5 کنسرسیوم برای واردات ماشین آلات معدنی تشکیل گردد

به گزارش وبلاگ خبری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با تاکید بر رابطه تنگاتنگ ماشین آلات معدنی با مقدار فراوری مواد معدنی، قیمت تمام شده فراوری و بعلاوه فعال ماندن یا غیرفعال ماندن معادن گفت: آنچه امروز همه بر آن توافق دارند این است که اولاً ناوگان ماشین آلات معدنی ما فرسوده است، ثانیاً ماشین آلات موجود بسیار بسیار گران هستند و ثالثاً به علت عدم تأمین احتیاج معادن به ماشین آلات در چندسال گذشته این مسائل انباشت شده و به مرحله هشدارآمیزی رسیده است. این سه عامل ضرورت یک تصمیم عاجل و قاطع برای تأمین ماشین آلات معدنی را ایجاب می نماید.

5 کنسرسیوم برای واردات ماشین آلات معدنی تشکیل گردد

ابراهیم جمیلی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان اینکه به بهانه حمایت از فراوری داخل تأمین ماشین آلات معدنی به یک چالش اساسی در صنعت معدن تبدیل شده است ادامه داد: در اینکه فراورینمایندگان داخلی باید فعال باشند و فراوری نمایند شکی نیست. اما توان فراوری داخل به لحاظ نوع، کیفیت و تعداد فراوریاتشان به خصوص در حوزه ماشین آلات معدنی تأمین نماینده احتیاجهای موجود نیست.

او اضافه کرد: در حال حاضر به علت کمبود این ماشین آلات، قیمت های خرید به صورت سرسام آور بالا رفته و به علاوه کرایه آنها بسیار گران شده. با این قیمت ها برای معادن کوچک و میانه صرفه ندارد که ماشین آلات را اجاره و معادن خودشان را فعال نمایند. در نهایت معدنکار، معدن و ماده اولیه دارد اما به علت گران بودن ماشین آلات بهره برداری صرفه مالی ندارد.

جمیلی تاکید نمود: ماشین آلات سنگین مانند خودروهای سواری نیستند که در پارکینگ خانه ها بمانند یا جوانان با آنها در خیابان دور دور نمایند. این ماشین آلات اگر در معادن استفاده نشوند در راه سازی یا سدسازی و ... استفاده خواهند شد. بنابراین باید یاری کنیم ماشین آلات مورد احتیاج معادن هرچه زودتر تأمین گردد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه برآوردهای مختلف نشان می دهند بیش از 10 هزار دستگاه در معادن کشور در سال آینده مورد احتیاج است گفت: این در حالی است که توان فراوری داخلی کمتر از 500 دستگاه است. بنابراین ضرورت دارد به وسیله واردات این ماشین آلات را تأمین کنیم تا قیمت حبابی آنها در بازار بشکند. چرا که حباب قیمت ماشین آلات معدنی تنها به سود دلال ها است؛ نه معدن دار سود می نماید و نه فراورینمایندگان ماشین آلات سود می نمایند.

جمیلی ادامه داد: به همین علت ما به وسیله کمیسیون از فراورینمایندگان ماشین آلات سنگین دعوت کردیم تا برای این موضوع برنامه ریزی کنیم. پیشنهاد کمیسیون تشکیل پنج کنسرسیوم است که بتوانند ماشین آلات را به صورت انبوه وارد نمایند. از قضا یکی از این کنسرسیوم ها را هم می توانند خود فراورینمایندگان ماشین آلات تشکیل بدهند. به هرحال احتیاج بازار بیش از توان فراوری داخل است و باید برای آن فکری گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "5 کنسرسیوم برای واردات ماشین آلات معدنی تشکیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 کنسرسیوم برای واردات ماشین آلات معدنی تشکیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید