمک در آتش می سوزند تنها به این دلیل که گردشگران فراموش می کنند آتشی که بر پا کرده اند را به طور کامل خاموش کنند.

برای آشپزی در سفر اگر یخچال سفری به همراه ندارید سعی کنید مواد غذایی را انتخاب کنید که به سادگی خراب نمی شوند و به هنگام آشپزی سعی کنید اول به سراغ مواد غذایی بروید که احتمال خراب شدنشان بیشتر است.

منابع: thekitchn, toomanyadapters

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 مورد از ضروری ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مورد از ضروری ترین وسایل آشپزی برای سفر که باید به همراه داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید