طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله ماهیچه، زبان، فیله و دم

به گزارش وبلاگ خبری، بر خلاف تصور رایج، چلو گوشت فقط با گوشت گوسفندی تهیه نمی گردد! گوشت گوساله هم می تواند طعمی بی نظیر به این غذای اصیل ایرانی بدهد. برترین قسمت های گوشت گوساله برای تهیه چلو گوشت شامل ماهیچه، زبان، فیله و دم گوساله است. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه چلو گوشت با گوشت بوقلمون را مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله را آنالیز می کنیم.

طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله ماهیچه، زبان، فیله و دم

مواد لازم برای تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله

  • گوشت گوساله 700 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 3 حبه
  • برگ بو 2 عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم
  • پودر تخم گشنیز 1 قاشق چای خوری
  • چوب دارچین 1 عدد
  • زعفران دم نموده 5 قاشق غذاخوری
  • روغن به اندازه لازم

طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله

3. پخت اولیه گوشت گوساله

اولین مرحله از طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله این است که پیاز را خرد نموده در اندازهی روغن تفت دهید تا سبک گردد وقتی پیاز سبک شد گوشت گوساله را به آن اضافه کنید و اجازه دهید خوب همه گوشت سرخ شده و رنگش عوض گردد. در نهایت ادویه ها و سیر را به ترتیب اضافه کنید تا در روغن تفت بخورند بعد آب را اضافه کنید و بگذارید گوشت به مدت یک ساعت ونیم بپزد.

2. پخت پلو

هم زمان که گوشت در حال پخت است می توانید چلو یا همان پلوی چلو گوشت خود را تهیه کنید. برای این کار برنجی را که از قبل خیس خورده یا آبکش کنید یا کته و بسته به علاقه خود یا آن را به شکل ساده طبخ کنید یا حتی کمی شوید به آن اضافه کنید. طرز تهیه برنج کته و طرز تهیه برنج آبکش را با جزییات در کتاب کاله مطالعه کنید.

3. پخت نهایی چلو گوشت

وقتی گوشت پخت زعفران دم نموده را به آن اضافه کنید و بگذارید کاملا عطر زعفران به خورد گوشت برود بعد آن را خاموش کنید و در کنار پلوی خود سرو کنید. نوش جان!

زمان پخت گوشت: بسته به سن گوساله ای که گوشتش را طبخ نموده اید زمان پخت فرق دارد اما معمولا گوشت گوساله حدود 3 تا 4 ساعت احتیاج به پخت دارد تا کاملا بپزد و نشانه پخت کامل گوشت، راحت جدا شدن گوشت از استخوان است.

استفاده از زودپز برای تهیه چلو گوشت: اگر زمان کافی برای پخت روی گاز ندارید می توانید برای پخت سریع تر گوشت گوساله آن را در زودپز بپزید.

نکات تکمیلی برای تهیه چلو گوشت گوساله

تهیه چلو گوشت با گوشت گوسفندی و تهیه چلوگوشت با گوشت گوساله کار نسبتا آسانی است که بدون دانستن فوت وفن هایش کامل نیست. در ادامه نکات و فوت وفن های لازم برای تهیه چلو گوشت را بخوانید.

برترین قسمت های گوشت گوساله برای تهیه چلو گوشت

می توانید از هر کدام از قسمت های گوشت گوساله که به آن دسترسی دارید بهره ببرید. اما برترین قسمت گوشت گوساله برای تهیه چلو دم یا دنبالچه آن است اما ماهیچه، زبان و فیله گوساله هم مناسب است. یادتان باشد هر چه گوشت گوساله جوان تر باشد، ممکن است زودتر بپزد و احتیاجی به پخت طولانی نباشد. البته می توانید چلو گوشت را با گوشت تکه ای هم تهیه کنید. طرز تهیه چلو گوشت با گوشت خورشتی را در کتاب کاله بخوانید.

مزه دار کردن گوشت گوساله

برای مزه دار کردن گوشت گوساله در چلوگوشت می توانید درست مثل دستور بالا آن را با ادویه های مختلف بپزید یا اگر فرصت دارید از قبل آن را در مخلوط پیاز و ادویه و بخصوص زعفران بگذارید تا مرینیت یا مزه دار گردد و بعد آن را بپزید.

می توانید از چند عدد هویج، سیب زمینی و گوجه فرنگی برای پخت همراه با گوشت بهره ببرید تا طعم آن ها هم به این غذا اضافه گردد.

تهیه چلو گوشت با رب یا زعفران

معمولا چلو گوشت را با رب تهیه می نمایند اما این کاملا بسته به سلیقه شما دارد. اگر دوست دارید که رنگ قرمزتری داشته باشد می توانید رب را در مرحله آخر در اندازهی روغن تفت دهید و به خوراک در حال پخت اضافه کنید اما اگر بخواهید رنگش قرمز نباشد می توانید با زعفران رنگ به آن بدهید.

تفاوت مزه بین چلو گوشت با گوشت گوساله و گوسفند

به طور کلی چلو گوشت با گوشت گوسفندی خوشمزه تر است اما چلو گوشت با گوشت گوساله طعم ملایم تری دارد و نسبت به چلوگوشت با گوشت گوسفندی بافتی سفت تر و کمی خشک تر دارد.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله ماهیچه، زبان، فیله و دم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چلو گوشت با گوشت گوساله ماهیچه، زبان، فیله و دم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید