خبرنگاران بازخوانی استراتژی رسانه&zwnjای در مقابله با کرونا

به گزارش وبلاگ خبری، تهران- خبرنگاران- روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: براساس آنچه در علم جامعه شناسی ارتباطات مطرح است، در مواجهه با پدیده های اجتماعی با دو عنصر قطعی مواجهیم. نخست کنش ها و دوم واکنش ها.

خبرنگاران بازخوانی استراتژی رسانه&zwnjای در مقابله با کرونا

روزنامه ایران پنجشنبه 20 آذر در یادداشتی به قلم مجید رضاییان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم، آورده است: براساس آنچه در علم جامعه شناسی ارتباطات مطرح است، در مواجهه با پدیده های اجتماعی با دو عنصر قطعی مواجهیم. نخست کنش ها و دوم واکنش ها. برای آنالیز این دو باید در ابتدا به عوامل تأثیرگذار بر ایجاد کنش ها و واکنش ها پرداخت. چرا که اگر کنش های اجتماعی بدرستی فرهنگ سازی نگردد، جامعه در یک توازن غیرمنطقی با واکنش ها -در سطح پایین تر -قرار می گیرد.

یعنی جامعه در یک حالت انفعالی در برابر کنش ها، تنها واکنش نشان می دهد و این بی تحرکی اجتماعی می تواند به بدترین حالت ممکن تبدیل گردد. بنابراین رسانه ها در چنین شرایطی شایسته است با قدرت ظاهر شده و این شرایط را به سمت کنش گری یا کنش مندی جهت دهی نمایند.

برای رسیدن به این هدف، رسانه ها به دو نقش خود که در مکتب فرانسوی و امریکایی مطالعات رسانه نیز به طور مشترک مطرح شده، یعنی آموزش و اطلاع رسانی، می باید بدرستی بپردازند. چراکه اگر سطح آموزش افزایش یابد، جامعه و افکار عمومی به سمت کنش گری راهنمایی خواهد شد و از انفعال بیرون می آید. به باورِ من، رسانه های ما در شرایط کنونی در این دو حوزه به اندازه کافی پیشرو نیستند.

برای مثال به جای تکیه صرف بر تبعات منفی کرونا بر عوامل مالی و اجتماعی به سمت راهنمایی اخبار امیدوارنماینده برای آینده بعد از کرونا بفرایند. با این رویکرد، رونق مالی و افزایش سطح ارتباطات اجتماعی بعد از قطع شدن زنجیره سرسخت کرونا، باید در میان خبرها و گزارش ها دیده گردد. به عبارتی باید از زوایای دیگر و به شکل غیرمستقیم در ارائه پیغام های مثبت هم، قدم برداشت و لازمه این کار، وجود استراتژی رسانه ای است.

البته که در این مدت تا حدودی این اتفاق در بعضی رسانه ها افتاده است، اما ما بازهم به بازخوانی استراتژی احتیاج داریم تا فراگیرتر گردد. ما باید جامعه را به سمت کنش مندی ببریم و از کرونا درس بیاموزیم. به عنوان مثال، برای تقویت همیاری اجتماعی صرفاً احتیاجی به نشان دادن سیاهی ها نیست، فراوری امید و انگیزه را هم باید مد نظر قرار داد. چراکه به هر میزان، انگیزه ها، تقویت گردد، جامعه بیشتر به سمت کنش مندی می رود.

برای نمونه می دانیم که تهران براساس آمارها و مطالعات جهانی هم اکنون در لیست پراسترس ترین شهرهای جهان، رتبه ششم را دارد. بنابراین، کوشش ما باید به سمت کاهش این فضای منفی استرس زاباشد و سریع ترین راه حل موجود، این است که سوژه های دیگر هم، مورد توجه قرار بگیرد و در این فرآیند روزنامه نگاری، به جای طرح سوژه و رها کردن آن به سمت پیگیری با تعقیب خبریو روزنامه نگاری تحلیلی برویم.

به عبارتی باید چگونگی و چرایی رویداد را مدنظر قرار دهیم و با انتشار اطلاعاتِ دقیق، مردم را از پیگیری شبه فکت و پسا فکت در شبکه های اجتماعی بی احتیاج نموده و به سمت روزنامه ها و رسانه های مکتوب بیاوریم. در جهان نیز هم اکنون به سمت روزنامه نگاری تحلیلی گرایش پیدا نموده اند و در تعقیب سوژه هایی می فرایند که حتی ممکن است در شبکه های مجازی هم، موج ایجاد نموده باشد.

شرایط کرونا شاید بهترین فرصتی باشد که بتوانیم به این سمت حرکت کنیم، بویژه در شرایطی که اخبار ضد و نقیض، زیاد مطرح می گردد و ضروری است که رسانه ها، حرف اول و دقیق را درباره این ابهام ها -به شکل حرفه ای و تحلیلی-به گوش مخاطبان برسانند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بازخوانی استراتژی رسانه&zwnjای در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازخوانی استراتژی رسانه&zwnjای در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید