تصاویر برگزیده تلسکوپ هابل

به گزارش وبلاگ خبری، فضا به واقع دنیایی دیدنی است که گاه حتی زاییده خیال و تصور به نظر می رسد. با نگاهی به عکس هایی که برای شما گردآوری نموده ایم، شاید باور این مسئله که زندگی در دیگر سیارات نیز وجود دارد و حیات در آنها جاری است دیگر چندان مشکل نباشد. در ادامه تعدادی از عکس های برگزیده که توسط هابل تهیه شده اند را به حضورتان تقدیم می کنیم. اگر مایل هستید سری هم به گالری تلسکوپ هابل بزنید تا با عکس های بیشتر، حقیقتاً مبهوت و شگف زده شوید. با ما همراه باشید.

تصاویر برگزیده تلسکوپ هابل

تلسکوپ فضایی هابل که همه آن را می شناسیم و نامش را بارها شنیده ایم، در سال 1990 توسط فضاپیمای دیسکاوری (فضاپیمای ناسا که مأمور ارسال فضانوردان و قطعات مورد احتیاج به ایستگاه بین المللی فضایی است) در مدار زمین نهاده شد. نام این تلسکوپ برگرفته از نام اخترشناس معروف آمریکایی، ادوین هابل است که در خصوص سحابی ها تحقیق می کرد. تلسکوپ هابل یکی از معروف ترین و پرکاربردترین تلسکوپ های فضایی است و نتیجه همکاری مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا است. هابل در مدار تحتانی زمین نهاده شده است که به آن اجازه می دهد عکس هایی با وضوح بالا، کیفیت مناسب و بدون نور پس زمینه تهیه کند. شیوه عکس برداری هابل مسیری کاملاً متفاوت با دوربین های معمولی را طی می نماید؛ به عنوان مثال هابل به جای استفاده از فیلم های رنگی، از آشکارسازهای الکترونی استفاده می نماید.

تمام فعالیت های هابل از پایگاهی زمینی در ناحیه گودارد(Goddard) واقع در ایالت مریلند، کنترل می گردد. قرار است تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین هابل گردد که هم از نظر ابعاد و هم تجهیزات، به مراتب از هابل مجهزتر است. در فاصله سال های 1993 تا 2002، چهار شاتل فضایی مسئولیت جایگزینی قطعات، بروزرسانی و بهبود سیستم های مورد استفاده این تلسکوپ را برعهده داشتند. قرار بود هابل به دنبال ساخت تلسکوپ وب بازنشسته گردد؛ ولی این گونه که از قرائن برمی آید مأموریت آن احتمالا شاید تا 2020 نیز تمدید گردد؛ هر چند شنیده ها حاکی از آن است که تلسکوپ جیمز وب در سال 2018 راه اندازی خواهد شد.

1. دورادوس (30 Doradus #1) یکی از بزرگ ترین مراکز شکل گیری ستارگان که در نزدیکی کهکشان راه شیری واقع شده است. 2. Orion Nebula (به نام42 Messier یا M42 هم شناخته می گردد). سحابی پراکنده در جنوب کمربند شکارچی که در صورت فلکی شکارچی یا اوریون نهاده شده است. 3. دورادوس (30 Doradus#2) 4. کهکشان فعال قنطورس A؛ کهکشانی مهم در صورت فلکی قنطورس(Centaurus) 5. کهکشان های آنتنا (Antennae)؛ یک جفت کهکشان در حال فعل و انفعال در صورت فلکی کلاغ (Corvus) 6. کهکشان مارپیچ میله ای(Barred Spiral Galaxy) 7. کهکشان چشم سیاه M63 ، به آن کهکشان زیبای خفته هم گفته می گردد. این کهکشان از نوع مارپیچی بوده و در صورت فلکی گیسو (Coma Berenices) نهاده شده است. 8. تولد یک ستاره در سحابی کارینا (Carina) 9. ستاره ای در حال مرگ در سحابی چشم گربه ای .10 دورادوس (Doradus) که توسط نور مادون قرمز عکس برداری شده است. .11 خوشه ابرستاره در کهکشان داست (Dust) 12. کهکشان گرد و خاکی Dusty) NGC 1316) 13. ناحیه مرکزی کهکشانی 14. منظره ای از کهکشان 15. خوشه ستاره ای آبل 520 (Abell) 16. فواره ای در کارینا 17. سحابی کارینا 18. کهکشان M31 19. کوهستان مرموز 20. ستاره پیشرو M51 21. ستون گاز در سحابی مخروطی (Cone) که در صورت فلکی تکشاخ نهاده شده است. 22. منطقه شکل گیری ستاره S106 23. ناحیه پر زرق و برق امگا در قنطورس 24. طوفان گازی در سحابی قو 25. ابرنواختری در نزدیکی کهکشان 26. ناحیه ستاره ساز متلاطم 27. کهکشان M83 28. ستارگانی کوچک واقع در ابرهای ماژلانی کوچک و بزرگ که کهکشان هایی در نزدیکی کهکشان راه شیری هستند.

منبع :زومیت

منبع: لست سکند

به "تصاویر برگزیده تلسکوپ هابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر برگزیده تلسکوپ هابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید