سقوط تولید خودرو ایران به خاطر کرونا

به گزارش وبلاگ خبری، خبرنگاران : موسسه اعتبارسنجی فیچ پیش بینی کاهش تولید خودرو در ایران را بواسطه شیوع کرونا بازنگری کرد.این موسسه قبلا برآورد کرده بود 7.7 درصد از تولید خودرو ایران کاسته شود اما اکنون از افت 21 درصدی خبر می دهد.

سقوط تولید خودرو ایران به خاطر کرونا

به گزارش جهانی اقتصاد،موسسه اعتباری سجنی فیچ در گزارشی به بررسی شرایط تولید خودرو در ایران پرداخته است،در بخشی از گزارش که نگاهی به شرایط حال حاضر این صنعت دارد فیچ نوشته است:پس از تحریم های آمریکا، چین تقریبا تنها کشوری است که به ایران قطعه خودرو صادر می کند. اما طی 2 سال گذشته بر اثر تحریم ها تولید خودرو در ایران تقریبا نصف شده است. در سال 2019 تولید خودرو در ایران 10.3درصد و در سال 2018 نیز 37.8 درصد کاهش یافته است.

این گزارش تحلیلی افت واردات قطعات خودرو را یکی از عوامل مهم افت تولید خودرو در ایران خوانده و تاکیدکرده که کل واردات ایران در سال 2018 بالغ بر 5/ 26درصد و در سال2019 بالغ بر 29 درصد کاهش یافته است. حدود 37 درصد واردات ایران ماشین آلات و محصولات پیچیده صنعتی مثل قطعات خودرو است. به همین دلیل خودروسازان ایرانی نتوانسته اند به قطعات مورجهانز خود دست پیدا کنند و بر اساس برخی گزارش ها بیش از 150 هزار خودروی ناقص در برخی کارخانه ها پارک شده است.

روس ها وارد بازار خودرو ایران می شوند

گزارش فیچ تاکید دارد با توجه به سطح بالای تقاضای خودرو در ایران چنانچه تحریم ها برداشته شود صنعت خودروی ایران به سرعت می تواند موقعیت گذشته خود را به دست بیاورد. اما همراه با خروج شرکای اروپایی چه خودروسازانی جایگزین آنها خواهند شد؟ به اعتقاد فیچ چین و روسیه کشورهایی هستند که از خلاء حضور شرکت های اروپایی استفاده کرده و در ایران خودرو تولید خواهند کرد.

در گزراش فیچ آمده است:بزرگ ترین خودروساز روسیه، آتوواز، در دسامبر 2019 اعلام کرد قرار است سهام جنرال موتور آمریکا را در شرکت سرمایه گذاری مشترک خریداری کند. معتقدیم جدایی از جنرال موتور راه را برای ورود آتوواز به بازار ایران و تولید خودرو در این کشور باز خواهد کرد. این شرکت طی دو سال گذشته برای تولید خودرو در ایران ابراز تمایل کرده است.

آوتوواز از قدیم در جهان به نام خانه لادا مشهور است و شهرت آن در صنعت خودروسازی جهان، به دلیل مالکیت همین برند است.

این شرکت در اواخر دهه 1960 میلادی با همکاری شرکت فیات تأسیس شد. در حال حاضر 25 درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت فرانسوی رنو است.

شرکت آوتوواز بیش از یک میلیون خودرو در سال تولید می کند، از جمله این تولیدات می توان به خودروی لادا کالینا، لادا 110 و خودروی بیابانی نیوا اشاره کرد. مدل وی ای زد-2101 از روی مدل فیات 124 طراحی و تولید شده است.

چین دیگر خارجی بازار ایران

گزارش نویسان موسسه فیچ می گویند: که خودروسازان چینی مثل چری، لیفان، دانگ فنگ، برلیانس و هافی موتورز نیز از تمایل خود برای توسعه فعالیت هایشان در ایران خبر داده اند.به گفته آنان با حضور این کشورها خودروسازان ایرانی هم می توانند برای تکمیل خودروهای ناقص خود زنجیره های جدید عرضه قطعات پیدا کنند

اثر کرونا بر بازار خودرو ایران

در این گزارش تاکید شده که ویروس کرونا برای نخستین بار در19فوریه 2020 در ایران گزارش شد و هنوز مهار نشده است. دولت ایران برای مقابله با این ویروس اقداماتی را انجام داد که از آن جمله، لغو پروازها، بستن مدارس، فروشگاه ها، بازارها و مکان های مذهبی بوده است. در پی این اقدامات شاخص مدیران خرید در مارس 2020 با افت 30 درصدی نسبت به ماه قبل از آن روبرو شد.

اما صنعت خودروی ایران نیز که تحت فشار تحریم ها قرار داشت اکنون با مشکل دیگری روبه رو شده است. با تعطیلی کارخانه ها در چین، واردات قطعات خودرو از این کشور مختل شد که البته موقتی بود. تعطیلی های اجباری در داخل و کاهش قدرت خرید مردم نیز از جمله دیگر مسائل بود. در نتیجه این مسائل بود که ما پیش بینی خود از رشد صنعت خودروی ایران را بیش از پیش کاهش دادیم. ما پیش از شیوع کرونا پیش بینی کرده بودیم تولید صنعت خودروی ایران در سال 2020 بالغ بر7.7 درصد کاهش یابد اما اکنون انتظار داریم این صنعت با افت تولید 21.1درصدی در سال 2020 روبرو شود.

منبع: اقتصادنیوز

به "سقوط تولید خودرو ایران به خاطر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط تولید خودرو ایران به خاطر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید