نقش منطقه ها آزاد در صادرات ایران پررنگ تر می گردد

به گزارش وبلاگ خبری، با وجود افزایش صادرات غیرنفتی کشور در سال های میانی دهه 90 با از سرگیری دوباره تحریم های مالی و شیوع ویروس کرونا، این فرایند در سال گذشته متوقف شد و هرچند در سال 1400 بخشی از عملکرد منفی گذشته، جبران شده اما همچنان راهی طولانی تا دست یابی به اهداف کلان کشور در این حوزه به جای مانده است.

نقش منطقه ها آزاد در صادرات ایران پررنگ تر می گردد

صادرات ایران در حال حاضر با دو تهدید مهم دست به گریبان است. نخست محدودیت بازارهای صادراتی و دوم پایین بودن ارزش افزوده کالاهای صادراتی ایران.

در حوزه نخست هرچند با توجه به تحریم ها، ایران خود هدف گذاری نموده که در کوتاه مدت به بازار کشورهای همسایه و منطقه بها بدهد و در این حوزه فعالیت کند اما در عین حال ثبت 70 درصد از صادرات ایران به پنج کشور نشان می دهد که در این حوزه به تنوع بخشی نو احتیاج خواهد بود.

از سوی دیگر بخش مهمی از سبد صادراتی ایران به کالاهایی با ارزش افزوده پایین اختصاص دارد و همین موضوع تهدید برای جایگزینی کالاهای ایرانی با محصولات سایر کشورها و البته پایین ماندن سطح عایدیی این حوزه را افزایش می دهد.

در پی این تهدیدات سازمان توسعه تجارت در ماه های گذشته اعلام نموده که با تدوین سند توسعه صادرات، در پی ایجاد تغییر در بعضی محورهای اصلی صادراتی ایران خواهد بود و در این زمینه از ظرفیت تمامی بخش ها از جمله منطقه ها آزاد استفاده خواهد نمود. در این زمینه اخیرا توافقی میان سازمان توسعه تجارت و دبیرخانه منطقه ها آزاد کشور بسته شده که نشان از سرعت گرفتن تحولات در این بخش دارد.

علی رضا پیمان پاک، رییس سازمان توسعه تجارت، در این رابطه گفت: این تفاهم نامه با رویکرد ارتقای سطح همکاری های دو طرف و با هدف توسعه و توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و توسعه بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی، توانمندسازی بنگاه های تجاری و افزایش ظرفیت آنها به منظور توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود تراز بازرگانی، توسعه همکاری های دوجانبه، چندجانبه و منطقه ای با سایر کشورها و نیز ارائه تسهیلات و یاری برای توسعه صادرات و اطلاع رسانی تجاری فعالان مالی منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی و ویژه مالی منعقد شد.

وی افزود: براساس این تفاهم نامه و به منظور نیل به اهداف صادراتی منطقه ها آزاد و ویژه مالی، مقرر شد دبیرخانه شورایعالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به تهیه و تدوین سند توسعه صادرات اقدام نمایند. با توجه به انعقاد قرارداد بین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و دبیرخانه شورایعالی منطقه ها آزاد تجاری - صنعتی و ویژه مالی برای شناسایی ظرفیتها و توانمندی های منطقه ها آزاد کشور در بازارهای هدف، طراحی ساز و کارهای مناسب برای نیل به این هدف از جمله محورهای دیگر تفاهمات اجرا شده است.

پیمان پاک افزود: بعلاوه به منظور توسعه و توسعه پیوندهای استراتژیک میان منطقه ها آزاد با کشورهای هدف و توسعه همکاری و همگرایی مالی منطقه ای کشور برای کسب عایدی ارزی و ایجاد ارزش افزوده، مقرر شد سازمان توسعه تجارت ایران همکاری و مساعدت لازم برای تشکیل منطقه ها آزاد بین مرزی و فرامرزی را به عمل آورد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "نقش منطقه ها آزاد در صادرات ایران پررنگ تر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش منطقه ها آزاد در صادرات ایران پررنگ تر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید