اقتصاد، قربانی آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ خبری، طی سال های اخیر، افزایش آلودگی هوا یکی از اصلی ترین چالش های کل دنیا بوده است.

اقتصاد، قربانی آلودگی هوا

به گزارش وبلاگ خبری، بنابراعلام ایران دلکو، آلودگی هوا به عنوان چهارمین ریسک فاکتور غالب مرگ و میر زودرس بشمار می آید که یک دهم مرگ و میر در سطح دنیا را در بر می گیرد.

این چالش تنها سلامت فردی انسان ها را درگیر نمی نماید بلکه سالانه 225 میلیارد دلار از اقتصاد دنیا را نیز از بین می برد و حجم آن تا سال 2060 چندین برابر خواهد شد و بیشترین آسیب را نیز کشورهای جنوب آسیا تجربه می نمایند.

محققین بر این باورند که آلودگی هوا، روی آموزش و درآمدهای مالی اثر مستقیم دارد. زمانی که حال فردی بد باشد، عملکرد خوب در مدرسه و دانشگاه، یا در محیط کار با اختلال روبرو می شود و با تاثیر بر شاخص های روانی و فیزیولوژیک افراد باعث خستگی و کاهش اثربخشی و کارآیی فرد شده و در نتیجه روی بهره وری آموزشی و مالی اثر بلندمدت دارد.

همچنین در بخش کشاورزی سطح بالای شاخص های مهم آلودگی هوا و همچنین ازون بر روی محصولات کشاورزی قابل تامل است و انواعی از سرطان ها با آلاینده های هوا به ویژه PM2.5، ارتباط دارند که به گسترش هزینه ها در سیستم های مراقبت سلامت یاری می نماید.

آلودگی هوا، مانع عظیم رشد مالی کشور

متاسفانه کشور ما نه تنها از مضرات آلودگی هوا بی نصیب نمانده است، بلکه جزو کشورهایی محسوب می شود که شاخص آلودگی هوا در آنها بسیار بالاست. با وجود اینکه مطالعات دقیقی در زمینه این حجم از آلودگی و زیان های مالی آن صورت نگرفته است، اما بعضی منابع آمارهایی را در این خصوص اعلام کرده اند.

سازمان ها و مراکز دنیای نسبت به میزان آلودگی هوای تهران هشدار داده و طی تحقیقاتی که در زمینه آلودگی هوای دنیا داشتند، به ایران نیز به عنوان یک نمونه مورد مطالعه توجه کرده اند.

بر همین اساس بانک دنیای در سال 2016، آماری را مبنی بر مضرات مالی هوای آلوده در ایران منتشر کرده بود که طبق آمار مذکور، سالانه 2.3 درصد از فراوری ناخالص داخلی ایران به دلیل آلودگی هوا از بین می رود و 21 هزار نفر نیز جان خود را از دست می دهند.

آنالیز ها نشان می دهد که هزینه های آلودگی هوا در ایران به طور سالانه 20 میلیارد دلار است که معادل خرید 20 هزار واگن برقی زیرزمینی یا تاسیس 140 واحد صنعتی، 60 ورزشگاه با ظرفیت 50 هزار جایگاه و 900 پارک 60 هکتاری است. درحقیقت هزینه های آلودگی هوا 3 الی 4 برابر بیشتر از بودجه توسعه دولتی است.

آلودگی هوای شهری در ایران به ویژه در چندین کلان شهر ایران تبدیل به یک ریسک سلامت عمده شده است. حمل و نقل، استفاده بی رویه و مفرط از سوخت های فسیلی، وسایل نقلیه بنزینی یا دیزلی فرسوده، منابع صنعتی در داخل یا نزدیکی مرزهای شهری و گردو غبار طبیعی فاکتورهای یاری نماینده اصلی آلودگی هوا و انتشارات آلاینده ها از منابع متحرک و ساکن هستند.

حمل ونقل، عامل اصلی آلودگی هوا

حمل و نقل یک معضل اساسی در آلودگی هوا به شمار می رود با توجه به اینکه برای توسعه مالی و اجتماعی لازم است، انتظار می رود با رشد مالی کشورهای در حال توسعه تقاضا برای خدمات حمل و نقل به میزان قابل توجهی رشد کند که متاسفانه با تخریب هر چه بیشترمحیط زیست همراه است.

براساس برآوردها، وسایل نقلیه حدود 70 الی 85 درصد از انتشار ذرات آلاینده را تشکیل می دهند. از این رو، کاهش روبروه این معضل محیط زیستی ضرورتا احتیاجمند ترکیبی از پارامترهای مدیریتی و فنی از جمله کاهش استفاده از وسایل نقلیه، استفاده از سوخت های پاک تر و وسایل نقلیه هماهنگ با الزامات آلایندگی (خودروهای هیبریدی و یا خودروهای دارای کاتالیزور) است.

مورد اخیر همان تکنولوژی پاک و توسعه وسایل نقلیه با عملکرد بالا و سازگار با محیط زیست است که ضرورت ارزیابی های چرخه عمر سیستم یا محصول را نمایان تر می سازد.

مبدل کاتالیستی (کاتالیزور) قطعه ای مصرفی است که در جهت خروجی موتور کلیه خودروها قرار گرفته و بیش از90% گازهای آلاینده را به گازهایی بی خطر تبدیل می نماید. این قطعـه از پـوشش دهـی یک هسته سرامیکی با فلزات گرانبها ساخته شده که این فلزات نقش اصلی را در بی اثر کردن گازهای سمی به عهده دارند.

هدف از بکارگیـری یک کاتالیـست، کاهـش مقـادیر هیدروکـربن های نسوختـه (HC)، مونـواکسیدهای کربن (CO) و اکسیدهای نیتروژن (NOx) از گازهای خروجی اگزوز و تبدیل آنها به گازهای کم ضرر می باشد. عمر مفید مبدل کاتالیستی با توجه به استاندارد آلایندگی آنها مشخص می شود.

شرکت ایران دلکـو به عنوان یکی از عظیمترین فراورینماینده های دانش بنیان این قطعه زیست محیطی با فراوری کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) احتیاج مصرف نمایندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و قبولی تست معاینه فنی رفع کرده است.

ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره 56231430-021 تماس بگیرید.

سایت: /http://fa.irandelco.com اینستاگرام: /https://www.instagram.com/irandelco

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اقتصاد، قربانی آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد، قربانی آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید