صادرات 570 میلیون دلاری گیاهان دارویی

به گزارش وبلاگ خبری، خبرنگاران/لرستان مشاور وزیر و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته 570 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داشته ایم که تنها 400 میلیون دلار آن متعلق به یک استان بوده است.

صادرات 570 میلیون دلاری گیاهان دارویی

حسین زینلی امروز در ستاد توسعه گیاهان دارویی لرستان که درمحل سالن جلسات استانداری برگزار گردید، اظهار کرد: نگاه بشریت به سلامت است و باید از طبیعت حفاظت کنیم و از آن بهره برداری مناسب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زنجیره ارزشی در جهاد کشاورزی تعریف شده است، عنوان نمود: زنجیره ارزش یعنی از زمین کشاورزی تا سفره مردم باید پیش بینی و ارزش گذاری گردد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم برای استان برنامه موفقیت آمیز داشته باشیم باید زنجیره ارزش تعریف گردد، اظهار کرد: قطب بندی در محصولات گیاهان دارویی لازم است به عنوان نمونه محصولات ارزشمند استان نظیر موسیر، باریجه، شیرین بیان و … تعیین گردد.

زینلی با اشاره به اینکه سال گذشته 570 میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داشته ایم که تنها 400 میلیون دلار آن متعلق به یک استان بوده است، گفت: دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی باید روی محصولات ارزشمند هر منطقه تمرکز نمایند تا تحول ایجاد گردد، اگر انواع داروها و مواد غذایی را فراوری می کردیم آیا به اندازه زعفران ارزشمند نبود؟ و این درحالیست گیاه زعفران با مشقت به دست می آید.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای رقابت با جهان باید فرآیندها را جاری کنیم، بیان نمود: در سال های گذشته ارزش های دلاری از صادرات موسیر کم نداشتیم اما یکی از چالش هایی که در خصوص این گیاه داشتیم نبود بذر بود وگرنه سیاست ما کشت موسیر در کل زاگرس بود.

وی بر ایجاد فراوری بذر استاندارد موسیر در استان تاکید نمود و ادامه داد: در لرستان گیاهانی نظیر کرفس و موسیر ارزش آوری زیادی خواهد داشت و یکی از سیاست های ما این است که طرح های توجیهی این محصولات را انجام دادیم.

زینلی با بیان اینکه یکی از سیاست های ما برندسازی محصولات است، افزود: برای هر محصولی باید حداکثر استانداردها را انجام دهیم و بذرهای استاندارد فراوری و نقطه جغرافیایی محصول را تعیین کنیم تا ارزش افزوده آن 10 درصد افزایش یابد.

این مسئول با بیان اینکه آمادگی داریم تشکل موسیر را برای لرستان راه اندازی و کل اختیارات خود را به این تشکل واگذار کنیم، گفت: شرکت هلدینگ در لرستان نداریم و چنانچه ایجاد گردد با استانداردسازی و … می تواند ارزش و بهره وری بالایی را ایجاد کند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور محصول استاندارد با بار میکروبی کم داریم، عنوان نمود: 180 میلیون دلار محصول گیاهان دارویی به کشور وارد کردیم؛ محصولات ما را خام می خرند و بار میکروبی آن کم و سپس به ما برمی گرداند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "صادرات 570 میلیون دلاری گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 570 میلیون دلاری گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید