معرفی تراشه دایمنسیتی 9400 مدیاتِک: جهش به سمت هوش مصنوعی و گوشی های تاشوی سه قسمتی

به گزارش وبلاگ خبری، مدیاتِک MediaTek از جدیدترین تراشه پرچم دار خود با نام دایمنسیتی Dimensity 9400 رونمایی نموده است. این تراشه که با فرایند 3 نانومتری ساخته شده، در مقایسه با نسل قبلی خود، دایمنسیتی 9300، تا 40 درصد بهره وری انرژی بیشتری دارد. در ساختار این تراشه از یک هسته Arm Cortex-X925 با سرعت 3.62 گیگاهرتز، سه هسته Arm Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 استفاده شده است. این ترکیب باعث افزایش 35 درصدی عملکرد تک هسته ای و 28 درصدی عملکرد چند هسته ای نسبت به مدل قبلی شده است.

معرفی تراشه دایمنسیتی 9400 مدیاتِک: جهش به سمت هوش مصنوعی و گوشی های تاشوی سه قسمتی

دایمنسیتی 9400 بعلاوه مجهز به پردازنده گرافیکی Immortalis-G925 با 12 هسته است که در زمینه (ray tracing) تا 40 درصد سریع تر عمل می نماید. اما جنبه های نوآورانه این تراشه به همین جا ختم نمی گردد. مدیاتِک در نسل هشتم NPU (واحد پردازش عصبی Neural Processing Unit) خود پشتیبانی از آموزش بعضی مدل های هوش مصنوعی سبک وزن روی دستگاه را فراهم نموده است. این واحد تازه در اجرای مدل های زبانی بزرگ (LLM) تا 80 درصد بهبود عملکرد دارد. بعلاوه، این تراشه قابلیت فراوری ویدیو با هوش مصنوعی و ارائه چارچوبی برای توسعه برنامه های عامل محور (agentic applications) را دارد. این نوع برنامه ها توانایی انجام بعضی وظایف اتوماتیک را دارند که می تواند تحولی بزرگ در دنیای هوش مصنوعی باشد.

پشتیبانی از گوشی های تاشو سه قسمتی: آماده برای آینده

یکی دیگر از ویژگی های جالب دایمنسیتی 9400، پشتیبانی از مقیاس دهی محتوا برای گوشی های تاشو سه گانه است. این نوع از گوشی ها هنوز به طور کامل در بازار فراگیر نشده اند، اما دایمنسیتی 9400 آماده استفاده در چنین دستگاه هایی است. البته، مدیاتِک تنها شرکتی نیست که روی این نوع قابلیت ها کار نموده است.

دسترس پذیری و مشتریان احتمالی

احتمالاً دایمنسیتی 9400 پیش از آن که بسیاری از قابلیت های آینده نگرانه اش به طور کامل به کار گرفته گردد، وارد بازار می گردد. مدیاتِک اعلام نموده است که این تراشه در سه ماهه چهارم امسال میلادی به بازار عرضه خواهد شد. تراشه های پیشرفته این شرکت معمولاً در گوشی های پرچم دار شرکت های چینی مانند ویوو Vivo و اوپو Oppo استفاده می شوند و ممکن است در بازار آمریکا، که تراشه های کوآلکام Qualcomm بر آن تسلط دارند، چندان حضور نداشته باشد.

منبع: یک پزشک

به "معرفی تراشه دایمنسیتی 9400 مدیاتِک: جهش به سمت هوش مصنوعی و گوشی های تاشوی سه قسمتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تراشه دایمنسیتی 9400 مدیاتِک: جهش به سمت هوش مصنوعی و گوشی های تاشوی سه قسمتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید