رازگشایی از علت واقعی ساخت اهرام شگفت انگیز مصر

به گزارش وبلاگ خبری، همشهری آنلاین نوشت: اهرام جیزه مصر از مرموزترین سازه های باستان هستند که هنوز علت واقعی ساخت آن ها روشن نشده است.

رازگشایی از علت واقعی ساخت اهرام شگفت انگیز مصر

اهرام جیزه مصر، نماد قدرت فراعنه باستان و توان تکنولوژیکی هستند که هنوز بر افق مصر مسلط است. اما اولین بار چه زمانی اهرام ساخته شدند؟ و اصلا چرا ساخته شدند؟

اولین هرم در مصر به وسیله فرعون جوزر ساخته شد که حدود 4700 سال پیش در این سرزمین سلطنت می کرد. بیش از هزار سال بعد، آخرین هرم مصر باستان برای یک فرعون، حدود 3500 سال پیش ساخته شد. پس از آن، فرمانروایان مصری در مقبره های زیرزمینی در دره پادشاهان دفن شدند.

به عبارت دیگر، اهرام مصر باستان در حدود سال های 2700 تا 1500 قبل از میلاد ساخته شده اند. می توان گفت که اولین اهرام تقریبا هم سن استون هنج است که بین 4000 تا 5000 سال پیش ساخته شد، اما بسیار قدیمی تر از سایر سازه های باستانی از جمله پارتنون (447 قبل از میلاد)، دیوار بزرگ چین (220 قبل از میلاد) و کولوسئوم (80 پس از میلاد) هستند. معبد نوسنگی گوبکلی تپه در ترکیه البته قدمتی 11000 تا 12000 ساله دارد.

کتیبه های باستانی نشان می دهد که شخصی به نام ایمهوتپ ساخت هرم پلکانی را مدیریت نموده است. مارک ون دی میروپ، استاد تاریخ دانشگاه کلمبیا، در ایمیلی به لایو ساینس گفت: ایمهوتپ معمولا به عنوان اولین معمار در مصر در نظر گرفته می گردد که بنایی از سنگ ساخته و ساختمان مجموعه هرم پلکانی جوزر را به او نسبت می دهند. کتیبه ای با نام او همراه با کتیبه جوزر وجود دارد که در آن او را رئیس پیکرتراشان نامیده اند. در مصر باستان او را حکیم می دانستند.

محققان هنوز دقیقا مطمئن نیستند که چرا فراعنه در اهرام دفن شده اند. یکی از دلایل می تواند ایجاد محافظت بیشتر در برابر سارقان مقبره باشد. رگ کلارک مصرشناس در کتاب خود ایمن کردن ابدیت: حفاظت از مقبره مصر باستان از ماقبل تاریخ تا اهرام می نویسد: در زمان های دور، دزدان مقبره ها، مستبای فراعنه را با نقب زدن از بالا غارت می کردند. هرم پله ای، با شش لایه روی هم، جلوی این کار را می گرفت. بسیاری از مصر شناسان پیشنهاد نموده اند که هرم پلکانی نوعی پله برای صعود پادشاه به آسمان است، اما من گمان می کنم که [به شکل پلکانی ساخته شده] زیرا کارآمدترین و ارزان ترین راه برای ایجاد یک نیمکره بصری است.

دلایل مذهبی نیز ممکن است عامل مهمی باشد. میروسلاو ورنر، استاد بازنشسته مصرشناسی در دانشگاه چارلز در جمهوری چک، در ایمیلی به لایو ساینس گفت که احتمالا دلایل مذهبی پشت ایده ساخت اهرام بوده است. هنگامی که جوزر به قدرت رسید، نفوذ کیش خورشید و خدای خورشید در حال افزایش بود. ورنر در کتاب خود با عنوان اهرام: باستان شناسی و تاریخ بناهای نمادین مصر نوشت: نفوذ فزاینده فرقه خورشید ممکن است به تمایل به ساختن سازه هایی با ارتفاع بیشتر منجر شده باشد.

البته یک سوال این است که آیا علاقه روزافزون به کیش خورشید باعث ساخت هرم پلکانی شد یا اینکه ساختن هرم پلکانی باعث افزایش علاقه به آیین خورشید شد؟ ماسیمیلیانو نوزولو، محقق موسسه فرهنگ های مدیترانه و شرقی آموزشگاه علوم لهستان در ورشو، در ایمیلی به Live Science گفت که فکر می نماید علاقه به کیش خورشید پس از ساخت هرم پلکانی افزایش یافت.

دلایل ساخت اهرام هر چه که باشد، فراعنه مصر آنها را برای بیش از یک هزار سال ساختند. فرعون سنفرو (حکومت در حدود 2575 تا 2551 قبل از میلاد) اولین اهرام واقعی (صاف و بدون پلکان) را در دهشور ساخت. این هرم شامل هرم خمیده (به علت زاویه غیرمعمول آن نامگذاری شده است) و هرم سرخ (به علت رنگ آن نامگذاری شده است). هرم بزرگ در جیزه، یکی از عجایب هفتگانه باستانی دنیا که هنوز پابرجاست، به وسیله خوفو (حکومت در حدود 2551 تا 2528 قبل از میلاد) ساخته شد و خفرع (حکومت حدود 2520 تا 2494 قبل از میلاد) هرم بزرگ دیگری را به همراه ابوالهول بزرگ، در جیزه ساخت.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "رازگشایی از علت واقعی ساخت اهرام شگفت انگیز مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازگشایی از علت واقعی ساخت اهرام شگفت انگیز مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید