آزمونی بزرگ پیش روی شهردار تهران: سودآوری فوری یا سرمایه گذاری روی دانش بنیان ها؟

به گزارش وبلاگ خبری، کارخانه ای متروکه و مخروبه در حوالی میدان آزادی که تبدیل به جولانگاه حیوانات ولگرد شده بود، از حدود 5 سال پیش به همت معاونت علمی ریاست جمهوری و بخش خصوصی، با تزریق انرژی، روحیه، دانش و خلاقیت، به مرور زمان تبدیل به محل رشد و نمو بسیاری از استارت آپ های ایرانی شده تا جایی که از کارخانه نوآوری آزادی می توان به عنوان بزرگ ترین مرکز استقرار گروه های نوآور، نوپا و استارت آپ ایران و حتی خاورمیانه نام برد.

آزمونی بزرگ پیش روی شهردار تهران: سودآوری فوری یا سرمایه گذاری روی دانش بنیان ها؟

جایی که به وضوح می تواند با هدف گذاری های درست و مستمر زمینه ساز برداشتن گام های آغازین جوانان نوآور و خلاق برای رشد و نمو غول های دیجیتال باشد و مدلی از سیلیکون ولی در ایران و خاورمیانه را پایه ریزی کند.

بیش از دو هزار جوان تحصیلنموده جویای نام که از دروازه های علم و دانشگاه عبور نموده و احتیاج به تجربه حضور در محیط کسب و کار دارند، به این مرکز نوآوری پناه آورده اند تا بتوانند رویاها و ایده های خود را به ظهور و بروز برسانند.

کارخانه نوآوری آزادی، تبدیل به شعبه دوم پارک فنآوری پردیس شده است تا بتواند شبکه ای از جوانان صاحب ایده و اساتید دانشگاهی علاقه مند به فعالیت های جسورانه و عاشق مربی گری وانتقال دانش و تجربه به جوانان را به هم پیوند دهد و اکوسیستم استارت آپی کشور را سیرآب کند.

رفت و آمد جوانان متخصص، بانشاط و سرزنده ایرانی به این محل، در کنار آمد و شد اساتید بزرگ دانشگاهی، سبب ایجاد حال و هوایی خاص، زنده و پرتکاپو در این محیط شده است که در کمتر نقطه ای از شهر قابل مشاهده است.

آغاز قصه پر غصه از آنجایی که متاسفانه ده ها تجربه از پروژه هایی که خوب آغاز می شوند ولی به پایان نمی رسند، در مقابل چشمان همه ما قرار دارند، این ترس و نگرانی که دستاوردهای شیرین کارخانه نوآوری آزادی هم ممکن است زودگذر باشند، همیشه درد و رنجی جانکاه را به قلب همه دلسوزان و وطن دوستان که گذرشان به آن مرکز افتاده، هوار می کرد تا اینکه متاسفانه از ماه های پایانی سال گذشته، خبرها حکایت از قصه پر غصه ای داد و آن اینکه زمان اجاره پنج ساله زمین این کارخانه به اتمام رسیده و بعلت به نتیجه نرسیدن مذاکرات با مالکان زمین، سرنوشت همه استارت آپ های خلاق که با مدد معاونت علمی ریاست جمهوری، قلبشان به تپش افتاده، دست خوش ابهام شده است.

وسوسه ای به مقدار سودآوری فوری ناشی از تغییر کاربری زمین پیگیری ها نشان می دهد با توجه به رشد سرسام آور نرخ تورم در سالیان اخیر، قیمت این زمین نیز با فرض تغییر کاربری، تبدیل به یک عدد کهکشانی می گردد و به همین علت کسانی که شاید پیش از این حاضر بودند زمین مورد نظر را با قیمت روز واگذار نمایند، از اینکار منصرف شده و در پی تغییر کاربری آن افتاده اند.

جالب اینجا است که مالک اصلی شرکت الکترودسازی آما که مالک کارخانه نوآوری آزادی است با ادامه فعالیت کارخانه نوآوری در این ملک خود موافقت نموده و به این صورت، باید بگوییم که سرنوشت این مرکز نوآوری به تصمیم سایر شرکای خصولتی گره خورده است.

ولی افسوس که به نظر می رسد بعضی ها سودآوری فوری ناشی از تغیر کاربری زمین از صنعتی به اداری، تجاری و مسکونی و سپس فروش زمین کارخانه نوآوری آزادی را به سرمایه گذاری در نوآوری و رونق کسب وکارهای دانش بنیان ترجیح می دهند و این درحالی است که این اقدام بی تردید به تخریب و نابودی بزرگترین اکوسیستم نوآوری و فن آوری در کشور منجر خواهد شد.

جلوگیری از تغییر کاربری زمین، آزمونی برای زاکانی و شهرداری تهران در این شرایط، شاید این پرونده را بتوان یکی از اساسی ترین آزمون ها برای شهردار تهران در مسیرحمایت از جوانان، دانش بنیان ها و فعالیت های نوآوری تلقی کرد چرا که شهرداری تهران به عنوان اصلی ترین متولی مدیریت شهری می تواند با تکیه بر روح فسادستیزی و مبارزه با سودپرستی، به مددجوانان آمده و اجازه تغییر کاربری این زمین را به علت تأثیر مخربی که بر اکوسیستم نوآوری کشور خواهد داشت، ندهد.

امیدواریم شهرداری تهران با این تدبیر، علاوه بر حمایت روشن و قاطع از سرنوشت بیش از دو هزار جوان علاقه مند به فعالیت های دانش بنیانی و استارت آپی، بر جذابیت های شهری تهران به عنوان مرکز نوآوری کشور بیافزاید و مانع از دلزدگی جوانان و افزایش میل آنها به مهاجرت گردد.

رضا شجاعی فعال اقتصاد دیجیتال

5858

منبع: خبرآنلاین

به "آزمونی بزرگ پیش روی شهردار تهران: سودآوری فوری یا سرمایه گذاری روی دانش بنیان ها؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمونی بزرگ پیش روی شهردار تهران: سودآوری فوری یا سرمایه گذاری روی دانش بنیان ها؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید