بایدها و نبایدهای حمام گربه ، بهترین جایگزین شامپوی گربه چیست؟

به گزارش وبلاگ خبری، گربه ها مانند سگ ها به حمام منظم نیازی ندارند. حمام گربه مواقعی ضروری است که حیوان خانگی شما طبق معاینات و آزمایش تشخیص بیماری ویروسی در گربه یا مسائل پوستی دچار بیماری شده است و نیاز به استحمام منظم با شامپوی دارویی دارد.

بایدها و نبایدهای حمام گربه ، بهترین جایگزین شامپوی گربه چیست؟

آنچه حمام گربه را برای حیوان و سرپرستش سخت و استرس زا می کند واکنش منفی است که گربه در زمان شستشو نشان می دهد. در این مقاله به نحوه حمام گربه می پردازیم و با نکات مهم و بایدها و نبایدهای آن آشنا خواهیم شد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان و خدمات تخصصی در خصوص شستشو و آرایش حیوانات خانگی و همچنین معاینه ودرمان پت و حیوانات خانگی خود از خدمات دامپزشکی در محل متخصصان وبلاگ خبری استفاده کنید.

نکات کلیدی

  • قبل از حمام کردن، ناخن های گربه خود را کوتاه کنید. با این کار احتمال چنگ زدن آن ها حین شستشو کمتر می شود.
  • شانه زدن گربه به از بین بردن گره های مویی حین شستشو کمک می کند.
  • شامپوی مخصوص گربه را می توانید از دامپزشک یا فروشگاه محصولات حیوانات خانگی تهیه کنید.
  • درب حمام را ببندید. با این کار از فرار کردن گربه حین شستشو جلوگیری می کنید.

آیا گربه ها به حمام نیاز دارند؟

گربه ها بنابر غریزه خود را تمیز می کنند و بیشتر آن ها می توانند تمام زندگی خود را بدون نیاز به حمام سپری کنند. اما بعضی از این حیوانات خانگی به حمام گربه به صورت گاه به گاه یا به طور منظم نیاز دارند.

برای مثال گربه های بدون مو به حمام های منظم نیاز دارند تا چربی اضافی پوست آن ها تمیز شود. حمام گربه برای گربه های مو بلند هم لازم است حتی اگر گربه خود را به خوبی لیس می زند. اگر گربه شما به دلیل چاقی یا سن بالا نمی تواند خود را به طور کامل تمیز کند باید آن را حمام کنید.

اگر گربه شما کک، شپش یا انگل دارد لازم است آن را با شامپوی مخصوص حمام کنید تا از شر حشرات خلاص شوید. اگر گربه شما جایی بوده که کثیف شده و بوی بدی می دهد باید با شامپوی مخصوص گربه حمام شود.

با وجود موارد بالا اگر گربه شما از آب بدش می آید فقط در صورت لزوم آن را حمام کنید. با این کار استرس را هم برای خودتان و هم برای حیوان کاهش می دهید.

حمام گربه کجا باید انجام شود؟

برخلاف سگ ها، گربه ها را نباید بیرون از خانه و در محیط آزاد حمام کرد. چون ممکن است از دستتان فرار کنند و گم شوند. برای حمام کردن گربه خود مکان سرپوشیده ای را انتخاب کنید. رایج ترین مکان ها برای حمام گربه شامل موارد زیر است:

1. وان حمام

اگر دوش حمام شما دستی است شستن گربه در وان می تواند کار آسان تری باشد.

2. سینک آشپزخانه

سینک آشپزخانه که معمولاً بزرگتر از سینک دستشویی است مکان مناسب دیگری برای حمام کردن گربه محسوب می شود.

3. سینک دستشویی

مزیت سینک دستشویی این است که می توانید در را ببندید؛ بنابراین گربه شما در صورت فرار مکان های کمتری برای مخفی شدن دارد.

مناسب ترین شامپو گربه

یکی از مهم ترین وسایل لازم برای حمام گربه شامپوی مخصوص است. همیشه باید شامپوی مخصوص گربه ها را تهیه کنید. توجه داشته باشید که تمامی شامپوهای سگ برای گربه ها مناسب نیستند.

بنابراین برچسب محصول را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که شامپو برای گربه ها هم فرموله شده باشد.

دستورالعمل های روی برچسب شامپو را مطالعه کنید. بعضی از شامپوها قبل از استفاده برای حیوانات خانگی باید رقیق شوند. عدم انجام این کار می تواند پوست گربه شما را تحریک کند.

شامپوهای تولید شده برای انسان یا سگ به ویژه شامپوهای ضدکک برای گربه سمی هستند. از دامپزشک خود کمک بگیرید تا شامپو یا روش تمیز کردن خاصی را برای حیوان خانگی شما معرفی کند.

استعلام هزینه انواع خدمات دامپزشکی و ویزیت حیوانات خانگی

وسایل حمام گربه شامل چه چیزهایی است؟

قبل از شروع به کار باید تمام لوازم حمام گربه را آماده کنید. یکی از اصلی ترین چیزهایی که به آن نیاز دارید شامپوی مخصوص گربه است. همانطور که در بالا گفتیم باید از شامپوی مخصوص گربه استفاده کنید. زمان خرید شامپو به مشخصات درج شده روی برچسب محصول دقت کنید.

برای حمام گربه علاوه بر شامپو به تجهیزات زیر هم نیاز دارید:

  • گوش پاک کن
  • تشویقی گربه
  • حوله حمام یا پارچه غیرلغزنده برای کف وان یا سینک
  • آب پاش یا پارچ آب برای شستشوی گربه
  • دستمال مرطوب آرایشی برای پاک کردن چشم و صورت
  • توپ های پنبه ای
  • شخص کمکی

نکاتی برای آرام نگه داشتن گربه زمان حمام

آرام و شاد نگه داشتن گربه، حمام کردن را برای هر دوی شما آسان تر می کند. در ادامه چند نکته برای آرام نگه داشتن گربه در زمان حمام کردن را بررسی می کنیم.

اول از همه خودتان باید آرام باشید. اگر استرس دارید گربه شما آن را احساس می کند و با رفتارهای استرس زای خود واکنش نشان می دهد.

بنابراین نفس عمیق بکشید، موسیقی آرامش بخش بگذارید و از هر چیزی که اضطراب شما را کاهش می دهد استفاده کنید.

حصیر یا حوله خیس را در کف سینک یا وان قرار دهید. با این کار به گربه خود جای امنی می دهید و استرس او را به حداقل می رسانید و حمام گربه به راحتی انجام می شود.

چک کنید که آب خیلی گرم یا سرد نباشد. پوست گربه ها حساس است؛ بنابراین آب باید ولرم باشد تا آنها احساس راحتی داشته باشند.

در حین حمام و بعد از آن غذای کافی در اختیار گربه خود قرار دهید. اگر غذای خوشمزه ای را برای گربه خود در نظر بگیرید احتمالاً آرام می ماند و راحت به کارتان ادامه می دهید.

آماده شدن برای حمام گربه

قبل از اینکه گربه خود را حمام کنید مراحل زیر را برای راحتی کار انجام دهید.

● ناخن های گربه تان را کوتاه کنید

اگر گربه تان شما را ناخن می کشد و ناخن هایش بلند و تیز شده است، قبل از حمام گربه ابتدا آن ها را کوتاه کنید. می توانید این کار را از روز قبل انجام دهید.

● موهای گربه خود را شانه کنید

بعضی افراد وقتی گربه را می شویند که موهای بدنش گره گره شده باشد. این افراد به غلط فکر می کنند که با حمام گربه گره ها راحت تر باز می شوند. در واقع اینطور نیست. آب باعث تشدید گره ها موی بدن گربه می شود. پس قبل از حمام بهتر است گربه را شانه بکشید.

● دندان های گربه را مسواک بزنید

آیا می دانستید بیش از نیمی از گربه های بالای 3 سال به نوعی بیماری دندانی مبتلا هستند؟ مسواک زدن دندان های گربه به مقدار مسواک زدن دندان های خودتان مهم است. بهتر است دندان های گربه را قبل از حمام مسواک بزنید.

● همه وسایل را آماده کنید

قبل از حمام گربه تمام وسایل لازم را آماده کنید. چون قرار نیست وسط کار گربه خیس را رها کنید و دنبال وسایل بگردید.

● گربه خود را با اسباب بازی خسته کنید

گربه خسته در زمان حمام انگیزه کمتری برای فرار دارد؛ بنابراین او را با اسباب بازی مورد علاقه اش سرگرم کنید. وقتی از بازی خسته شد، وقت حمام است.

ویزیت و ارائه خدمات دامپزشکی از طریق متخصصان ممتاز

نحوه حمام گربه: مرحله به مرحله

تا اینجای کار تمام مراحل آماده سازی را انجام داده اید و وسایل لازم را آماده کرده اید. وقت آن رسیده که نحوه حمام کردن گربه را توضیح دهیم.

1. گربه خود را از قسمت پشت گوش خیس کنید

با استفاده از اسپری یا پارچ، گربه خود را از قسمت پشت گوش تا دم خیس کنید. می توانید از لیوان یا دست خود برای خیس کردن گربه استفاده کنید. با یک دست زیر پاهای جلویی گربه را بگیرید و بالا بیاورید تا قسمت های زیرین بدن گربه خیس شود.

سعی کنید از خیس شدن سر گربه بخصوص اطراف گوش خودداری کنید. هیچ کس دوست ندارد آب داخل گوش هایش وارد شود حتی گربه ها. رطوبت بیش از حد در زمان حمام گربه و نفوذ آب به داخل گوش حیوان می تواند باعث عفونت شود.

2. شامپو و کف صابون بزنید

با دنبال کردن دستورالعمل های روی قوطی شامپو، بچه گربه خود را از گردن به پایین کف مالی کنید. حواستان به اندام تناسلی و زیر بغل گربه باشد. مراقب باشد شامپو وارد چشمان گربه شما شود. اگر فردی کمکی دارید می تواند گربه را کنترل کند در حالی که شما بدنش را می شویید.

نکته مهم: به یاد داشته باشید برچسب شامپو را به دقت بخوانید و دستورالعمل آن را دنبال کنید. بعضی از شامپوها باید قبل از استفاده رقیق شوند.

3. بدن گربه را آبکشی کنید

به جای مانده شامپو ممکن است پوست گربه شما را تحریک کند؛ بنابراین باید تمام شامپو را از بدن گربه بشویید. برای گربه هایی با موهای بلند یا پوست خشک، لازم است بعد از شستشو با شامپو از نرم کننده مخصوص گربه استفاده کنید. فراموش نکنید بعد از نرم کننده هم باید خوب آبکشی کنید.

4. صورت و گوش های گربه را تمیز کنید

برای پاک کردن صورت گربه از دستمال مرطوب استفاده کنید. برای تمیز کردن گوش های گربه می توانید از گوش پاک کن استفاده کنید.

5. بدن گربه را خشک کنید

گربه خود را با استفاده از یک یا دو حوله تمیز خشک کنید. می توانید از سشوار با حرارت کم و خنک استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که صدای سشوار ممکن است گربه شما را بترساند. هنگام استفاده از سشوار، نباید از حرارت بالا استفاده کنید.

6. به گربه خود تشویقی بدهید

بعد از اتمام کار، به گربه خود مقدار زیادی تشویقی بدهید و بغلش کنید. با این کار گربه شما برای دفعه بعدی حمام کردن آرام تر و خوش اخلاق تر خواهد بود.

هر چند وقت یکبار باید گربه را حمام کنیم؟

به یاد داشته باشید بیشتر گربه ها فقط زمانی نیاز به حمام دارند که کثیف و بدبو شده باشند. بسکمک از آنها می توانند تمام زندگی خود را بدون حمام بگذرانند؛ اما چند نوع گربه از جمله گربه های بدون مو، انواع مو بلند یا گربه های بیمار و خیلی چاق نیاز به حمام منظم دارند.

شستن بیش از حد گربه باعث خشک شدن پوست حیوان می شود؛ بنابراین اگر گربه خود را بیش از یک یا دو بار در ماه می شویید از شامپوها و نرم کننده های ملایم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مناسب ترین غذای گربه چیست؟ [بهترین رژیم غذایی گربه]

سایر جایگزین های ایمن به جای شامپو گربه

در شرایط اضطراری که باید هر چه سریع تر گربه تان را بشویید، اما شامپوی گربه در خانه ندارید می توانید این جایگزین های مطمئن را برای حمام گربه خود در نظر بگیرید:

● آب گرم

بسته به مقدار کثیفی که می خواهید از پوست گربه خود بشویید آب گرم همیشه ایمن ترین روش است. برای گربه هایی که از حمام امتناع می کنند می توان از دستمال مرطوب استفاده کرد. با این حال آب گرم چربی و مواد چسبنده و حتی بوی بد را به طور کامل از بین نمی برد.

● دستمال مرطوب گربه یا دستمال مرطوب بچه

دستمال مرطوب می تواند برای از بین بردن لکه های موضعی از پوست گربه شما مفید باشد. اگر دستمال مرطوب مخصوص حیوانات خانگی در خانه ندارید می توانید از دستمال مرطوب بچه استفاده کنید، اما به شرطی که بر پایه آب باشد.

● شامپو بچه

پوست انسان دارای pH متفاوتی نسبت به پوست گربه است؛ بنابراین نباید از شامپوی خودتان برای شستن گربه استفاده کنید. چون باعث تحریک و خشکی پوست می شود. با این حال مقدار کمی شامپو بچه بدون عطر برای یک بار مسئله ای ندارد چون دارای فرمولاسیون بدون اشک است.

● صابون

صابون ها برای از بین بردن مواد چرب یا چسبنده از موی حیوانات بسیار عالی هستند. اما قبل از استفاده، مواد تشکیل دهنده آن را به دقت بررسی کنید. از مصرف صابون های حاوی روغن هایی که ممکن است برای گربه ها سمی باشند خودداری کنید.

سخن پایانی

حمام گربه زمانی یک نیاز فوری است که حیوان شما نتواند خودش را لیس بزند و تمیز کند. همیشه قبل از حمام کردن حیوان خانگی خود شامپو مخصوص گربه را خریداری کنید. اگر این شامپو را در دسترس ندارید شامپوی بچه می تواند جایگزین خوبی باشد.

یادتان باشد خونسرد باشید تا گربه شما هم در زمان حمام کردن حس آرامش داشته باشد. شاید بعد از مدتی با این کار کنار بیاید و عاشق حمام کردن شود.

سوالات متداول

آیا می توانم از شامپوی انسان برای گربه استفاده کنم؟

pH پوست انسان با گربه ها فرق دارد. بنابراین استفاده از شامپوهای شخصی خودتان برای حیوان خانگی شما توصیه نمی شود.

جایگزین شامپو گربه در شرایط اضطراری چیست؟

در شرایط اضطراری استفاده از شامپو بچه بدون عطر بی خطر است. این نوع شامپو برای پوست های حساس و ظریف طراحی شده و چشم گربه شما را نمی سوزاند.

آیا باید گربه خانگی را حمام کرد؟

بیشتر گربه ها نیازی به حمام ندارند. گربه ها ماندن در آب یا خیس شدن را دوست ندارند. بنابراین لطفاً گربه خود را بدون دلیل موجه حمام نکنید.

منبع: آچاره

به "بایدها و نبایدهای حمام گربه ، بهترین جایگزین شامپوی گربه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدها و نبایدهای حمام گربه ، بهترین جایگزین شامپوی گربه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید