چرا جایی برای تست تصادف در ایران وجود ندارد؟
به گزارش وبلاگ خبری، روزنامه اعتماد نوشت: تولیدنمایندگان خودرو در دنیا به دو مبحث بسیار اهمیت می دهند؛ یکی شکل ظاهری و دیگری ایمنی خودروها؛ چراکه تنها به لحاظ داشتن این دو فاکتور مهم قادر خواهند بود بازار و مشتری را از آن خود نمایند، اما یکی از اصلی ترین مراحل آنالیز خودرو در دنیا تست تصادف جاده ای است؛ ضمن آن که آنالیز مسائل ایمنی، در یک پیست مجهز صورت می گیرد که هیچکدام از این موارد در ایران وجود ندارد؛ هر چند 10 سال پیش 80 هکتار زمین در جاده قم برای راه اندازی مرکز تست تصادف خودرو ها با سهامداری خودروسازان و نظارت سازمان توسعه از سازمان امور اراضی دریافت شد و کار تسطیح زمین و احداث جاده شیب دار در این اراضی انجام شد، اما ایجاد این مرکز تا به امروز متوقف مانده است.
شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در این باره معتقد است، ضرورت دارد تا در داخل ایران نیز آزمایشگاه هایی برای تست تصادف ایجاد گردد و خودروسازان نیز به ایمنی خودرو ها توجه بیشتری داشته باشند. در ادامه پاسخ های آزادی، دانشیار گروه خودرو دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به سوالات خبرنگار اعتماد را می خوانید.
چرا در حالی که یکی از مهم ترین معیار ها برای خرید خودرو در کشور های پیشرفته ایمنی خودروهاست در ایران بحث ایمنی خودرو در خریدوفروش ها چندان در اولویت مشتری ها نیست؟
علت اصلی این است که اطلاعات دقیقی در اختیار مشتریان قرار نمی گیرد. ضمن آن که تکنولوژی و دانش فنی برای ایمنی خودرو ها در ایران بسیار کمرنگ است، به همین علت است که مشتری به ناچار به موارد دیگری غیر از ایمنی اهمیت می دهد بعلاوه محصولات خودرویی عملا در ایران در یک سیستم بسته عرضه می گردد و مشتری ها هم به اجبار از همین محصولات باید استفاده نمایند. این در حالی است که در کشور های دیگر سیستمی آزاد برای عرضه محصولات متنوع وجود دارد.
از 25 اسفندماه 1400 تا انتهای فروردین ماه 1401 شمار جانباختگان تصادفات جاده ای به 663 نفر رسید که یکی از مهم ترین دلایل برای این تعداد از مرگ ومیر ها در این ایام عدم ایمنی خودرو ها عنوان شده است، آیا در کشور های دیگر نیز این معضل دیده می گردد؟
در بخش تلفات رانندگی تنها تکنولوژی خودرو مطرح نیست و اگر بخواهیم عوامل اصلی در این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت در وهله اول خطای انسانی مطرح است و در همه جا هم این موضوع اثبات شده است و در خطا های رانندگی موضوع خواب آلودگی، عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه و سرعت غیر مجاز، استانداردنبودن جاده ها، عدم نظارت پلیس، تجهیزات ناقص پلیس، عدم آموزش و ... مطرح است که ریسک تصادفات در ایران را افزایش داده است و در کشور ما متاسفانه درصد بالایی از تصادفات ناشی از این موضوع است. هر چند که استفاده از خودرو هایی که به سیستم های ایمنی مجهز هستند تا خطای راننده را پوشش دهد تا هزینه آن خطا منجر به مرگ راننده و سرنشین ها نگردد امروز در جهان یک مساله اساسی است. اما به نظر می رسد خودروسازان ما به این موضوع وارد نشده اند تا در این حوزه سرمایه گذاری نمایند. این در حالی است که باید به سمتی حرکت نمایند که در این بخش سرمایه گذاری نیز گردد.
لازم است تا خودروسازان سطح ایمنی خودرو ها را افزایش دهند و از تکنولوژی های پیشرفته روز بهره گیرند و از سیستم هایی یاری گیرند تا خطای راننده را کم نمایند و آموزش رانندگان موضوع جدی است. ضمن آن که قوانین نیز اجازه استفاده از خودرو برای افرادی که سابقه رانندگی درستی نداشته اند و بار ها جریمه شده اند را نباید بدهد.
چرا در حالی که باید بر اساس قوانین بالادستی موضوعاتی از قبیل واردات دانش فنی، امکانات پیاده سازی تست تصادفات و ارزیابی عملکرد ایمنی خودرو در سازمان ملی استاندارد اجرایی گردد، این امر هنوز محقق نشده است؟
یک علت آن بحث تحریم هاست که در چند سال اخیر محدودیت هایی را ایجاد نموده و ایران نمی تواند با شرکت های دارای دانش فنی چندان در تعامل باشد. اما موضوع اصلی تر این است که عرضه محصولات در ایران بسیار محدود است و با توجه به افت سطح دستمزد خودروسازان و بدهی آن ها هزینه کردن مجموعه خودروسازی ها در تحقیقات و تکنولوژی های پیشرفته محدودتر از قبل شده است و به نظر می رسد برای این که خودروسازان بخواهند به شرایط مطلوبی بازگردند باید در وهله اول اقتصاد کشور بهبود پیدا کند؛ چرا که تا زمانی که در سطح کلان شاخص های مالی مطلوبی نداشته باشیم نمی توانیم از خودروسازان انتظار سرمایه گذاری های بزرگ در حوزه تکنولوژی هایی که منجر به بهبود کیفیت خودرو ها و ایمنی آن ها می گردد را داشته باشیم بنابراین کشور باید به سمت ترمیم مالی پیش برود تا خودروسازان نیز تحت شرایط مناسبی اقدام به سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی های روز و ایمنی بیشتر نمایند البته این موضوع احتیاجمند پیش احتیاج هایی نیز هست که یکی از آن ها رفتن به سمت بازار آزاد و رقابت پذیرشدن بازار است. البته در کنار این قضیه موضوع واردات خودرو نیز مطرح است، اما واردات خودرو به صورت محدود و از سوی عده ای خاص که تنها مربوط به واردکردن خودرو های لاکچری تنها برای افراد خاصی باشد، فایده ای ندارد، زیرا باید اقشار پایین تر جامعه را نیز در نظر گرفت که اگر محصولاتی قرار است وارد گردد در وهله اول یاری کند تا واردات این محصولات به گونه ای با فراوریات داخلی در رقابت باشند و باعث تحرک بازار داخلی شوند.
ضعف در ایمنی خودرو ها به خصوص در بخش بازنشدن ایربگ ها متوجه خودروسازان است یا قطعه سازان؟
نصب ایربگ جزو استاندارد های اجباری است و خودروسازان در حال حاضر نیز ایربگ را در ساخت خودرو ها استفاده می نمایند، اما این که ایربگ ها دارای مشکل هستند یا نواقصی دارند باید مورد ارزیابی جدی قرار گیرد. یکی از الزامات در ایمنی خودرو ها نصب ایربگ است که متاسفانه باید گفت راه زیادی در پیش است تا ایمنی خودرو ها در ایران به سطح مطلوبی برسد. ضرورت دارد تا سطح ایمنی همسو با سطح رفاه داخلی خودرو برای استفاده نماینده در نظر گرفته گردد تا ایمنی نیز با شرایط بین المللی همخوانی پیدا کند.
چرا تست تصادفات در ایران صورت نمی گیرد و سرمایه گذاری چندانی هم در این خصوص انجام نشده است؟
هر چند اقداماتی در این زمینه در دست انجام است، اما بسیار محدود است و این موضوع لازم است که در داخل ایران نیز آزمایشگاه هایی برای تست تصادف باشد، اما معنای این که آزمایشگاه تست تصادف در ایران وجود ندارد این نیست که تست تصادف خودرو های ایرانی انجام نمی گردد، زیرا تست تصادف همه خودرو هایی که برای اولین بار در داخل کشور عرضه می شوند طبق دستور سازمان استاندارد و بر اساس آزمایش های هومولوگیشن در خارج از کشور انجام می گردد و سازمان استاندارد و سازمان بازرسی و وزارت صمت این تست ها را مورد ارزیابی قرار می دهند. اما پایش این موضوع در ادامه فراوری که حفظ کیفیت و الزامات استاندارد برای ادامه فراوریات داخل است جای سوال دارد که لازمه آن این است که به صورت تصادفی بعضی از خودرو ها را به خارج از کشور برای تست تصادف ارسال نمایند تا نسبت به تست اولیه فراوری اطمینان حاصل گردد. ضمن آن که باید در بخش سرمایه گذاری ها برای تست تصادف در داخل کشور نیز جدی تر عمل گردد.
منبع: فرارو