طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز ، آسان، خوشمزه و کش دار

به گزارش وبلاگ خبری، حلیم یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که به دلیل طعم، مزه لذیذ و خواص فراوانش در سفره های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. این غذای مقوی از گندم و گوشت تهیه می شود و به عنوان صبحانه سرو می شود. اگر دوست دارید حلیم صبحگاهی تان را در منزل بپزید، می توانید از شب قبل آن را با آرام پز تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه حلیم گندم در زودپز را بررسی کرده بودیم و در ادامه طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز را مرور می کنیم.

طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز ، آسان، خوشمزه و کش دار

مواد لازم برای تهیه حلیم گندم با آرام پز

  • گندم 2 لیوان
  • سینه مرغ 1 عدد
  • روغن 1/2 پیمانه
  • پیاز کامل 1 عدد
  • زردچوبه، فلفل سیاه، نمک به میزان لازم
  • پودر دارچین و کنجد به میزان لازم

طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز

1. خیساندن گندم

اولین مرحله از طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز این است که گندم را در آب بخیسانید. برای این کار بعد از این که گندم را خوب تمیز کردید و با آب شستشو دادید، رویش آب بریزید و بگذارید به مدت حداقل 12 ساعت خوب خیس بخورد. بهتر است حداقل یک بار در این مدت آب را عوض کنید.

2. پختن مرغ

اکنون در این مرحله در یک قابلمه مناسب، مرغ را با نمک، زردچوبه و فلفل خوب مزه دار کنید بعد پیاز را داخل قابلمه بگذارید و آب به میزان لازم اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت حداقل 40 دقیقه بپزد تا کاملا نرم شود.

3. پختن گندم و ریش ریش کردن مرغ

بعد از این که گندم خوب خیس خورد آن را در آرام پز بریزید و میزان کمی نمک به آن اضافه کنید و بعد سه تا 4 لیوان آب اضافه کنید و در آرام پز را بگذارید و اجازه دهید مرغ گندم به آرامی و خوب بپزد. دقت داشته باشید که حلیم باید در آرام پز روی حرارت ملایم تنظیم شود و اجازه دهید حلیم به مدت 8 تا 10 ساعت بپزد.

هم زمان مرغ پخته شده را که خوب ریش ریش کنید و گوشه ای بگذارید تا در مراحل بعدی استفاده کنید.

4. له کردن گندم پخته

بعد از این که گندم حلیم خوب پخت آن را از آرام پز خارج کنید و خوب با مخلوط کن یا گوشت کوب برقی له کنید. بهتر است حتما از مخلوط کن استفاده کنید بعد هم میزان باقیمانده از آب مرغ را به گندم های له شده اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا در گندم مخلوط شود. در نهایت گندم له شده را از داخل صافی رد کنید و خوب فشار دهید تا پوست له نشده گندم در صافی بماند و باقی از صافی رد شده و داخل قابلمه مدنظرتان بریزد. به این ترتیب حلیم شما بافت یک دست تر و بهتری خواهد داشت.

5. پخت نهایی حلیم در آرام پز

در آخرین مرحله از طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز ابتدا مرغ ریش ریش شده ریز را به مخلوط گندم له شده اضافه کنید و خوب هم بزنید. اگر هنوز مایه به دست آمده یک دست نیست بهتر است حتما مجدد آن را با مخلوط کن خوب له کنید تا یک دست شود. در نهایت روغن را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید مخلوط فوق روی حرارت گاز به مدت 45 دقیقه دیگر با حرارت کم جا بیافتد. بعد از آن می توانید حلیم را در ظرف مدنظرتان بریزید و با کنجد و دارچین تزیین کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه حلیم گندم

حلیم یک غذای سالم و خوشمزه است که با کمی حوصله می توانید هر زمان خواستید تهیه کنید. کافی است نکات و فوت وفن های آن را هم رعایت کنید.

افزایش غلظت حلیم با آرام پز

برای این که حلیم شما غلیظ تر باشد، می توانید یک قاشق غذاخوری آرد به همراه گوشت و گندم به آن اضافه کنید تا غلیظ تر شود فقط حواستان باشد که زیادی آرد باعث خیلی سفت شدن حلیم نشود.

بهترین روش شیرین کردن حلیم

اگر دوست دارید حلیمتان شیرین باشد می توانید از شیره انگور یا شیره خرما به جای شکر برای شیرین کردن حلیم استفاده کنید.

پخت سریع حلیم

برای داشتن حلیم در اسرع وقت بهتر است حتما از بلغور گندم به جای گندم استفاده کنید که زمان پختش کمتر است.

انتخاب گوشت مناسب برای حلیم

حلیم را هم می توانید با گوشت قرمز تهیه کنید هم گوشت سفید یعنی گوشت انواع مرغ ها. بنابراین بسته به زمان و البته دسترسی خود یکی از موارد را انتخاب کنید. یادتان باشد گوشت مرغ از همه موارد زودتر می پزد. اما در کنار آن اگر از گوشت قرمز مثلا گوشت گوساله یا گوسفند استفاده کردید خوب است از قلم استفاده کنید و حتی حلیم را با آب قلم بپزید. طرز تهیه حلیم با آب قلم را هم در کتاب کاله می توانید مطالعه کنید. طرز تهیه حلیم با گوشت گوسفند هم یکی از مواردی است که قبلا در کتاب کاله به آن پرداخته شده است. البته طرز تهیه حلیم بوقلمون هم یکی از رایج ترین روش های تهیه حلیم است.

راز کشدار شدن حلیم گندم

مهمترین راز کشدار شدن حلیم گندم به کوبیدن و خوب له شدن گندم و گوشت بسته است. بنابراین حتما گندم را خوب با گوشت کوب برقی له کنید. از طرف دیگر گفته می شود بهتر است میزان گوشت به گندم نصف در نظر گرفته شود تا حلیم کشدارتر شود.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز ، آسان، خوشمزه و کش دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم گندم با آرام پز ، آسان، خوشمزه و کش دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید