کاهش 20 درصدی برداشت خرما در نهبندان

به گزارش وبلاگ خبری، مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: امسال برداشت خرما حدود 20 درصد کاهش داشته که علت آن وقوع گرمای شدید و خشکیدگی خوشه در فصل تابستان است.

کاهش 20 درصدی برداشت خرما در نهبندان

حیدرپور گفت: شهرستان نهبندان دومین تولیدکننده خرما در خراسان جنوبی است.

او با بیان اینکه کبکاب، زاهدی، مضافتی، ارقام محلی، خاره خوش و پرکو از مهم ترین ارقام خرمای نهبندان به شمار می روند، اضافه نمود: برداشت خرما از نیمه مرداد آغاز شده و تا اوایل آبان ادامه دارد.

حیدرپور خاطرنشان کرد: 365 هکتار از اراضی نهبندان زیرکشت خرما است که از این مقدار 250 هکتار بارور است و پیش بینی می شود امسال از این سطح 580 تُن محصول برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان اینکه کیفیت برخی ارقام خرمای نهبندان به گونه ای است که از سوی برخی نخل داران به خارج از کشور نیز ارسال می شود، شرح داد: کیفیت خرما در باغاتی که در گذشته اصلاح و احیا شده، مطلوب است.

او با بیان اینکه بیشتر نخلستان های منطقه در روستا های دهسلم، بندان و چاهداشی است، اظهار کرد: خرمای نهبندان بیشتر در داخل شهرستان و استان به مصرف می رسد؛ البته به صورت محدود خارج از استان نیز صادر می شود.

حیدرپور با اشاره به مسائل تولید و فروش، اضافه نمود: به دلیل نبود سردخانه برای نگهداری طولانی مدت، برخی کشاورزان محصول خرما را 20 تا 25 هزار تومان زیر قیمت تمام شده عرضه می کنند؛ از طرفی کشاورزان خرده مالک بوده و توان اقتصادی برای ایجاد سردخانه، بسته بندی و یا فرآوری محصول را ندارند.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان با بیان اینکه آفات و عدم رسیدگی مطلوب باعث ضعیف شدن برخی ارقام خرما شده است، گفت: در سال های گذشته طرح حذف و جایگزینی نخیلات در نهبندان اجرایی شده که طی آن ارقام نو تجاری جایگزین ارقام قدیمی شده اند و امیدواریم ادامه پیدا کند تا کیفیت محصول ارتقای بیشتری یابد.

وبلاگ خبری خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کاهش 20 درصدی برداشت خرما در نهبندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 20 درصدی برداشت خرما در نهبندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید