شکلات؛ هرچه تلخ تر، بهتر

به گزارش وبلاگ خبری، از گیاه کاکائو دو ماده می گیرند؛ یکی پودر کاکائو و دیگری چربی کاکائو که اصطلاحا به آن کره کاکائو گفته می شود. این دو قسمت، اجزای عمده شکلات هستند. خود دانه کاکائو به طور طبیعی تلخ است. در صنعت شکلات سازی آن را با شیر و شکر و موادی مثل عسل مخلوط می کنند تا تلخی آن را کاهش دهند.

شکلات؛ هرچه تلخ تر، بهتر

شکلات؛ هرچه تلخ تر، بهتر

نویسنده:دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص صنایع غذایی

از گیاه کاکائو دو ماده می گیرند؛ یکی پودر کاکائو و دیگری چربی کاکائو که اصطلاحا به آن کره کاکائو گفته می شود. این دو قسمت، اجزای عمده شکلات هستند. خود دانه کاکائو به طور طبیعی تلخ است. در صنعت شکلات سازی آن را با شیر و شکر و موادی مثل عسل مخلوط می کنند تا تلخی آن را کاهش دهند.

هرچه قدر شکلاتی تلخ تر و تیره تر باشد، یعنی درصد خلوص کاکائو بالاتر باشد، ارزش تغذیه ای بالاتری داشته و گران تر است و هرچه قدر شکلات درصد کاکائوی کمتری داشته باشد، یعنی سایر مواد مثل انواع روغن ها، چربی ها، شکر، شیر و سایر طعم دهنده ها درصد بیشتری داشته تا هم تلخی کمتری داشته باشند و هم قیمت شان کاهش پیدا کند.

در کل، شکلات تیره با غلظت 100 درصد بسیار کم است اما ما تا 94 درصد هم داریم که هر کسی تلخی آن را تحمل نمی کند، ضمن اینکه وقتی شکلات تلخ تر می شود، ترکیبات کافئینی آن هم بالا می رود که برخی از افراد با خوردن آن تپش قلب پیدا می کنند. بررسی ها نشان داده شکلات تلخ 75درصد طعم بهتری برای مصرف کننده داشته و بهتر تحمل می شود و موجب تپش قلب و سردرد نمی شود. به علاوه، کافئین موجود در شکلات تلخ است که حالت شادابی و نشاط ایجاد کرده و یکی از ممنوعیت های مصرف در بچه های بیش فعال به تعداد میرود. ضمناً شکلات مملو از آنتی اکسیدان هاست. ترکیباتی از خانواده فلاونوییدها که معروف ترین های آنها کاتشین است که خواصی مانند ضدگرفتگی عروق بودن و جلوگیری از بروز سرطان را به آن نسبت می دهند. در اصل خواص یک شکلات خوب و تیره چیزی مثل خواص چای است. ضمن اینکه چربی هایی که شکلات دارد اگر قسمت تیره آن بیشتر باشد از نوع چربی تری گلیسیرید است و قسمت اشباع آن کمتر است، مگر اینکه در ترکیب با سایر چربی ها باشد که شکلات های ناخالص به حساب می آیند و قطعا خطرات خاص خود را خواهند داشت.

قسمت جالب موضوع کره کاکائو آن همان چربی است که در دمای محیط جامد بوده اما به محض اینکه وارد دهان می شود حل شده و به شکل مایع درمی آید و لطافت و نرمی و طعم شکلات به خاطر این کره است. از آنجایی که کره کاکائو گران است برخی کارخانجاتی که می خواهند شکلات ارزان تر تولید کنند، چربی های دیگر، شکر و مواد افزودنی به آن اضافه می کنند که ظاهر شکلات را دارد اما دیگر مانند شکلات تلخ مفید نیست زیرا وجود چربی های اشباع زمینه چاقی و بیماری های متابولیکی را که این روزها شیوع فراوانی پیدا کرده اند، به راحتی افزایش می دهد. پس توصیه ما خوردن متعال شکلات های مرغوب است.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "شکلات؛ هرچه تلخ تر، بهتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکلات؛ هرچه تلخ تر، بهتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید