توسعه اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست

به گزارش وبلاگ خبری، پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس پیروز به توسعه اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست با کمترین سطح مجاز انتشار فرمالدهید (به عنوان ماده ای سرطان زا) شدند.

توسعه اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست

به گزارش وبلاگ خبری، دکترعلی شالبافان، عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس و مجری طرح با اشاره به اینکه یکی از چالش های مهم در حوزه صنایع اوراق فشرده چوبی در جهان، انتشار فرمالدهید (ماده ای سرطان زا) از محصولات ساخته شده چوبی در هنگام استفاده است، گفت: بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی پژوهش های سرطان در سال های 2004 و 2006 و همچنین تایید این اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا در سال 2012، فرمالدهید حتی در غلظت های پایین، از عوامل سرطان زا شناخته شده و قرار دریافت در معرض فرمالدهید برای انسان بسیار مضر است.

وی افزود: در این ارتباط، بازبینی مجدد استانداردهای اروپایی و بین المللی در ارتباط با حداقل سطح مجاز انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی در سال های اخیر انجام گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با بیان اینکه محدودیت های سختگیرانه ای در ارتباط با تجارت بین المللی فرآورده های مرکب چوبی در آمریکا و اروپا از اوایل سال 2019 در حال اعمال است و تولیدکنندگان صنایع چوبی جهان در تلاش هستند تا محصولات با میزان انتشار فرمالدهید کمتر و یا حتی بدون فرمالدهید را تولید کنند، گفت: در همین ارتباط، موضوع توسعه و استفاده از جاذب های دوستدار محیط زیست فرمالدهید بر پایه کایتوزان و مشتقات آن از طرف ما پیشنهاد شده است.

به گفته شالبافان، میزان انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی ساخته شده با میزان یک درصد (نسبت به وزن خشک ماده چوبی) از جاذب های بر پایه کایتوزان، به کمترین میزان سطح مجاز در جهان رسیده است.

همچنین اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست طبیعی و دوستدار محیط زیست بودن، زیست تخریب پذیر بودن، فراوان و در دسترس بودن، عدم کاهش مقاومت های فیزیکی و مکانیکی فرآورده های چوبی تولیدشده از جمله مزایای شاخص دیگر جاذب های توسعه داده شده است.

بنا بر اعلام دانشگاه تربیت مدرس، این طرح تحقیقاتی در قالب فعالیت پژوهشی در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و نتایج تحقیق به صورت پتنت بین المللی در موسسه ثبت اختراعات آمریکا (USPTO: United States Patent and Trademark Office) ثبت و به تایید نهایی رسیده است. همچنین از خروجی های تحقیق مقالات علمی متعددی در نشریات و کنفرانس های تخصصی معتبر صنایع چوب (Journal of Adhesion و International Journal of Adhesion and Adhesives) به چاپ رسیده است. علاوه بر دکتر شالبافان، هیدی حسن نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترمهدی رحمانی نیا عضو هیئت علمی گروه صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس نیز از جمله همکاران این طرح تحقیقاتی در دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توسعه اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه اوراق فشرده چوبی دوستدار محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید