73 درصد جمعیت کشور، تحت پوشش بیمه های اجتماعی، بودجه 46 هزار میلیاردی سلامت در لایحه 99

به گزارش وبلاگ خبری، پور اصغری گفت: بودجه حوزه سلامت برای سال 99 در حدود 46 هزار میلیارد تومان تعریف شده است.

73 درصد جمعیت کشور، تحت پوشش بیمه های اجتماعی، بودجه 46 هزار میلیاردی سلامت در لایحه 99

به گزارش خبرنگار حمید پور اصغری، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور صبح امروز در مراسم گرامیداشت پوشش همگانی سلامت که در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار گردید، اظهار کرد: امروزه سهم مردم در سبد هزینه سلامت که در سال 80، 50 درصد بود سال جاری به زیر 40 درصد رسیده است، اما اعتبارات نظام سلامت نسبت به سال 93 درصد حدود 2 برابر شده است.

او ادامه داد: سهم دولت از هزینه های بهداشت و درمان 78 درصد افزایش پیدا نموده است، اما تکرار هزینه های حوزه بهداشت و درمان بر قشر های آسیب پذیر بالا بوده و افرادی که تحت پوشش نقد های حمایتی مثل کمیته امداد هستند، تعدادی شان بین سال های 92 تا 98، 58 درصد بیشتر شده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: میزان مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد به 360 هزار تومان افزایش پیدا نموده است و دولت نیز حمایت های اجتماعی خود را از اقشار آسیب پذیر بیشتر نموده است به طوری که 73 درصد از مردم تحت پوشش بیمه های اجتماعی قرار دارند.

پور اصغری بیان نمود: بودجه حوزه سلامت برای سال 99 در حدود 46 هزار میلیارد تومان تعریف شده که 4 هزار و 600 میلیارد تومان از 10 درصدی هدمندی یارانه هاست، همچنین در حدود 12 هزار میلیارد تومان از این بودجه برای منابع پایدار مثل یک درصد ارزش افزوده است.

او با اشاره به اینکه میزان اعتبار طرح تحول سلامت از 4 هزار و 900 میلیارد تومان به 5 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش پیدا نموده است، ادامه داد: یارانه واکسن و شیر خشک در لایحه بودجه 99 به میزان 70 درصد رشد داشته است و میزان آن از 500 میلیارد تومان به 845 میلیارد تومان افزایش پیدا نموده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه دارو برای بیماران خاص صعب العلاج 1700 میلیارد تومان است که از بودجه های طرح تحول سلامت، بودجه بنیاد بیماری های خاص، وزارت بهداشت و بیمه سلامت تأمین می گردد؛ بهتر بود که همه بودجه ها در یک بودجه تجمیع گردد.

پور اصغری تأکید کرد: با اضافه شدن 1500 تخت، مبلغی در حدود 450 میلیارد تومان برای تأمین نیروی انسانی برای تخت های اضافه شده در نظر گرفته شده است، همچنین در بودجه سال 99 بودجه خرید راهبردی وزارت بهداشت به 1500 میلیارد تومان رسیده و برای تملک دارایی های وزارت بهداشت نیز 1700 میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 99 در نظر گرفته شده است.

او یادآوری کرد: در حال حاضر حدود 2 سوم درآمد های بیمارستان های دولتی از فروش خدمات همچنین درآمد های اختصاصی تأمین می گردد که این روش با ذخیره اعتبار ها در مراکز درمانی تناقض دارد و به همین دلیل بیمارستان ها چالش جدی در سال 99 دارند که برای اصلاح نظام پرداخت باید به سمت روش های جدید پرداختی در مراکز درمانی حرکت کنیم، زیرا چالش های نظام سلامت در سطوح خدمات تخصصی به همین شکل باقی می مانند.

در ادامه کریستف هاملمان، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران اظهار کرد: ایران از 40 سال به پوشش همگانی سلامت رسیده و در این راه موفقیت های چشمگیری داشته است. امروزه موضوع حفاظت مالی به عنوان یکی از مهم ترین چتر حمایتی و با هدف تحت حمایت افراد بی بضاعت و آسیب پذیر در ایران انجام می گیرد.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران تأکید کرد: در راستای پروژه های موفقت آمیز کوشش بیشتری باید انجام گیرد و سازمان بهداشت جهانی از ایران و وزارت بهداشت حمایت می نماید.

هاملمان بیان نمود: پوشش همگانی سلامت بدون توجه به مسائل اجتماعی، مالی، محیطی و سلامت با رویکرد سلامت در تمام سیاست ها به دست نمی آید و ما آماده هستیم در جهت حمایت در محیط زندگی اقدامات بهتری انجام دهیم به طوری که پوشش همگانی سلامت بدون در نظر دریافت احتیاج های اساسی در زمان فوریت انجام نمی گیرد.

او گفت: وزارت بهداشت طرح های زیادی در زمینه تاب آوری بیشتر نظام بهداشتی مثل تقویت خدمات پایه سلامت و شتاب دهی ابتکارات به فراوری در دستور کار دارد و همکاری خوبی بین سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت ایران وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "73 درصد جمعیت کشور، تحت پوشش بیمه های اجتماعی، بودجه 46 هزار میلیاردی سلامت در لایحه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "73 درصد جمعیت کشور، تحت پوشش بیمه های اجتماعی، بودجه 46 هزار میلیاردی سلامت در لایحه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید